Even een positieve ervaring delen over het vervangen van de ruitenwisserbladen van mijn xsara picasso uit 2003.
ik had via een draadje uit dit forum al wat gelezen over de verschillende vormen van ruitenwisserbladen voor citroen die te bestellen zijn. De één is mooi, de ander is lelijk.
het zou wel of niet passen etc.
ik heb via internet ” http://www.smartautoshop.nl “een setje flat blade ruitenwisser bladen besteld. 26” 650 mm met teflon coating voor haakarm.
voor bestuurder en bijrijder kant.
De volgende dag werd ik terug gebeld door de webshop met de vraag wat ik nou precies zocht, want er zijn twee verschillende soorten. De Citroen Xsara Picasso maakt gebruik van een vlinderslag tegen de voor andere auto’s parallel wissende ruitenwissers. Dit probleem aan de telefoon besproken hebbende heeft de shop verkoper mij de bijrijderkant van flatblade aangepast zodat die zeker zou passen. Het is enigszins veranderd in uiterlijk, maar who cares, als het maar wist.
Vandaag is het zaakje netjes binnengekomen.
binnen 5 minuten zat het zaakje op de vooruit geklemd.
toch maar even testen, en jawel, prima wissers.
de wissers stuiteren nu niet meer over de ruit, en ik kan mij dan ook goed voorstellen door de spoiler over de hele lengte van de ruitenwisser dat deze dus tijdens het wissen ook bij lagere en ook bij hogere snelheden prima op de ruit blijven zitten, en niet meer gaan stuiteren wat een hoop geluid maakt.
Op deze manier inkopen doen via internet, waarover de volgende dag bijzonder attent op gereageerd wordt door de verkoper om er zeker van te zijn dat de juiste wissers gebruikt gaan worden. vindt ik een aanrader voor iedere voorruit. De hellingshoek van de ruit, en de vlinderslag van de wissers hebben het mij lastig gemaakt in het bepalen van de juiste keuze.
Een compliment naar eerdere draadjes/discussies waarin gesproken is over flatblade bladen, en ook waar je ze kon kopen, hebben mij een goed gevoel gegeven van de wereld van Citroen rijders. ik kan nog alleen maar zeggen voor iedereen, op naar de flatblade ruitenwisser bladen, ze zien er prachtig uit. het is een aanwinst voor de auto.
Groeten
Vincent
Citroen C3
Ik heb gewoon een setje normale ruitenwissers van 18 euro van de halfords en die dingen gaan bijna geruisloos als nieuw..
Halfords heeft een lijst hangen bij het schap en daar moet je de xsara picasso hebben en daar staat een nummer achter. Het staat ook op het doosje overigens achterop in kleine lettertjes.
Stuiteren , hard omklappen, vettige vegen, water achterlaten… het is allemaal op te lossen op een normale manier;
Door schoonmaken van wisserrubber en raam (tijdens autowassen bijvoorbeeld).
Checken of het rubber te hard is geworden, of is ingescheurd,
Nieuwe wissers monteren.
Door de wisserarm te torderen/ te buigen als je weet waar “het probleem” zich bevind. (weet wel wat je doet en doe het niet zomaar).
Zou een stunt zijn als dat niet met normale wisserbladen zou kunnen.
Hoe ziet dat er uit die flatblades? Ben wel nieuwschierig.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Beste Grijzemuis.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb ook gestaan bij de Halfords met het boekje van de typen per wagen in mij handen.
Overstappen naar de oude vertrouwde verende ruitenwisserbladen met of zonder spoiler, daar ging het om.
en om dat zeker te weten of dat pastte ben ik hier op het forum gaan spitten naar berichten over de mogelijkheden.
Dat daar dus ook een artikel stond over flatblade wisserbladen, heeft mij in ieder geval tot onderzoek aangezet waarom deze ruitenwisserbladen nou zo een voordeel zijn.
tuurlijk weet ik ook dat onderhoud van de auto, ramen wassen, wissers schoon houden etc de wisserbladen een langer leven geven. Maar wat mij overtuigde was dat de hellinghoek van het raam van xsara picasso en het grote ruit oppervlak een behoorlijke techniek verwachten van ruitenwissers om hun werk goed te doen.
daar waar de normale verende ruitenwisserbladen ik dacht 8 druk punten hebben, heeft dit systeem dus over de hele lengte druk punten op de ruit.
