puffel schreef:Dan snap ik nog steeds niet dat een 2cv Azam heeft gewonnen. Dat is toch bepaald geen snelle auto of eigenlijk gewoon erg langzaam. Ik snap wel dat je verschillende klassementen hebt. Ik snap ook dat de navigatie tijdens zo’n tour zwaar is. Ik zou het ook wel ns willen doen.
Tja de AZAM6 is inderdaad niet een hele snelle bak. OP het rechte stuk gaat ie (helling af en windje mee zo’n 130. Maar…. het is al eerder gezegd. Een hele snelle auto is helemaal niet zo belangrijk. Natuurlijk, als je een keer verkeerd rijdt (en ook wij doen dat heus) dan kun je met een auto met wat meer vermogen even bijtrappen. Met de AZAM6 gaat dat maar een beetje.
Ervaring, op elkaar ingespeeld zijn en een 3-eenheid vormen is het meest belangrijke. Inmiddels doen we dit spelletje al sinds 1997 en hebben we al heel wat ritten gereden. Niet alleen de Presse maar ook bijvoorbeeld de Tulpenrallye enzo. Hoe meer je het spelletje speelt hoe meer ervaring je krijgt.
Snel rijden is leuk maar bedenk dat een navigator niet met een snelheid van 130 km kan navigeren.
Je kunt beter in 1 keer foutloos rijden dan tien keer terug moeten. Datzelfde geldt voor het intekenen van de route. Vaak zie ik deelnemers als een gek gaan rijden bij de start. Ga eerst samen de route intekenen en dan pas rijden. Dat scheelt. Ook omdat je dan als bestuurder weet waar je mee bezig bent (je hebt immers de kaart ook gezien).
Maar goed, ik ga hier niet allemaal tips zitten weggeven want wij hebben ons ook weer ingeschreven. Met de AZAM6 en een nieuwe versnellingsbak. En ook dit jaar gaan we weer proberen die wisselPresse mee naar huis te nemen. Want hij staat best leuk op de kast.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eens, teamwork en ervaring zijn wel nodig om te winnen
Overigens is de deelname lijst vergroot naar 80 teams.
Gezien de vele DSen en weinig SM’s denk ik dat ik een vrij hoog startnr ga krijgen.
Zouden ze het ontbijt in twee shifts willen splitsen ?
80 equipes is wel erug veel zeg.
gompy58 schreef:Zouden ze het ontbijt in twee shifts willen splitsen ?
80 equipes is wel erug veel zeg.
80 valt nog mee. Bij de Tulpenrallye doen er 210 mee…... Maar ontbijt is geen probleem. Je start om de minuut dus iemand met startnummer 60 heeft niks te zoeken in de ontbijtzaal als de eerste startnummers zitten te eten…..
jawel laxeermiddel in de koffie gooien.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Volgens mijn al lang gepensioneerde vader, wiens laatste citroen een rode Azam 6 uit 1967 was (en tegelijkertijd zijn fijnste wagen ooit(!)) was die Azam van hem razendsnel in vergelijking met zijn vorige 2cv ..
Helaas heeft hij na deze rode Belgische AZAM met het toen nieuwe en modernere grote dashboard, nooit meer een citroen gekocht. Ik heb het maar van hem overgenomen…
Daarom ben ik stiekum toch ook wel erg gecharmeerd van de Azam 6, dus alsnog proficiat en succes gewenst volgend jaar.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Het woord aan Gies Aalberts over Le Citron Pressé 2012
Le Citron Pressé is in 2011 voor het eerst sinds 2002 weer verreden, hetgeen tot groot enthousiasme in de Citroën-gemeenschap en op het Citroën-forum leidde. Daarom hoeft het niemand te verbazen dat de inschrijvingen voor de editie 2012 snel omhoogschoten. Nu blijkt dat de editie 2012 met meerdere belangrijke vernieuwingen komt, zullen ook de laatste nog beschikbare startnummers wel snel vergeven worden.
2011
We hebben er al in een eerder voorpagina-artikel over bericht: na jarenlange stilte werd in 2011 opnieuw de meerdaagse Citroën-rally Le Citron Pressé gereden. Het enthousiasme onder de Citroën-liefhebbers was groot en ook op het forum werd er met vuur over voorbeschouwd en nagepraat. Le Citron Pressé 2011 begon en eindigde bij abdij Rolduc te Kerkrade. De proloog op 1 juni voerde door de Ardennen, de eerste etappe op 2 juni ging door Lotharingen en de Elzas. De tweede etappe was terecht aangekondigd als de koninginnerit en voerde over veel Vogezenpassen. De derde en laatste etappe op 4 juni leidde tot de Luxemburgs-Belgische grens, waarna via een geneutraliseerde route teruggereden werd naar Kerkrade. Daar wachtte een afsluitend diner en de prijsuitreiking. Velen stelden het afscheid zo lang mogelijk uit, maar onvermijdelijk kwam er toch een einde aan deze fantastische dagen. De meest gehoorde afscheidsgroet was: “Tot volgend jaar!”
2012
Op 1 september 2011 werd de inschrijving voor Le Citron Pressé 2012 geopend. De 70 geplande startnummers waren snel geboekt, waarna het maximaal aantal equipes naar 80 is verhoogd. Onder de inschrijvers zijn veel ouddeelnemers, maar ook beginners die door de aandacht voor de editie 2011 enthousiast zijn gemaakt. Onder “Laatste nieuws” wordt op de site van Le Citron Pressé af en toe wat losgelaten over de route van dit jaar: genoeg om interesse te wekken, maar onvoldoende om onze journalistieke nieuwsgierigheid te bevredigen. Daarom heeft de redactie bij Gies Aalberts, de voorzitter van de Stichting Pressé, aan de bel getrokken en geprobeerd hem zo veel mogelijk nieuws te ontfutselen.
