Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Zelfs na zo’n mooie ‘nieuwe’ hd-leiding nog problemen?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Jep, met de leiding is alles goed gekomen.
Alleen na de proefrit was er een ander probleempje.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Er stak een boom over?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
We zijn nu toch wel heel nieuwsgierig…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai, ik geloof dat ik effe wat tijd te kort kwam om eerder een update te schrijven…...
Wel, dan zal ik maar beginnen met wat te schrijven, wat Coen en ik van het weekend gepresteerd hebben. Een echte sleutelmarathon, waar we zelf Vermond een bezoekje vereerde….
.
.
.
.
.
.
.
Zoals jullie weten rij ik, nee zweef ik al 3maanden niet meer met de Digit, omdat een garage bezoek niet echt, goed uitpakte voor de karakterbak..
Afgelopen weekend ging ik samen met coen , nouja laat ik eerlijk zijn ik heb veel geleerd afgelopen weekend.. Sleutelen aan de digit, ditmaal als doel om de koppeling en een andere bak te plaatsen!
Dit laatste gevalletje deed ik uit advies van het forum, en dankje Lars voor de nieuwe bak!
Vrijdag: 21-10-11
Savonds de digit al naar de bedrijf gebracht om alvast wat voorwerk te doen:
-Banden eraf
-Luchtfilterhuis
-Accu
-Wat kabelwerk loskoppelen..
Ik wou het niet te laat maken, want morgen was er weer een dag…. Dat eerste kom ik later nog op terug…
Zaterdag 22-10-11
Vandaag weer verder gegaan om de hevel los te krijgen… Met behulp van een luchtratel gaat dit perfect, mwha dat moet ik vaker gebruik van maken… Nog een beetje lopen te pielen om de voorraadbol/accumulator los te krijgen van de bak.. Echt een gepruts om los te krijgen…
Tegen half 10 kwam Coen om mee te helpen met deze klus..
Voordat we de aandrijfassen losmaakte eerst de bakolie alwéér aftappen…
Nou… ik ben een echte expert geworden, in bakolie af te tappen!
Daarna met een speciale gereedschap de draagarm en de reactiestangen losgehaalt om de asssen eruit te krijgen..
Vervolgens een beschermkap om water/modder uit de bak te laten, verwijderd en geprobeerd om de versnellingsbakophanging los te krijgen..
Dat laatste ging niet omdat een bout muurvast zat , later lukte het wel met de luchtratel. Alleen de draadeinde is kapot.. (wordt nog een oplossing voor bedacht)
Daarna de de bak losgemaakt van de motorblok, waarbij een bout al niet los hoefde want die zat er niet meer in! .....
En dan hét moment om de bak uit de auto te halen…....Tja en we raakte/aaide een HD leiding en toen dacht de leiding, ik ga kapot en hadden we een lek…
Met andere woorden de leiding zou vroeg of laat springen, hij was erg roestig en ik wou hem volgend jaar vervangen..
Tja, en dan ga je bellen/stalken om een ander te regelen…. Ben ik effe blij dat ik sinds kort een abonnement heb met een werkende mob..
Maar…. we gingen verder haalde de koppeling en drukgroep eruit en zetten er een nieuwe (Valeo)setje erin..
De ouwe koppeling was op en de drukgroep was een veer kapot…
De ouwe meuk…
.....en het nieuwe spul…
Gelijk is de keering bij het motorblok vervangen en wéér nieuwe keeringen in de versnellingsbak gedaan..
..
Hier wordt duidelijk gewerkt…
Maar goed de HD leiding, daar moest ik even een andere halen bij de forummer Vermond… En dat was effe 45min heen en dat ook weer terug..
Tussen duur even wat gegeten en na 9uur eventjes op en neer getuft met de Xsaar. Het leek me verstandiger dat ik even reed, aangezien dat ik geen puntenrijbewijs heb wat me géén punten kost..
Rond 11uur waren we terug en plaatste ik de nieuwe HD-leiding…
Om 12uur waren we klaar en was het tijd voor een proefrit, wat ik aan Coen overliet..
Daarna heb ik nog een stukje gereden!
Zo, dat scheelt enorm, schakelen perfect, koppeling gaat perfect! Nee, nu is ze beter dan eerst…..
.
.
.
.
Maar, ze toonde karakter in deze vorm:
Na het uitzetten ging ze motorolie lekken…
Wat is dit zuur, van half 10 tot 1uur savonds gesleuteld en dan helaas dit! Al onze inspanning voor niks?
Morgen het vervolg van het verslag:
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Weet je al waar de olie vandaan komt!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Oh köt, toch niet die nieuwe keerringen die je uit voorzorg had vervangen he? Dat zou lullig zijn. Nou ja, sterkte. En heel veel respect!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zijn het niet gewoon druppen die er nog ergens hingen van de operatie?
Mooie klus verder
Ik denk dat ik te weinig Loctite op de bouten van het vliegwiel heb gedaan.
Lekt die nu nog steeds zo hard, Gert?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Loctite heeft geen moer met die lekkage te maken hoor. Ook zonder moet ie lekdicht zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Deel 2:
Zondag even met de digit gereden en de carbarateur afgesteld zodat ze niet meer 3000 t/m draait…
Na het afzetten van de auto gelijk een nieuwe karton eronder gezet:
Gelijk druppelen…..Köt….
Ook even naar het karton gekeken die een nachtje onder de digit lag:
Ze lekt dus erg Coen, dit is erg zuur.. Maar zou het niet zijn dat de pakking van de karterpan gewoon lek is?
Bij ons thuis heeft de digit 3weken stil gestaan in de garage met deze vlek als vervolg:
(Normaal leg ik er een bak eronder, maar nu niet zodoende is de vlek er ingekomen..)
Ik heb ook nog wat foto’s genomen van de onderkant van de digit en met pijltjes de olie plek/spoor aangegeven:
Deze foto is vanaf de voorkant auto genomen.
De pijltjes zijn niet echt zichtbaar, maar bij de pakking van de karterpan zit olie en op de dwarssubframe ook.
Hier zit veel olie bij de dwars subframe aan de kant van het motorblok. Bij de kant van de bak zit ook wat meer niet zo extreem.
Wat kan het probleem nou zijn? Coen en ik zijn bang dat de pakking van de krukaskeering lekt…
Maar ik hoop dat de pakking van de karterpan nu echt lek is….
Wat me verder opval, is dat als ze loopt niet echt lekt! Maar als de motor uitgaat dan gaat ze lekken.
Want op de plekken waar we met draaiende motor stonden, geen oliespoor..
Wat o wat is het?
Ps: ik wil wel deze week het blok helemaal schoonmaken, dus ja ik ga even de motor schoonspuiten. Schijnt bij de Anac een speciale programma voor te zijn.. Alleen heb ik steeds géén tijd gehad deze week..
Ondanks deze karakter verschijnsel, Coen nog super bedankt voor de hulp en de gezelligheid!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Haal die dwarsbalk onder de auto vandaan en demonteer het beschermplaatje wat tussen de motor en de bak zit. ( je weet wel, dat stuk blik onder). Start de motor en kijk of de lekkage achter het vliegwiel vandaan komt. Zet de motor uit, en blijf kijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste