Beste XM’ers (en andere citrominders) wil toch even delen, de rest van de wereld begrijpt het toch niet;
Sinds vandaag de trotse maar toch ook wel angstige eigenaar van een XM 3 liter V6 automaat. Heb altijd dat dubbele gevoel als ik een ouwe grote Citroen heb gekocht,zo’n gevoel van is dit nu wel slim…
Sinds een paar weken HPloos na verkoop van mijn CX GTI Turbo. Vanaf dat moment alleen maar bezig geweest om weer in het bezit te komen van een HP voiture. Craving, pure craving.
Dat schurende gevoel in je buik…ligt er morgen geen groene plas….wil het de accu daadwerkelijk zijn electriciteit afstaan….wil ze uit rust komen…. Dat soort dingen, mijn leven was te veilig zonder ouwe grote Citroen. En dat alleen maar in de ijdele hoop dat mensen naarme gaan zwaaien en dat ik ergens bij hoor…..
Ben niet helemaal vreemd met de XM, ook ooit van een medeforummer V6 fase 2 als winterauto in mijn bezit gehad. Die is uiteindelijk toch weggegaan. Automaat kwam eraan, steeds vreemdere electronische storingen, lekke uitlaat, maar wel een half jaar met veel plezier in gereden.
Hoewel de Break voor mijn doen eigenlijk nieuw is. In ieder geval uit hetzelfde millenium. Deze natuurlijk ook gekocht zoals het niet moet. Eer een advertentie zien en denken he dit zou iets kunnen zijn….Paar keer bellen, gaan onderhandelen, hem op zijn blauwe ogen geloven en dan pas gaan kijken en rijden, met het idee ik neem hem gelijk mee. eigenlijk alles zo gestuurd dat ik wel moest. Natuurlijk op voorhand al een voorlopige dekking voor de WAM geregeld, je weet maar nooit..
Voor de vorm de motorkap open gehad, even de vering “getest” maar alleen maar het gevoel van hebben hebben hebben….En toen rijden, wat een feest!
Vanaf 2004 de onderhoudshistorie, Automaat is vervangen door een ruiler. Over 20.000 km moet de riem worden vervangen, voorlopig genoeg tijd om te zien waar ik tegen aanloop.
We zien wel. Eigenaar ook lid van de XM club geweest.
Wat er nu met gebeuren raam bestuurder wil niet, kabelbreuk, inmiddels heb ik hier en op het XM forum mij ingelezen. Daarnaast de passagiersstoel die niet voor of achteruit wil.
Veercomputer is in storing, sportlampje brandt niet bij starten. Vind hem in verhouding ook wat “kort” veren. Binnenkort op zoek naar een Lexia.
Afgezien van de ‘dingetjes’:
Wat een bak, wat een geweldige 150 km, ook al stond er heel veel file. Wat een feest! Het vermogen en de souplesse. Enige echte minpunt is geen Diravi, dat voelt een vreemd zonder, maar ja dat wist ik natuurlijk. Ook een keuze. Leren bekleding e.d, alle opties, mooi donkerblauw hmmm die 150 km voelt als een overwinning!
Hoop deze Break lang rijdend te houden.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gefeliciteerd met je aanschaf.
Dat dubbele gevoel dat komt bekend voor. Ik hoop dat je veel zorgeloze zweefkilometers voor de boeg hebt.
Zo te lezen heb je al meteen prijs met de eerste echte XM eigenaardigheden.
Een paar foto’s zou leuk zijn.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wens je veel succes, ik begrijp het wel trouwens al heb ik nog nooit in zo’n V6 gereden.
Dank, heb er eigenlijk wel vertrouwen in. Tsja het is niet de ervaring van een CX GTI Turbo, maar komt denk ik wel second best in de buurt. Foto’s zal ik komende tijd wat plaatsen, @Marcelka; in ieder geval zelfde kleur en velgen als jouw foto.
Dit forum geeft ook rust, dit topic denk ik ook voor mijn eigen gemoedsrust . Hier leer je toch wel als er eens wat is er altijd wel weer een oplossing te vinden. Er zit hier zoveel know how. Oke soms de shredder maar over het algemeen lukt het toch om de oude Citroenen op de weg te houden. CX had ik mij best eigen gemaakt, nu kijken of dat met de V6 lukt.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Hallo nwndk,
Eerst en vooral gefeliciteerd met je aankoop.
Het gevoel dat je omschrijft ken ik heel goed. I know the feeling. Mijn Xm heb ik sedert half Augustus - een tweeliter 16v van 1997 met nu 54000-zoiets km.
Ik heb me ook al een paar keer afgevraagd of het nu wel de goeie beslissing was - veel kleinigheden die zo typisch Xm zijn kunnen wel een pak ergernis en kosten veroorzaken, vooral als je zoals ik niet zelf kan sleutelen aan je auto.
Eerst denk je ‘veel kan er toch niet mis mee zijn’, dan zie je een aantal dingen gebeuren die je hier zo vaak op het forum beschreven ziet en stel je je de vraag ‘waarmee ben ik nu eigenlijk bezig’?
Maar toch… het is een prachtige auto, voor mij de mooiste auto die er in de laatste decennia gemaakt is. (mijn echtgenote vindt het de lelijkste, smaken verschillen). Ik betrap mezelf erop dat ik vaak parkeer en dan nog eens goedkeurend sta te kijken hoe mooi hij wel is.
