


Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
wie kan mij vertellen waar de bollen voor zijn die onder mijn cx hangen
ik heb er 6 geteld.
en wat zijn de symptomen als ze stuk of slecht zijn?
ik hoor het graag
Dat heb je goed geteld. 4 zijn er uiteraard voor de vering. Deze kun je controleren door de auto aan de voor- en achterkant met lopende motor en in normale rijstand naar beneden te drukken.
Dat moet soepel en zacht aanvoelen. Als je hard moet drukken en hij maar een stukje inveert dan zijn de bollen overleden.
In de motorruimte vind je ook de voorraadbol en de remaccu. Als de hd pomp zeer snel aanslaat en ook vaker dan normaal, dan is de kans groot dat je voorraadbol slecht is.
Van de remaccu heb ik me laten vertellen dat je dit niet controleren kunt, wellicht iemand die het beter weet?






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kan wel : motor even laten lopen .
Dan stil leggen en de ontlastschroef op de drukregelaar open zetten .
Nu de voorremmen ontluchten , de hoeveelheid LHM die je nu krijgt
is een aanwijzing van de hoeveelheid “reserve” er in je remaccu zit .
Vanaf 250 cc is hij nog in prima staat .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Nu we het toch over bollen hebben, wat is de staat van de bollen als de dame wegens restauratie 5 jaar stil staat? Uiteraard geen druk in het systeem.
Heeft iemand hier ervaring mee!
Jan



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
stel er is te weinig gas bij gevuld
wat gebeurd er dan met de veerbollen





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan gaan ze kapot doordat het membraan regelmatig tegen het ventiel komt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
dus het is niet zo dat als er meer druk in zit dat bollen dan stugger worden ?
Nee, hoe minder druk hoe stugger. Als er een bol kapot is of er zit veel te weinig gas in dan is er bijna niet met de auto te rijden. Dat merk je direct, geen twijfel mogelijk.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
J v Heel schreef:Nu we het toch over bollen hebben, wat is de staat van de bollen als de dame wegens restauratie 5 jaar stil staat? Uiteraard geen druk in het systeem.
Heeft iemand hier ervaring mee!Jan
Ze hebben mij gezegt,gewoon nieuwe bollen.
Kost de wereld niet
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onzin Frank , een bol die niet geheel leeg is kan gewoon op druk worden gebracht en gaat zo jaren mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Onzin Frank
, een bol die niet geheel leeg is kan gewoon op druk worden gebracht en gaat zo jaren mee.
Dat snap ik en ben ik het mee eens.
Maar je een auto restaureerd en je neemt 5 jaar de tijd ( vaak zijn de bollen dan al ouder)
Dan zeg ik nieuwe.
Maar wat is de levens duur eigenlijk van een bol bij normaal gebruik ,en onderhoud
En zeg pak weg 25000 km per jaar.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op mijn sm gaan ze al 35 jaar en 200.000 km mee. Gewoon iedere 2 jaar op druk gebracht. 1 bol een keer een nieuw membraan. Xantia van mijn moeder: alle bollen al 16 jaar oud en iedere 2 jaar vullen, 160.000 km. Xantia break: 490.000 km en 14 jaar oud, ook iedere 2 jaar controleren/vullen. En ik koop ook alleen bollen van citroën zelf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Oké duidelijk..
Ik wist niet dat de levens duur van een bol zo lang kon zijn.
Heb je het nu over deelbare bollen?
Of bollen algemeen van citroen?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Algemeen. Op de sm zitten deelbare bollen, op de rest gelaste.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Op een DS zitten normaal ook deelbare bollen ( buiten bouwjaar 1975 )
De eenvoudigste methode is bollen demonteren en druk meten !
is de druk nog goed , gewoon terug gebruiken .
Indien een beetje te laag , bijvullen .
en als het niet veel meer is reviseren ( deelbare ) of vervangen .
En ik kan echt niet klagen van de “aftermarket” bollen die ik al twintig jaar gebruik .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ja, dat is een discussie op zich. Een specialist waar ik veel vertrouwen in heb zweert bij oude originele bollen. Zouden veel beter zijn dan imitatiebollen. Al zijn deze dan nieuw.