En waarom zou je dat willen Marien?
Al je als eerste bij het stoplicht weg wilt zijn is het toch noodzakelijk om koppeling in te trappen en auto in 1 te zetten (motor slaat dan weer aan).
Logica ontgaat me eerlijk gezegd van het hard remmen om eco stand uit te krijgen, so:
please enlighten me! :
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
T is jammer dat de DS3 niet kleine stukken electrisch kan rijden…. Ik stoor mij er bijna aan als ik in mijn andere auto voor t stoplicht sta en die motor draait en draait. Nu ben ik echt geen eco-freak maar dat is toch gewoon zonde!
De afwijking in het verbruik met tanken en boordcomputer waarbij de meting met tanken (bij mij)minder gunstig uitkomt komt denk ik doordat de verbruiksmeter niet werkt op lage snelheden.
Voor t stoplicht wacht ik trouwens gewoon op t groene licht. Als je met je voet al op de koppeling zit ben ik tenminste net zo snel weg als andere weggebruikers. Bij mij springt de motor ook wel eens aan als je de airco aan hebt staan of bij heel lang wachten ook met de verlichting aan.
Sluit me aan bij Leon75 wat betreft snelheid van wegkomen bij stoplicht. Bij mijn vorige auto (Seat Ibiza ST 1.2 tdi) schaamde ik me als ik de motor weer tot leven moest wekken, dat ging me een partij traag.
Het is niet allemaal rozegeur en manenschijn, maar het functioneren van het start-stop mechanisme en de power van de disesel (t.o.v. andere ecomodellen tot € 25.000,—) is ongeevenaard.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
NeufegliseThierry schreef:En waarom zou je dat willen Marien?
Al je als eerste bij het stoplicht weg wilt zijn is het toch noodzakelijk om koppeling in te trappen en auto in 1 te zetten (motor slaat dan weer aan).
Logica ontgaat me eerlijk gezegd van het hard remmen om eco stand uit te krijgen, so:
please enlighten me! :
Nee niet hard remmen, je staat bij het stoplicht, motor slaat af.
je drukt een paar keer snel op het rempedaal, vervolgens nog 1x na. en dan slaat de motor weer aan.
Als je net van huis vertrekt, koude motor, staat voor het stoplicht enz. Hou ik liever de motor aan.
Dan wil ik niet iedere keer met mn hoofd naast het stuurkolom zitten om de eco knop in te drukken.
Zodoende
Maar: als het koud is dan blijft ie vanzelf lopen. De temperatuur van het interieur is dan belangrijker dan het eco-systeem….
Denk jij dat het schadelijk is dat er meerdere malen op een koude motor gestart wordt? Ik heb eerlijk gezegd geen idee….en zoals gezegd….als het echt koud is blijft ie gewoon lopen in het begin.
Heeft Marien wel een punt: in principe is het voor de motor prettiger om als ‘ie koud is (en dat is toch al snel de eerste 10 minuten, ‘t duurt een tijdje voor de olie op bedrijfstemperatuur is) niet steeds af te slaan.
Voor de startmotor maakt het niet uit, die is flink verzwaard t.o.v. reguliere startmotor.
Nu is het wel zo dat bij moderne motoren starten-stoppen bij koude motor wel minder kwaad kan dan bij motoren van een jaartje of 20 geleden.
Maar goed: enige oplossing is een standkachel, ‘t is dat ik a.g.v. langdurige ziekte even op de centjes moet letten, anders had ik die al in laten bouwen: verwarmt motor en interieur voor, diesel die je verstookt tijdens opwarmen krijg je terug in eerste kilometers na de start (auto is dan zuiniger).
Oftewel in mijn geval: jaloers kijken naar de auto van mijn vrouw (Saab) terwijl die ontdooid terwijl ik zelf met de krabber aan de slag ga. Eens een standkachel, altijd een standkachel! Snik…
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Hij start alleen op de startmotor met het omdraaien van de sleutel. Bij het start-stop systeem start ie op een soort dynamo/startmotor. Een normale startmotor is nl. te langzaam.
Leon75 schreef:Maar: als het koud is dan blijft ie vanzelf lopen. De temperatuur van het interieur is dan belangrijker dan het eco-systeem….
Denk jij dat het schadelijk is dat er meerdere malen op een koude motor gestart wordt? Ik heb eerlijk gezegd geen idee….en zoals gezegd….als het echt koud is blijft ie gewoon lopen in het begin.
Als ik weg rij en ik sta bij het eerste de beste stoplicht dan gaat ie gewoon uit hoor.
