Ik heb een citroen xsara break uit 2004, 1.6 16V benzine met LPG installatie.
Sinds gisteren heeft de auto een raar probleem.
Als ik bij +/- 3500 toeren flink gas geef, trekt de auto niet op maar schieten de toeren omhoog alsof je gas geeft alsof je stationair of ontkoppeld rijdt. In z’n 2e versnelling is dit vanaf 4000 toeren, in z’n 5 vanaf 3000/3500 toeren. Ik moet dus heel gedoseerd gas geven om te accellereren. Iets teveel gas en de motor gaat “loeien”.
Het rijdt niet alleen vervelend maar het kan ook gevaarlijk zijn bij situaties waarbij je wat meer vermogen nodig hebt.
Ik ga er sowieso mee naar de garage maar wat zou dit kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helaas: je koppeling is versleten.. Het enige wat je nu kan (laten) doen is het vervangen van de complete koppeling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad koppeling gaar…. altans ik hoop toch dat het enkel dat is…. ik heb met mijn xsara 1.6 16v een lekkende versnellingsbak gehad van binnenuit, en er was olie op de koppeling gelopen, en had ook gelijkaardige verschijnselen, maar dit is wel zeldzaam, 9/10 is het gewoon de koppeling
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Controleer eerst even of de koppeling niet te vast zit ( geen speling meer heeft )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Het koppelen en schakelen zelf werkt feilloos, ik heb bij andere auto’s wel eens koppelingsproblemen gehad en dan merk je juist bij het schakelen dat het koppelen zwaarder wordt oid.
Zou het de bak kunnen zijn? Bepaalde tandwielen of lagers die de hogere toeren niet meer trekken?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, het is gewoon een versleten koppeling!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tandwielen kunnen niet over elkaar heen draaien he, die kunnen niet slippen. Geloof de techneuten hier nu maar, de koppeling slipt en kan de kracht tussen motorblok en aandrijving niet meer overbrengen. Hoe meer gas je geeft, hoe harder het gaat slippen. Tot je op een zeker moment in de nabije toekomst helemaal stil staat, omdat er geen verbinding meer is tussen motor en versnellingsbak. Dat je niets merkt aan het schakelen is simpel te verklaren. Bij het intrappen van het koppelingspedaal ‘ontkoppel’ je in wezen de verbinding tussen motor en bak. Nu is door slijtage deze verbinding te zwak geworden (meest waarschijnlijk door het te dun worden van de koppelingsplaat) en gaat deze slippen, ofwel zichzelf al deels ontkoppelen. Op het moment dat jij je koppeling intrapt help je hem nog een beetje, is de verbinding helemaal weg en kun je inderdaad probleemloos schakelen. Het probleem is dat je door de versleten koppeling de verbinding tussen motor en bak niet meer volledig kunt herstellen, ergo het slippen van de koppeling en het oplopen van de toeren zonder dat je snelheid toeneemt. Dat je bij eerdere koppelingsproblemen juist wel merkte dat een en ander zwaarder ging, kan heel goed te maken hebben met andere delen van de koppeling die het destijds begeven hebben (drukgroep, druklager…). Wat ook nog zou kunnen, is dat er een kering van de motor of bak zo hard is gaan lekken dat er olie op de koppelingsplaat is gekomen. Dan doet het frictiemateriaal zijn werk ook niet meer, met dezelfde gevolgen, slippen, oplopende toeren…
Dank voor de reacties.
Uit bovenstaand verhaal maak ik op een versleten koppelingsplaat.
Of moet dan de gehele koppeling (drukgroep etc) vervangen worden?
En wat kost het vervangen van een koppelingsplaat ongeveer?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
wbogaerts schreef:Controleer eerst even of de koppeling niet te vast zit ( geen speling meer heeft )
Walter
Als de afstelling van de koppeling te strak staat
geeft dat hetzelfde effect of je houd de koppeling heel de tijd een beetje ingedrukt !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Alles vervangen, (dit zou ik toch zeker doen) er bestaan kits waarin alles zit, plaat, groep, lager, en natuurlijk de bakolie vernieuwen… Wat ik ook heb meevernieuwd waren de krukasdichting achter het vliegwiel is maar 15 min meer werk, maar het kan later een hoop ellende besparen, moest die opeens beginnen lekken mag de bak er opnieuw uit…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En kijk natuurlijk eerst even naar Walters opmerking.
inderdaad, je weet maar nooit…
Krukaskeering is lastig te monteren zonder speciaal gereedschap.
Als deze niet lekt, zou ik het lekker zo laten, komt zelden voor dat ze gaan lekken.
De kans is groter dat het gaat lekken nadat je deze preventief vervangt, tenminste uit ervaring wat ik tot nu toe gezien heb.
wat bedoel je met speciaal gereedschap? Ik heb daar gewoon een schroevendraaier voor gebruikt em hem eruit te halen, en met een rubber hamer er terug in, overal gelijkmatig, houd toch 2x niets in als je de kering goed monteerd zal die niet lekken in ieder geval, ik heb nu ook al een paar jaar ervaring, en bij oudere wagens zou het toch opeens kunnen lekken, daar behoord de xsara inderdaad nog niet toe, maar dat komt natuurlijk wel…
Goed, Garage gebeld, de monteur dacht inderdaad ook aan de koppeling. Vervangen van een complete koppelings set is +/- 700 euro. Zuur geld, zeker omdat-ie vorige maand een beurt heeft gehad van 670 euro (inclusief reparatie bobine).
Hopelijk zijn we hiermee voorlopig uit de kosten.