Hallo ,
Mijn Berlingo 1.9D van ‘97 heeft een vreemd probleem.
Aantal weken geleden was mijn koppeling kabel geknapt, dus nwe gemonteerd.
Ik heb het type zonder zelfstelling erop zitten.
Ik heb de kabel gemonteerd volgens werkplaatshandboek.
Nu het vreemde, na aantal keren intrappen ben ik de speling op het pedaal kwijt, dus pedaal opnieuw afgesteld (komt dus hoger ten opzichte van andere pedalen)
Dan heb ik een aantal dagen voldoende speling op mijn pedaal en koppelt de boel goed.
maar nu is speling weer weg en pedaal staat intussen helemaal bovenin gesteld, ook bij intrappen reageert koppeling al snel.
NB ik heb ook al naar de hevel op de bak gekeken en deze raakt aan buitenzijde (kant van koeler) het huis.
Kan het ms zijn dat de hevel niet ver genoeg terug kan (als het ware verzakt is) daardoor het koppelingshuis raakt.
Vreemd probleem of een bekend probleem ???
Sahara….. been there, done that.
is gekend probleem dat in de versnellingsbak zelf zit,,te veel speling op.
kan nu niet uit het hoofd zeggen,maar vermoed de as waar de vork op zit….
meest kan je merken als je nieuwe kabel steekt deze na enkele km terug defect is.
je moet te veel kracht zetten op de bediening en daardoor knap die.
ik denk dat oplossing zal zijn,versnelingsbak demonteren en vorkbediening controleren(terwijl er die uit is,koppelingsgroep vervangen)
OK. thnx.
ik ga een dezer dagen de bak erachter weg halen.
En zal kijken of die kunstof busjes versleten zijn.
Ik zal gelijk wat fotos maken van de diverse onderdelen.
Keep u posted.
Andre
Sahara….. been there, done that.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En vooral de koppeling zelf zeer goed bekijken. Als het pasvlak van de diafragmaveer ( waar het druklager op loopt ) versleten is kan je dit soort klachten ook krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok zal erop letten.
Koppeling wou ik eigenlijk mettertijd toch al preventief vervangen aangezien we met de auto naar afrika gaan en deze daar aantal jaren nog goede diensten moet verlenen.
Door deze klachten moet het nu dan maar vast gebeuren.
Sahara….. been there, done that.
Intussen de koppeling vervangen.
De drukgroep was al flink ingelopen, druklager was 1 klem van afgebroken waardoor deze waarschijnlijk niet recht over glijbus liep.
Kopelingplaat was vrij nieuw (LUK)maar de veertje kon ik met de hand ronddraaien en waren ook al flink ingeslagen.
Aangezien ik toch bezig was ook gelijk beide loopbussen van de koppelingas in bak vervangen.
Ook een nwe originele kabel geplaatst (volgens vin/vis automatische ipv handmatig).
Hij koppelt weer goed, maar…. toch nog weer pedaal moeten opstellen ivm aangrijpen koppeling.
Hij grijpt nu onderin al snel aan, dus pedaal hoger moeten zetten ivm slag.
Iemand nog een id.
De kabel is een automatische.
Ik wil wel fotos posten maar krijg ze er niet op
Sahara….. been there, done that.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
waarmee weer bewezen is dat LUK rotzooi is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wegens krap in tijd en niet direct leverbaar zit er bij mij sinds kort ook een Luk in en dan voel je gewoon.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
je kan toch nog regelen aan de pedaal ook als je een automatische kabel hebt?
hallo Even snel een korte voorstelling: ik ben Lorrie( 49 jaar) en wij hebben 2 auto’s. 1 Berlingo 2.0 HDI uit 2002, lichte vracht en een Mercedes E220 uit 2003. Momenteel hebben we meer problemen met de Mercedes dan de Citroen, maar daarvoor zit ik dan ook al op het Mercedesforum. Welnu afgelopen week had ik de Berlingo, die normaal door mijn man wordt gereden vanwege zijn werk als kok en slechts 24 kilometer per dag rijdt om op zijn werk te komen en ik wil van de eerste versnelling naar de 2 e schakelen, hoor ik een harde knak en verder niets meer daar. Koppelingspedaal bleef in de vloer steken!!!
lang verhaal kort: touring gebeld, constateerde of kapotte koppelingskabel/platen of drukgroep. Auto laten wegslepen naar onze monteur in het dorp, deze heeft als volgt moeten repareren:
* 2x lagerbus
* 1x vork
* 1 bus
* 1 koppelingsset
* 3.5 V bakoil
Nu ben ik reuze benieuwd wat dit in een garage zou kosten?
Onze monteur heeft hem vandaag pas klaar( had een operatie aan zijn oog)dus ik weet de kosten bij hem nog niet!
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
Waarom wil je weten wat het bij Citroën zou kosten? Om spijt te hebben achteraf?
In elk geval heeft hij de juiste stukken gekozen voor een gebroken koppelingsvork maar hij had ook de keerringen van de aandrijfassen moeten vervangen, nu is het wachten tot ze gaan lekken, als ze niet nu al lekken.
Verder welkom hier.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017