Misschien een ander verhaal als het dadelijk gaat vriezen, maar voorlopig doet het eco systeem het beter dan start/stop in bv een golf. die vaker aan blijft als uit gaat bij het stoplicht in neutraal.
Leon75 schreef:Jij hebt zo te lezen nog niet in een e-HDI met start-stop systeem gereden…alles blijft gewoon werken!
Je hebt het over “uitrollen met de motor uit”. Bij iedere moderne auto (lees: eentje die over een inspuitingscomputer beschikt) wordt er geen brandstof meer ingespoten als de motor blijft draaien - als je dat bedoelt met “motor uit”, dan heb ik niks gezegd.
Maar als je daadwerkelijk de motor uit zet (koppeling in / bak in de vrij zetten terwijl je nog rolt en dan geen inspuiting meer hebt - met als gevolg dat de motor zelf stil staat), dan kan de hydraulica geen druk meer in rem- en stuurhulp systemen opbouwen. Probeer maar eens wat er gebeurt als je motor niet draait (ook een e-HDI) en je een paar keer op de rem trapt. Dat gaat een paar keer goed, maar zodra er weer extra druk nodig is start die e-HDI zijn motor weer. Dat is niet voor niks…
Goed punt, het blijft idd niet tot het oneindige werken, op een gegeven moment start ie weer ja. Maar in een gunstig geval kun je dus redelijk ver komen zonder dat de hulpsystemen ‘uitvallen’ of dat de motor weer gaat lopen.
Dus onveilig is het niet, als de DS3 het niet meer kan bijbenen start ie zelf weer.
Maar ik begrijp waar je vandaan komt, ik heb het ook wel in een andere auto geprobeerd en dan wordt je snel getrakteerd op een keihard rempedaal en een stugge besturing. Dat is zeker niet aan te bevelen.
jev schreef:Leon75 schreef:Jij hebt zo te lezen nog niet in een e-HDI met start-stop systeem gereden…alles blijft gewoon werken!
Je hebt het over “uitrollen met de motor uit”. Bij iedere moderne auto (lees: eentje die over een inspuitingscomputer beschikt) wordt er geen brandstof meer ingespoten als de motor blijft draaien - als je dat bedoelt met “motor uit”, dan heb ik niks gezegd.
Maar als je daadwerkelijk de motor uit zet (koppeling in / bak in de vrij zetten terwijl je nog rolt en dan geen inspuiting meer hebt - met als gevolg dat de motor zelf stil staat), dan kan de hydraulica geen druk meer in rem- en stuurhulp systemen opbouwen. Probeer maar eens wat er gebeurt als je motor niet draait (ook een e-HDI) en je een paar keer op de rem trapt. Dat gaat een paar keer goed, maar zodra er weer extra druk nodig is start die e-HDI zijn motor weer. Dat is niet voor niks…
dat zal ook wel de reden zijn dat de motor weer aanslaat als je een paar keer op de rem drukt als je stil staat.
Het start/stop-systeem werkt perfect, bevalt goed. Het was even wennen in het begin aangezien de vorige auto dit niet had maar ‘t begint haast een sport te worden om de eco-tijdteller zo hoog mogelijk te krijgen Er is echter wel één ding waar ik me aan irriteer: bij het ‘starten’ vanuit de eco-stand flikkeren de koplampen met regelmaat. De ledjes hebben nergens last van. Is daar niet wat aan te doen/hebben anderen dit ook?
Het even feller gaan branden tijdens het starten is niets te doen. Het is die dikke condensator die zijn werk even doet.
Zal best wel wat lampen gaan kosten.
Is idd irritant. Niet voor mij, maar voor de mensen die voor mij staan bij het stoplicht. Heb al eens een opmerkingen gehad waarom ik steeds knipperde met mijn licht. Lijkt net of je met je licht knippert omdat ze voor je niet snel genoeg optrekken.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Weet je wat ik leuk vind aan dit start/stop systeem ? Ik ben er helemaal niet mee bezig, dat is het leuke. Je hebt er helemaal geen last van en dat maakt dit systeem perfect. Mijn vrouw heeft een Fiat 500 duologic en daar heb je er last van, je zoekt als eerste het knopje om het systeem uit te zetten. In mijn DS3 weet ik niet eens waar je hem uit zou moeten zetten.
Ik vind het systeem dus helemaal perfect.
Ik heb alleen geen idee of en hoeveel effect zo’n systeem heeft, ik twijfel persoonlijk aan het effect van dit systeem
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Om maar meteen antwoord te geven op de vraag over het nut van het start-stop systeem:
Heb het zelf 2 maal getest op zelfde stukje stadsrit: 1:19 versus 1:22 met systeem aan.
Ik ben overtuigd!
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.