En die paar dingen die er af en toe moeten gebeuren, tja, die neem ik erbij. Met de goede raad die ik hier krijg en af en toe een bezoek aan dealer of monteur lukt het wel om Xm te rijden. Het enige wat ik heb moeten afleren is perfectionist te zijn. Zelfs met weinig km is een auto van 14-15 jaar oud gewoon een oude auto. Spijt van mijn aankoop heb ik in ieder geval niet maar ik blijf toch wel de Saxo als reserve houden en ik denk dat het zo zal (moeten) blijven.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Hilarische en perfecte omschrijving nwndk! Ik zit er nu ook middenin… ‘is het slim? Nee. Is het leuk? Ja!’
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, je moet gek zijn en tegen vuile klauwen kunnen of tegen een lege knip of beide.
Net dacht ik dat mijn Break Service 2.1 TD “volmaakt” was, en ja hoor, hij wilde ‘s avonds midden in Amsterdam niet starten. Hoogstwaarschijnlijk de D-riem een tandje versprongen.
De andere, een V6 Exclusive automaat is dicht bij perfect, maar gisteren ineens weer het hydraulieklampje aan. LHM tank bijna leeg. Onderkant droog, geen plassen er onder. Waar is dat nou weer gebleven?
Straks is dat allemaal weer klaar, dan wil er een raam niet meer dicht of een deurvang is gebroken, of je krijgt het resevewiel er niet onder vandaan omdat de spindel is vastgerot.
Of de airco nokt er weer mee of het display gaat op strepen.
Of de gebruikelijke type II storinkjes zoals de stuursensor.
Heerlijk, heerlijk. Als alles het niet meer doet pak ik de DS, die doet het altijd. Maar ja, EIGENLIJK moet die een spuitbeurt hebben en het linker deurslot moet “even” in de ultrasoonreiniger en na de nieuwe schelp linksachter moet de bekleding er nog ingelijmd worden en het vilt onder de vloermatten en stationair moet ik eindelijk netjes afstellen en de nieuwe kam voor de bougiekabels nog monteren en, en…
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
OF, JanSr,
dan krijg je zoals ik daarnet een telefoontje dat je eens naar je Xm moet komen kijken…
Hij staat bij de monteur om het koudstartprobleem op te lossen en terwijl hij daar toch is ook te detailen (polieren). Het detailen was afgewerkt - auto als nagelnieuw - en hij stond buiten in het zonnetje om een paar foto’s te nemen - die man was terecht apetrots op zijn werk.
Zijn dochterje gooit stenen weg waar de honden dan achterrennen, dolle pret (mag ze niet van pa, maar ja, kinderen hé) en een paar stenen raken de Xm die direct voorzien wordt van een serie kleine blutsen en krassen.
Als klap op de vuurpijl vat de afvalcontainer van het bedrijfje vuur zodat XM nog eens onder een laagje vuil stof, roet en teer belandt.
Van pech gesproken, het moet niet altijd de mechaniek of de electronica zijn die ons parten speelt.
De verzekering moet langs en maandag is er carrosseriewerk aan de winkel. Nog een beetje geduld oefenen eer ik hem terugkrijg.
Roadrunner… never been caught.
Leuk zo`n dochter
Zeker 1 jaar geen zakgeld
XM TCT Ambiance`94
Gelukkig zelf geen moeite om vieze handen te krijgen, vind het ook leuk om met de XM bezig te zijn. Op zich gelukkig, want meestal haal ik mijn doel wel maar om daar te komen breekt er altijd wel iets af, raak een boutjes kwijt, of schiet er iets scheef. Een soort van werkverschaffing, daar leer ik dan ook wel weer van. Respect voor het positieve, optimisme en vergevinngsgezindheid van een ieder. Blij zijn als ze het doet en volop genieten en er lol in hebben en het vergoeilijken als ze eens geen zin heeft maar dan trots zijn als ze weer rijdt….
In ieder geval sterkte allemaal met de mankementen, schades en zenuwen. Ik zal jullie ervaringen, knowhow in ieder geval volgen en lering trekken. grt Johan
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mooie kar! Komt vast wel goed, beetje aandacht geven etc.enzovoorts.
Afkloppen, ik rijd ook al een half jaar probleemloos, zo slecht zijn die XM’s vast niet.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Zo slecht zijn ze echt niet IMHO. Ik heb nu een dikke anderhalf jaar mijn XM (vroege type II Turbo CT uit 1994) en het is qua onderhoud een goedkope auto gebleken, als je de grootte en complexiteit in aanmerking neemt.
Ik moet daar wel bij opmerken dat ik het geluk had dat ik een heel aardig onderhouden XM kocht, en me genoeg had ingelezen hier om preventief onderhoud te doen. Als je dat netjes bijhoudt, heb je de fijnste en meest comfortabele auto die je ooit had.
Laat de zaak versloffen, en je hebt na een jaar, maximaal anderhalf, de grootst mogelijke ellende volgens mij.
Kortom: mijn ervaring is, vertroetel het ding en je zult vele heerlijke kilometers voor de boeg hebben. Natuurlijk zal er weleens iets onverwachts gebeuren, maar het zijn dan ook auto’s van 15 tot 20 jaar oud, gemiddeld!
Veel plezier ermee.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, je bent er nog. Over prventief/ normaal onderhoud: net een sm dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgende week woensdag afgesproken bij Chyparse. Een momentopname doen. Rondje bollen en alles wat er aangeraden wordt. In het kader van de adviezen hier en het preventief onderhoud.
Lees ook stiekem mee ep het forum van de XM-club, grappig om hier dezelfde mensen tegen te komen. Als ik mijn spullen heb van de club zal ik me daar ook aanmelden.
Brutale vraag:
Is er iemand in Zuid-West Nederland met een Lexia die genegen is om mijn XM uit te lezen?
groet Johan
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij heeft “xsara coupe” zo’n ding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik zit tussen Breda en Roosendaal…..en heb ook zo’n ding en wil wel eens een poging tot uitlezen van jouw Xm wagen hoor.