Wat goed is, blijft
Onze kernvraag aan Gies is: “Wat blijft en wat verandert?” Over wat blijft, aarzelt hij geen moment: “Wat blijft is vooral het gezelschap van Citroën-liefhebbers, een vriendenclub waarin de wil om te winnen zeker zijn plaats heeft, maar waarin het altijd sportief toegaat.” Gies wil Le Citron Pressé laagdrempelig en vriendelijk houden en ver weg blijven van het snobisme dat om sommige andere rally’s hangt. Deze doelstellingen veranderen niet, de uitwerking ervan wel. In meerdere opzichten beloont de route van 2012 goed rijden meer en snel rijden minder dan de route van 2011. Anders dan in 2011 brengt het rijden met een V6 of met een turbo in 2012 geen wezenlijk voordeel ten opzichte van de tweecylindermotoren in de A-types.
Lussen rond Lille
De proloog van Le Citron Pressé 2012 voert vanuit de regio Breda eenvoudig aan Antwerpen voorbij, waarna de deelnemers op kleine wegen tot in Lille/Rijssel hun rallytechniek weer kunnen opfrissen. Ook na etappe 1 en etappe 2 keert de Pressé-karavaan terug in Lille. Er worden lussen van ongeveer 400 kilometer gereden, die meerdere voordelen met zich meebrengen. De gelijkwaardige afstand zorgt ervoor dat de aankomsttijd gemakkelijker voorzien kan worden en er ’s avonds meer tijd blijft voor onderlinge gesprekken en ontspanning. Dankzij deze lussen kunnen deelnemers hun bagage in het hotel laten, hetgeen equipes met minder motorvermogen helpt. En mocht er onderweg op zo’n lus iets gebeuren, dan weet je dat het hotel nooit verder dan 200 km weg is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De Hel van het Noorden
Niet alleen het lussen rijden is nieuw voor de editie 2012, ook het landschap waarin de rally verreden wordt is anders. Luisterend naar de commentaren van deelnemers, is de organisatie opgevallen dat de Vogezen-etappe weliswaar spectaculair was vanwege het landschap en vermoeiend vanwege de afstand, maar toch te gemakkelijk! Gies: “Als je eenmaal wist dat je de juiste pasweg te pakken had, kon je 15 km klimmen en vervolgens 15 km dalen zonder je druk te hoeven maken om de route. Reed je ook nog eens in een auto met een flink motorvermogen, dan had je het helemaal gemakkelijk.” Daarom voert de route van 2012 door minder bergachtig gebied, waar het rallyrijden echter spannender is. De wegen zijn er niet alleen smaller, maar vooral korter, zodat er meer van de navigator verlangd wordt. Natuurlijk kan Gies niet vertellen hoe de route precies verloopt. Wel wil hij kwijt dat er een dag richting kust gereden wordt, tot een punt waarvandaan we Engeland kunnen zien liggen, en een dag naar het oosten. Wielerliefhebbers zullen nu aan ‘de Hel van het Noorden’ denken, aan Paris-Roubaix. Bij die legendarische naam zullen ook niet-wielrenners beelden voor zich zien van kleine landweggetjes met uitdagend wegdek, grote stofwolken bij mooi weer en diepe modderpoelen bij regen. Dat belooft wat!
foto: Hunchback Society
Kerkrade
De laatste dag voert van Lille naar Kerkrade; nog een teken dat de organisatie naar de deelnemers luistert. Rolduc is heel goed bevallen als eindpunt. De abdijgebouwen en -tuinen vormen een mooi decor om alle deelnemende auto’s nog eens bij elkaar te zien. De dinerzaal is ook prima geschikt om nog een keer met elkaar de avonturen van de voorgaande dagen door te spreken. Nieuw is dat de laatste proef niet ergens in een weiland eindigt, maar werkelijk in Kerkrade, zodat ook deze dag als een volledige rallydag geldt. Daarom lijkt een extra .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) een veilig idee.
Inschrijven en betalen
Er is nog iets dat in 2012 gelijkblijft aan 2011: de prijs van 1.250 euro per equipe. Natuurlijk zijn er de kosten voor maaltijden en overnachtingen van deelnemers en officials, maar ook de voorbereidingskosten. Op een eerste verkenning volgt een tweede, dan wordt de route uitgezet, vervolgens wordt beoordeeld waar welke navigatietechnieken ingezet gaan worden, de plaatsing van controlebordjes wordt vastgelegd, vergunningen betaald, enz., enz. Veel van dit werk is al verzet en veel van deze kosten zijn al gemaakt, dus is vroege betaling voor de organisatie belangrijk en is de bovengenoemde prijs nog maar tot 15 januari geldig. Deelnemers: maak even een aantekening in je agenda of - nog beter - betaal nu direct. Niet-deelnemers: denk er nog eens over na, maar wacht niet te lang, want er zijn nog slechts enkele plaatsen vrij! Zowel deelnemers als niet-deelnemers kunnen hier op het forum delen in de voorpret, dat kost helemaal niets…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk om een update te lezen. We hebben erg veel zin in de 2012 editie.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wow, als ik dat zie dat is een Hydraulische Citroën een must!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er is nog plek voor de Digit
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellicht ooit, maar nu niet..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
mmhhh.. wil wel maar 1250 euries nah:X dan pak ik een dagje circuit wel
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
GWHENDRIKS2 schreef:Wow, als ik dat zie dat is een Hydraulische Citroën een must!
Waarom Gert? Wielrenners doen het allemaal ongeveerd op twee hele harde bandjes
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
“Zat ik maar in een hydropneumatisch geveerde Citroën”, zie je ze denken
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!