Ik zit met een lastige storing:
Heb paar maanden terug een Citroen C1 gekocht bij een dealer. Een mooie en zuinige auto waar ik erg tevreden mee ben!
Alleen het geluid vond ik echt waardeloos.. Er zit een standaard fabrieksradio in, in de voorzijde 2x een 13W speaker (6 ohm), en in de hoedeplank ook 2 sterkere speakers waarvan ik het wattage helaas niet kan lezen omdat er een kap voor zit. Als ik het geluid harder zetten, gingen de speakers aan de voorkant kraken.
Vorige week heb ik aan de voorzijde 2 nieuwe pioneer speakers geplaatst van elk 20W (max 70W, 4 ohm). En het resultaat mocht er wezen, stukken beter geluid, en het kon veel harder!!
Vandaag reed ik vanuit me werk (het volume stond nieteens heel hard, laten we zeggen gemiddeld ;) ) en opeens begon het linker kanaal hard te kraken! Ik dacht eerst aan een los draadje, dus me linker speaker weer losgehaald maar dat zag er nog allemaal keurig uit. Toen voorzichtig de standaard radio eens eruit gehaald (had ik nog nooit gedaan) maar dat zag er ook verder keurig uit!
Ik dus teleurgesteld een rondje gereden en met de intellingen gespeeld om te kijken wat het nou kan zijn. Nu blijkt dat als ik mijn speakers, of alleen voor, of alleen achter aanzet (dmv de fader) er geen gekraak is.
Zet ik de fader op 0, dan begint het linker kanaal zowel voor als achter weer irritant hard te kraken als ik het volume op normaal niveau zet!
Ik heb geen flauw idee hoe het komt, gezien ze het een week lang prima deden. Hebben jullie misschien ideeen of tips wat ik kan uitproberen???
Alvast bedankt!
Geert
het zou kunnen zijn dat de fabrieksradio het gewoon niet aan kan.
dat ligt aan de hoeveelheid watt van de radio bijvoorbeeld 4x55 watt.
probeer eens een andere radio, wellicht dat dit het probleem oplost.
mmm aan ts kan je eens goed nakijken of de originele luidsprekers 6 ohm impedantie hebben? Het lijkt me raar maar niet onmogelijk.
Het is goed mogelijk als de originele speakers 6 ohm waren en je ze hebt vervangen door een exemplaar van 4 ohm dat je de versterker beschadigd hebt.
Het verschijnsel dat je als je met de fading speelt lijkt me erop dat de originele speakers 6 ohm impedantie hebben.
sluit eerst de originele speakers eens terug aan en hoor of het probleem er nog is. als het probleem weg is: impedantie voor aanpassen naar 6 ohm dmv een spoel. of een aparte versterker plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Er zou een speakerkabel of spreekspoel beschadigd/opgeblazen kunnen zijn waardoor die kortsluit. Het signaal van de voorste en achterste speakers komt vaak uit hetzelfde eindtrapje, dus als er voor iets mis gaat dan kan dat gevolgen hebben voor achter en omgekeerd.
Het eindtrapje kan ook opgeblazen zijn. Bij te lage speakerimpedanties of een kortsluiting is dat, ook bij gemiddelde volumes, zomaar klaar. Helemaal als er lekker veel forse pieken en lang doordreunende bastonen in het geluid zitten.
Wissel de linker en rechter speakers eens om. Als dan de andere speakers kraken weet je zeker dat het in de radio zit. Als dezelfde speakers blijven kraken dan moet je het zoeken in de speakers en/of bekabeling daarvan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 164
- C3 Puretech 68 Collection
De standaard radio in de c1/ aygo/ 107 is geen geweldig ding (en dan druk ik mij erg zacht uit)
Deze radio is voor 4 ohm geoptimalisserd en levert maximaal 4 x 17w
de noname speakers zijn eveneens niet geweldig
Toen ik mijn Bug kocht kon ik kiezen of 395,00 euro neertellen voor de standaard radio en de noname speakers of voor 150 euro een pioneer en de noname speakers. Ik heb voor de pioneer gekozen en omdat mijn dealer wat goed te maken had zijn de noname’s speakers vervagnen door goede pioneers (ts-g1002i)
nu met een hoedenplank met speakers achter heb ik voldoende geluid in de auto een sub komt er niet in , hoef geen boem boem auto
mijn tips is vernvang de speakers voor en vervang de radio unit door aftermarket spul en je hebt een veel betere kwaliteit . en als je bv naar halfords gaat kunnen die het tegen een bedrag ook voor je inbouwen (dan hoef je zelf niet te rotzooien om het werkend te krijgen)
geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !