2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Het Roode Gevaar doet raar
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 oktober 2011 05:02 PM
  [ # 16 ]

wacht effe… een nokkenastandwiel op de krukas?  huh

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 oktober 2011 05:05 PM
  [ # 17 ]

Er staat toch gewoon nokkentandwiel en geen nokkenastandwiel.
Bij de Hema: leesbrillen voor minder dan € 10,-

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 oktober 2011 05:12 PM
  [ # 18 ]

Gaan we prikken René?

Jan, het distributietandwiel op de krukas kan eigenlijk niet verslijten. De riem is van rubber, het tandwiel van staal. Wat wel kan, en dat heb ik vaak meegemaakt, is dat er een stuk rubber UIT de krukaspouly ( je weet wel, dat onding wat uit 2 delen staal bestaat met een laag rubber er tussen) losraakt en tussen de distributiekap door tussen de distributieriem slaat. Ik heb dat zeer recent nog bij een Xsara meegemaakt. Ook de riem versprongen, 5 tanden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 oktober 2011 05:21 PM
  [ # 19 ]

Ha Joeri,
De meest effectieve manier om staal te laten slijten is met rubber en een beetje zand. Het zand bedt zich in het rubber in, het staal slijt, het rubber niet. Een veel toegepaste list in baggerpompen is het verrubberen van het pomphuis. Zo goed als onverslijtbaar, zeker vergeleken met de pompwaaier, die uit uiterst hard, slijvast staal is gemaakt. Bij Bodegraven staat zo’n pompwaaier aan de A12.
Na 450.000 km heeft dat nokkenwiel er al aardig wat omwentelingen opzitten, met elke 120.000 km een nieuwe nokkenriem.

Uiteraard zal ik nauwkeurig kijken naar de staat van de krukaspoulie. Op het eerste gezicht waren er geen ongerechtigheden te zien.
Morgen weet ik meer.

Ik maak mij meer zorgen om TWEE tanden verkeerd. Hoe ver kan je gaan voordat er kleppen krom gaan?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 oktober 2011 05:25 PM
  [ # 20 ]

Dat hangt er van af welke kant je op gaat. 4 tanden achteruit kan goed gaan weet ik uit ervaring. Maar, je moet echt even goed naar die krukaspouly en naar de multiriemen kijken. Een stuk rubber wat loskomt, al is het maar een stukkie van 5 mm dikte en 3 cm lengte, kan de boel goed verzieken…

Wat betreft die tandwielen: ik heb een xantia in de kring met 5 ton en meer op de teller. Laatst een riem van gedaan en juist daarvoor een set andere tandwielen ( 2 ton gelopen) meegenomen. Geen verschil te zien. Dus, opgemeten: geen meetbaar verschil. Ik denk dus echt dat je het daar niet in hoeft te zoeken.

succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 25 oktober 2011 05:57 PM
  [ # 21 ]

Ik heb nog nooit een versleten krukastandwiel gezien.
Ik heb de riem van mn td ooit 1 tand ernaast gehad en toen begonnen ze al te tikken boven de 2500rpm. Gelukkig niet krom. Maarjah, kop van een TD kost ook de kop niet Razz Je komt er wel achter als het spul in elkaar zit, evt een compressie testje. Meestal zijn het de stoters die knappen ipv de kleppen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 oktober 2011 04:27 PM
  [ # 22 ]

Helaas, helaas, akelige metalen geluiden bij het starten. Misschien vandaag nog kleppendeksel er af.

Kijkend op service.citroen zie ik kleppen die niet schuin staan. Dus lijkt het er op dat de schade beperkt kan zijn tot de tuimelaars. Duimen maar weer.

Wie heeft voor de zekerheid een nette kop?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 oktober 2011 04:33 PM
  [ # 23 ]

Jan, een kop heb je echt niet nodig. Gewoon de slepers/tuimelaars vervangen. En daarvoor hoeft de kop er NIET af hé!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 28 oktober 2011 04:46 PM
  [ # 24 ]

Ik heb een complete kop liggen voor je als je wil. Kan je daar de tuimelaars uithalen en de rest op reserve leggen evt.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 oktober 2011 11:40 AM
  [ # 25 ]

Kijk, daar hebben we wat aan!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 november 2011 04:03 PM
  [ # 26 ]

Het Roode Gevaar rijdt weer!

Inderdaad twee tuimelaars gebroken. Van de onderdelen uit de kop van Matthijs de beste genomen en uiteraard alle tuimelaars.

Slotsom:
wees blij met niet-schuinhangende kleppen

voorkom gedoe met die nokkenriem, maar hoe? In dit geval is er geen enkele oorzaak boven water gekomen, ook geen vermoeden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 november 2011 01:43 PM
  [ # 27 ]

Inderdaad, lang leve de diesels!

Ik heb een keer een distributieriem finaal doormidden gescheurd gehad, stationair draaiend in de file, in 1 keer uit.
Oorzaak: een losliggend boutje achter het distributiedeksel, de herkomst ervan nooit kunnen ontdekken.
Gebeurde met m’n CX 25 TRD T2.
Schade: alleen 8 kromme stoterstangen, niet eens kromme tuimelaars.
Deze uit een donorblok erin gelepeld en ook daarvan de riem gebruikt (wat moet je anders op een zondag?)
Starten en lopen alsof er niets gebeurd was!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 november 2011 01:04 PM
  [ # 28 ]

Heel vreemd. Na ca 300 km ongestoord rijden ging vlak voor de afrit eerst de laadstroomcontrole aan en daarna de hydrauliekdruk: Multiriem weg. Ik kon nog net naar de garage komen, dus weer geluk gehad.

De nieuwe riem zit er weer op, maar staat als een gek te klapperen tussen de krukaspoelie en de aircopomp.

Het armpje van de demper staat mooi in het midden, met het excentriek op een mooie gemiddelde stand. Alle lagers zijn in orde.

Wie weet zo gauw een oplossing?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 november 2011 01:06 PM
  [ # 29 ]

Demper/veer van de spanrol gaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 november 2011 01:08 PM
  [ # 30 ]

Het gekke is dat ik dat ding enkele weken geleden er uit heb gehaald omdat de silent blocks aan beide einden rot waren. Die heb ik vervangen, het ding voelt soliede aan, geen speling, veert goed.

Wat kan daar nou mis mee zijn?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook