Hoi Allen,
Klein vraagje: Bij mijn BX wil ik graag de distributieriem (en spanrollen) laten vervangen. Ik heb ff rondgebeld, de dealer vraagt er 300 euro voor, de specialist (Jansen in Breda) 275 euro.
Zijn dat een beetje normale bedragen? voor 48 euro koop je namelijk de onderdelen los en een vriend van me wil het wel doen voor iets van 100 euro ofzo.
Groetuh
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Onderdelen zijn idd de kosten niet bij het vervangen. Gaat alleen een hoop tijd inzitten dus als die vriend het wil en kan doen is het een stuk goedkoper.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Als het maar goed gebeurt, das het enige wat telt. Zo’n citroen dealer is wel duur, maar je het garantie op de onderdelen en vaak de klus. Als je motor later in elkaar draait door een te slappe spanning etc. kun je de boel verhalen.
Dit is wat ik wel eens gehoord heb. Dat het essentieel is dat het goed gebeurt is een feit, wat die garantie betreft durf ik het niet te zeggen, zo’n afspraak zou op papier moeten staan.
Ik wil het zelf gaan doen maar heb nu ff geen geld om momentsleutels e/d te kopen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Is dat voor die 1600 motor?
Volgens mij is dat een type waar je een gewicht moet gebruiken om de riem op spanning te brengen Moet je veel vertouwen hebben in die kennis, anders gewoon door de garage laten doen, die hebben speciaal gereedschap (dat gewichtje) om te spannen.
De 1900 motor kan je meestal spannen met de spanrollen, is een stuk makkelijker en veiliger.
Ik zou het door de garage laten doen als je het zelf niet kan. Zoveel geld spaar je er niet mee uit Complete setje distributie moet je volgens mij op minstens 70 euro rekenen. Als je het door de specialist laat doen ben je dus 100 euro meer kwijt, maar weet je zeker dat het goed gebeurd.
Volgens het Haynes boek en de vraagbaak is het alleen de 1.1 en 1.4i motor (de TU serie dus) waarbij je met een gewichtje de riem op spanning moet brengen.
Alle overige motoren (XU-serie) spreekt met over een soort spanningmeter om de riem te spannen. Onderstaand plaatje is van een 16V XU motor, maar het gaat het speciaal gereedschap nr.5
Dus als ik ‘t goed begrijp moet die spanning heel precies gemeten worden, en kan dat alleen met een speciaal apparaat?
Ik vertrouw die vriend blindelings trouwens
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou zo heel precies hoeft het nou ook weer niet. Hij mag niet te los staan maar ook niet heeeel strak…
ha! weet je nog niks…
Ik deed het altijd op het gevoel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Och die handige vriend heeft er veel gevoel voor hoor Toch maar es vragen wat ie ervoor vraagt
bogaard77 schreef:Nou zo heel precies hoeft het nou ook weer niet. Hij mag niet te los staan maar ook niet heeeel strak…
ha! weet je nog niks…
Ik deed het altijd op het gevoel.
Ik heb al meerdere malen de distributieriem vervangen zonder een spanningsmeter voor de spanning van de distributieriem te meten.
Bij de Citroënspecialist heb ik eens nagevraagd hoe zo’n ding eruitziet en hun hadden zo’n meter niet eens!
Als ik de distributieriem vervang zonder de spanrollen, dan laat ik de spanrollen of spanning staan en leg de distributieriem eromheen. Zo staat ie meteen op spanning.
Overigens mag de spanning meer dan 5% afwijken van wat er op de spanningsmeter staat.
Wat belangrijker is, is dat de distributieriem precies op tijd staat, en dat komt op de tand nauwkeurig.
Hm een spanninsmeter? ik heb wel een multimeter, werkt dat ook?
Denk dat ik maar zo’n setje bestel en het er lekker door die vriend op laat prutsen, kan ik ook nog wat van leren
Bij de Citroënspecialist heb ik eens nagevraagd hoe zo’n ding eruitziet en hun hadden zo’n meter niet eens!
Ah Als de Specialisten zo een ding niet gebruiken dan denk ik inderdaad dat het ook zonder kan.
Spanrollen zijn geweldig! (maar wel wat duurder..)
Weet je zeker dat de spanning goed is!
Spanrolletje kost toch iets van € 40, zoveel kost de riem toch ook?
Tip: Gooi de oude riem niet weg, je kan hem nog gebruiken om iemand mee af te rossen . (mocht dat nodig zijn)
Yep, afhankelijk waar je dat ding haalt en of je korting krijgt natuurlijk…
Ik heb vorige week een BX gekocht. Op 210.000 km is de distributieriem vervangen. Hij staat nu op 285.000
Wat raden jullie me aan? Distributieriem én spanrol vervangen, of alleen de riem?
ZX1.4i schreef:Spanrolletje kost toch iets van € 40, zoveel kost de riem toch ook?
Tip: Gooi de oude riem niet weg, je kan hem nog gebruiken om iemand mee af te rossen . (mocht dat nodig zijn)
Hoezo?? Wie zou jij nou willen afrossen??