hallo mensen,
ik heb sinds kort een andere wagen een c4 coupe van 2006
1400 benzine.
nu ga ik de onderhouden alweer zelf verrichten zoals bij de vectra.
nu had ik graag enkele simpele dingen geweten.
1)de oliefilter vd deze wagen zit deze ook gewoon vooraan aan het blok ?
2)als ik de olie vervang moet ik dan altijd de beschemplaat onderaan de motor los maken ?
3) welke ngk bougies zitten in deze wagen ?(ff ter zekerheid)
alvast merci.
bjorncoupe schreef:
1)de oliefilter vd deze wagen zit deze ook gewoon vooraan aan het blok ?
2)als ik de olie vervang moet ik dan altijd de beschemplaat onderaan de motor los maken ?
3) welke ngk bougies zitten in deze wagen ?(ff ter zekerheid)
1 Kijk onder de kap en je ziet het ding zitten…..
2 Kijk onder de auto en je ziet of de aftapstop bereikbaar is…
3 Weet ik niet.
is het een externe filter of een inzet filter want,ik ben een exterene filter gewoon van mijn vorige wagen.
en ik vondt hem niet.
en op de 2de vraag heb ik nog niet echt een antw,moet de bechermplaat onderaan de motor los bij olie te vervangen ofniet ?
weer maar bij mijn vorige wagen zat zulke plaat er niet op.
Een intern oliefilter heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ben misschien nog niet te oud om wat te leren….
Vraag 2: als je onder de auto kijkt kan je toch wel zien of je bij de aftapstop kan?
Zo nee, moet die plaat eraf….
Edit, ik vermoed dat gewoon een conventioneel filter is, maar waar hij zit weet ik ook niet:
http://www.mister-auto.be/fl/oliefilter/mann-filter-w-716-1_g7_a004W!716~1.html
Edit 2 , lijkt toch een inzetfilter te zijn:
http://www.onderdelendirect.nl/citroen/c4/14-16v__2691/filters/oliefilters
Denk dat je op motorcode moet zoeken…..
je heb een extern filter een potje als ware en je heb een inzet filter .
op winparts.nl zie ik voor mijn wagen (c4) beide filters.
als ik specefiek 1400 zet blijft enkel inzet filter zichbaar,maar hier wou ik zekerheid over.
ja zal eens bekijken onderaan 1 vd dagen,moet toch de brandstof filter nog vervangen achteraan.
De 1.4i is een TU motor, alle huidige TU motoren vanaf de C3 hebben een insteek filter, of inzet filter als je dat zo wil noemen Een zwart filterhuis van kunststof, hier zit een klein inbus plugje ingedraaid, daarmee kun je het filter aftappen, anders word het een kliederboel bij het losdraaien van het filter.
Als ik je een tip mag geven, koop dit soort verbruiks artikelen als filters, gewoon bij de dealer, je betaald echt niet altijd de hoofdprijs, maar je krijgt wel gagarandeerd het juiste.
heej ZX1.4i
dankje voor je uitleg.
dus vooraleer de kap er af te nemen 1st met de inbus bout de olie los tappen dat nog in het filter zit
en dan met een dopsleutel het filterkap er af nemen neem ik aan ?
eneuh ivm filters,wordt er dan zo vaak een verkeerde meegegeven ?
(ben nieuw met recentere motoren nvdr)
bij de vec haalde ik alles van bosh bij onse onderdelenboer
moet je gewoon zeggen welke wagen,motor en bwj en die geeft altijd het juiste (tot hiertoe geen problemen gehat)
luchtfilter en benzine filter heb ik vd c4 hier ook gehaald.
maar mss wel een tip ivm het oliefilter ja.
dus daar ben ik al uit,nou nog de bougies,welke zijn deze op deze wagen,want ik zie weer vanalles opduiken (electrode afstand 0.7-0.9-1.1)
grtz
Ja, eerst het plugje los om het filterhuis af te tappen, als het nooit los geweest is dan kan het vreselijk vast zitten, niet iedereen weet of doet dit. Laat het dan lekker zitten, om te voorkomen dat je het filterhuis sloopt, hou er dan wat doeken onder om de olie op te vangen.
Zo vaak gaat het niet fout, maar de info op kenteken bij de automaterialenzaak, klopt niet altijd.
Als je daar een verkeerde meekrijgt, dan halen ze waarschijnlijk hun schouders op, terwij de dealer dit niet zo makkelijk kan doen, als hij het op chassisnr. heeft opgezocht.
Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, de dealer is vaak goedkoper wat filters betreft.
Dus waarom moeilijk doen en meer betalen bij de automaterialenzaak
okido goed,ik heb de filter inmiddels gevonden zit redelijk hoog net onder het hitte schilt vd uiltaat
plugje vondt ik niet meteen,maar dat vindt ik nog wel.
maar ivm bougies weet iemand dit,welke de corecte zijn ? evt met juiste electrode afstand.
groetjes
Zie onderstaande link voor info over bougies
http://www.ngkpartfinder.co.uk/car_commercial_extra.php?id=6048
dus maw ik heb de ngk LZKAR7A nodig voor de 1400 benzine herleid ik uit deze link (o.9) dus
alvast bedankt !
hallo jongens nu was ik vd week naar de winkel geweest met de benzine filter (externe) want ze hadden me een verkeerde gegeven
want bij deze cit,zit hij al in de tank.
dus gelijk ingewisselt voor 4 bougies(mits bijbetaling uiteraard)
nou kreeg ik deze bougies
bosch vr 8sc + (+ 40) ook 0.9 mm (massaelectrode)
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 19-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.4i berline Image
ZX1.4i schreef:Ja, eerst het plugje los om het filterhuis af te tappen, “
Dit plugje waar zit da precies ik zie het bij mij niet zo snel zitten, behalve dan dat ik wat dieper onder het olie filter een vrij grote imbus ziet zitten.
Dat lijkt er wel op, hoe groot is die inbus ?
Zou maatje 5 of 6 moeten zijn.
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 19-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.4i berline Image
De imbus sleutel 10 die ikk heb is zelf nog te klein, ik weet niet welke maat hij wel is.
Aangezien het frans is, moet dat dan geen torx zijn?