Bovendien komen de bladen omdat ze vrij smal en plat zijn, niet erg hoog op de ruit te zitten. Ook een voordeel is dat er een spoiler vorming aan de bladen zijn gegeven die de druk bij het rijden op de ruit over de gehele lengte van het blad geven op de ruit.
maar alleen door de vlinderslag moest de verkoper van smartautoshop.nl zich ervan vergewissen dat de bijrijder wisser omgebouwd moest worden. hierdoor ziet deze er iets anders uit dan de bestuurderswisser. maar eigenlijk een kniesoor die daar op gaat letten, want als je rijdt zie je dat dus niet…...
morgen zal ik een paar fotoos maken van het geheel en in detail en proberen hier te plaatsen zodat duidelijk zichtbaar is dat het resultaat absoluut niet lelijk te noemen is. btw, ik vind dat ruitenwisserbladen hun werk moeten doen, dan hadden ze maar geen ruitenwisserbladen moeten worden.
een auto moet ook kilometers kunnen maken zonder problemen. vandaar.
waarom dan gekozen voor flatblade in plaats van normale (halfords) bladen.
ik wilde meer druk op het raam door de hellingshoek. En daardoor durfde ik de koop niet aan bij (halfords) van de normale geveerde wisserbladen met spoiler, want deze moeten maar net voor de hoek van de haakarm nog passen.
(morgen een paar fotoos)
Citroen C3
En wat is er nu anders aan de passagierskant?
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
de flatblade aan de bijrijders kant is verbouwd,
de kop is omgedraaid omdat er geen flatblad standaard is voor een vlinderslag wisser.
maar dit valt dus bijna niet op.
de volgend foto is op dit punt meer duidelijker.
de bestuurderskant daarvan loopt de spoiler door in de houder.
bij de bijrijders kant is die omgebouwd waardoor die er niet in valt.
thats all.
maar dat deert me niet omdat je heel erg goed moet kijken om dat verschil te zien, en je ziet het zeker niet vanuit de auto als je rijdt.
Citroen C3
ziet er goed uit. Ben benieuwd of iedereen dit zelf kan omwisselen, die kop?
Ik heb een tijdje terug hier mijn ruitenwissers besteld
http://wisserbladen.nl/
en kon gewoon links en rechts de zelfde wisser plaatsen.
Louis
Xsara Picasso 1,6 16v Image
Hiervoor: Xsara Picasso 18i 16v, bouwjaar 2000, Berlingo, BX’en, GSA’s, 2CV’s, Dyane en in ver verleden “andere” merken
met de link geplaatst in het laatste bericht gaat mijn virus scanner steigeren. en begint over een trojaans paard dat achter de link zit.
vreemd???
Citroen C3
Geen idee wat er aan de hand is, maar ik heb nergens last van met mijn Apple;-)
Wat gebeurt er als je zelf het internetadres intikt?
Louis
Hiervoor: Xsara Picasso 18i 16v, bouwjaar 2000, Berlingo, BX’en, GSA’s, 2CV’s, Dyane en in ver verleden “andere” merken
Krijg ook een melding Trojaans paard(avast) neem hem wel serieus.
Citroen Xsara Picasso 2.0 automaat 2003
Ik heb geen idee waar dat van komt.
Wat gebeurd er als je gewoon “wisserbladen.nl” intikt in jouw browser?
Ik heb al een paar keer gekeken, maar krijg geen enkele melding en kan gewoon op de site.
Louis
PS wisserbladen.nl een berichtje gestuurd ivm de problemen.
Ook als rechtstreeks naar de site ga krijg ik een melding, het kan natuurlijk een vals positief zijn van een script dat op de site draait. Maar ik neem de waarschuwing wel serieus.
Citroen Xsara Picasso 2.0 automaat 2003
Zie hier de reactie van wisserbladen.nl
Ik heb hier overigens niets mee van doen, dus heb er ook verder geen enkel belang bij, maar vind de ruitenwissers goed en goedkoop!
Geachte heer,
Bedankt voor uw feedback!
Dit probleem is bekend bij ons. Bij een klein aantal bezoekers geeft de
virusscan inderdaad een Trojaans paard aan. We zijn al een tijd bezig om
de oorzaak van deze melding te achterhalen maar zonder succes. Gelukkig
zijn we bezig met een nieuwe site, dan zou het probleem verholpen moeten
zijn. Uiteraard heeft de site geen echt virus!
Als er mensen zijn die het toch niet vertrouwen kunnen ze uiteraard ook
via de mail bestellen: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Met vriendelijke groet,
Marc de Jong
wisserbladen.nl