Nou daar maak ik graag gebruik van, stuur je een pb.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na alle hororverhalen over zo’n wagen nog effe mijn ervaring: Ik heb zo’n 80.000 met zo’n ding gereden in een krappe 3 jaar en er NOOIT maar dan ook nooit IETS mee gehad behalve normaal onderhoud, 1 abs-sensor en een uitlaat die 900 euro kostte. Geweldige auto. Snel, zuinig, stil en ontzettend betrouwbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goed om te horen Waterman.
Ben blij dat ik die Break gekocht heb.
Ik denk dat het verschil zit in wat iemand onderhoud noemt en niet. En dan zeker ook nog de mate waarin dat gebeurt, royaal of mag het niets kosten.
Verder maakt het allemaal niet zoveel uit hoor. Het is maar net hoe je ermee omgaat en belangrijker, hoe je voorgangers ermee om zijn gegaan.
Vandaag naar Chyparse geweest om de bollen na te laten kijken. Beide bollen voorkant zijn vervangen, V6 bollen (50 bar geloof ik), niet voorradig dus reguliere erop. Ook de voorraadbol gevuld. Nu rijdt ze zoals ze moet. Plus dat er twee liter LHM door de XM uitgespuugd werden; aardige zooi daar. Vorige eigenaar dacht waarschijnlijk hier de oorzaak te zien van het slecht veergedrag. Heb voor mijn deur best wel lopen schakelen tussen de verschillende standen, apart dat ze hier alle LHM binnen heeft gehouden.
Wel een raar kwaaltje: Heb nu een keer of 2 gehad dat de XM afsloeg binnen de 1e kilometer als ik ‘s ochtends wegreed. Zit te denken aan de ontstekingsmodule maar daar is het eigenlijk weer te onregelmatig voor. Zou ook kunnen dat ik dat alarm niet helemaal begrijp. Nog niet de rust gehad om even rustig te gaan zitten. Net wat ingelezen over de startonderbeking enzo met neutrale code en de stekker los halen methode. Van het weekend maar eens proberen. Om te ontgrendelen op de sleutel code C1C doet ie in ieder geval niet.
Daarnaast geloof ik sluiting als ik op het sneeuwknopje druk. Zou dat te maken kunnen hebben met die printplaat in de VC? En zou dat met die upgrade met diodes verholpen kunnen zijn?
Valt me trouwnens erg mee hoe zuinig dit apperaat is in verhouding met de 12-klepper.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Nee, dat sneeuwknopje of sport daar werkt alleen op de automaat en heeft niets te maken met de veercomputer.
In de sneeuwstand schakelt de bak anders (meer slip en sneller opschakelen) en slaat hij de 1ste versnelling over geloof ik.
We zullen binnenkort eens kijken met de Lexia
en inderdaad, verbruik zou zo rond de 1 op 10 moeten zijn, veel snelweg gaat dat richting 1 op 11 of nog iets beter…
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nwndk schreef:te denken aan de ontstekingsmodule.
Die heeft ie niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt Waterman, dacht ik es bijdehand te zijn, maar kon hem inderdaad ook al niet vinden .... Dan volgende week maar eens bezien wat Lexia te vertellen heeft (dank Gerrie)
Nee, dat sneeuwknopje of sport daar werkt alleen op de automaat en heeft niets te maken met de veercomputer.
In de sneeuwstand schakelt de bak anders (meer slip en sneller opschakelen) en slaat hij de 1ste versnelling over geloof ik
En ook dat had ik natuurlijk zelf moeten bedenken, bedankt voor de uitleg Gerrie.
Ja zon V6 is prima, hoeweler hier op forum ook wel mensen zijn met flinke problemen met die laatste V6’n.
Sneeuw knopje is van de automaat inderdaad, hij slaat dan de eerste versnelling over.
Ik heb er 40k mee gereden, en reed tussen 1 op 10 a 11.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Gister bij Furriegurrie geweest met de break en heb dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod om de XM aan de Lexia te hangen. Dank voor de leuke en onderhoudende avond Gerrie! Zal morgen de diagnoses hier posten. Op zich alles gereset en weer fris. Op zich lijkt de XM inderdaad anders te reageren. Op de terugweg erg uitgeleefd, was erg rustig, bijna geen verkeer. Ga niet zeggen welke snelheden zal alleen maar tot discussie leiden. Maar man o man wat een power in die bak, het gaat maar door. Maar goed alle bekende storingen stonden erin; VC, stuurhoeksensor enz, alles tijdelijk en gereset. echter een (volgens Gerrie) vreemde storing ben benieuw wat de kenners hierover te zeggen hebben. Zal morgen een screenfoto uploaden.
Melding: “Permanente Storing; Elektroklep absorptievat onderbroken”.
Mocht iemand mij op weg kunnen helpen of het in redelijke lekentaal kunnen uitleggen, ik hou mij aanbevolen.
Gerrie dank dat ik in je exclusive mocht toeren. Echt een mooie combi met het lichte leer. Wel gewaagd om me gelijk om off road te sturen. Maar ach ze gaf geen krimp. Altijd leuk om bevlogen mensen te ontmoeten, geeft energie.
thnks
grt Johan
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat absorptievat is volgens mij het koolstoffilterding wat benzinedampen opvangt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Graag gedaan! Het was een leuke avond zo. Als het nog eens nodig mocht zijn dan hoor ik het wel….
waterman schreef:Dat absorptievat is volgens mij het koolstoffilterding wat benzinedampen opvangt.
Waarschijnlijk ga ik weer de verkeerde verbanden leggen en rare dingen zeggen. Maar is dan theoretisch mogelijk dat als deze klep dichtslaat of juist open dat de luchttoevoer ri. motor afgesloten wordt waardoor de auto afslaat? Of heeft dit ook weer niets met elkaar te maken? En als dit is kan dat dat het een zeer onregelmatige storing zijn, of zou deze zich dan altijd manifesteren.
Dan zou dat die paar keer dat ze afsloeg verklaren. En nu nog vinden waar dat ding ergens zit, ik vermoed ergens in het ontstekingsgebeuren
furriegurrie schreef:Graag gedaan! Het was een leuke avond zo. Als het nog eens nodig mocht zijn dan hoor ik het wel….
Vond ik ook Gerrie. Clubdag ga ik niet redden, net een erg druk weekend dan. Wil zeker weer eens van je aanbod gebruik maken. En ik had je nog wat beloofd natuurlijk. Denk trouwens dat ik zelf ook de Lexia ga aanschaffen, leuk speelgoed.
Volgens mij gaat dat vat niet open tijdens stationair maar bij deellast maar het kan zo maar zijn dat als hij dat wel doet stationair dat hij de stappenmotor iets dichtzet om het te compenseren en dat je vervolgens lucht te kort komt.
Maar ik kan dat niet 100% voor je onderbouwen. Iig kan het geween kwaad het gewoon op te lossen
Vaak genoeg wordt het gewoon afgedopt of een weerstandje in de stekker gefrut en dan komt er ook geen extra lucht in je inlaat en die lopen ook allemaal prima.
Ouwe mopperkont