Zo’n rammel is wel even schrikken maar dit valt gelukkig mee! Ik merkte na een lange rit dat mijn wielkast rechtsvoor wel erg vet was van binnen, allemaal schoon geel smeervet… de hoes was gescheurd (ondanks dat deze er pas 2 maanden opzat), inderdaad niets ernstigs maar het is wel zaak niet teveel km’s te maken met een lekke of ontbrekende hoes, je slijtage is dan wel hoger natuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Erict schreef:Ik heb de indruk dat de XAS-en beduidend minder grip hebbben dan de XVS-en. Vooral bij nat wegdek uit zich dat in gevoel van minder grip in de bochten en het gevoel dat de remweg aanzienlijk langer is dan voorheen. Zijn er mede forumnisten die soortgelijke ervaringen hebben metde switch van XVS NAAR XAS (of wellicht andersom)?
Dat gevoel kan wel kloppen. Ik heb de zelfde ervaring. De XVS is mijns inziens de betere band.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
fluidphreak schreef:Vanwaar de keuze voor XAS? Standaard zit er toch XVS 185 op jouw DS?
Een 23 carburateur staat volgens mij standaard op 180 XAS voor en 165 achter.
185 is bij mijn weten alleen standaard op de injectiemodellen.
Maar goed ik ben niet zo’n originaliteitsfreak dat ik daar om geef. ‘t Is meer omdat deze XAS-en al kant en klaar op de velgen lagen te wachten in de garage toen ik ontdekte dat één van de voorbanden aan de binnenkant toch wel heel erg ver heen was.
Voor 185-ers XVS had ik een andere keer terug moeten komen. Die stonden nog te wachten op montage op de velg.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik rijdt al jaren op XVS en die gaan echt veel harder bochten om. De XAS rijdt ‘lichter’.. ik dacht dat XVS geodkoper was..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
XAS vind ik inderdaad lichter sturen. Is dit niet een direct gevolg van de mindere grip?
Ik dacht juist dat XVS duurder is dan XAS.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Laatste keer dat ik keek was XAS inderdaad goedkoper dan XVS
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Erict schreef:XAS vind ik inderdaad lichter sturen. Is dit niet een direct gevolg van de mindere grip?
Dat klopt. De Xas is niet alleen smaller, hij is ook wat “ronder”. De Xvs is wat meer een slof, de Xas kan je, overdreven dan, vergelijken met een fietsbandje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
rvdb20 schreef:We wachten al (precies!) een jaar maar goed dan weten we dat we binnenkort een uitgebreide update mogen verwachten Ben alvast benieuwd
Aan Rolph en andere geïntersseerden. De uitgebreide update is onderweg. Het is me nu even te laat om daar uitgebreid op in te gaan. Binnenkort meer in dit topic .......
DS-Frank schreef:Even offtopic: Waar kan ik je wagen spotten in Zwolle Erict?
In de parkeergarage van Achmea. En op wisselende tijden op het stukje tussen de afslag van de A28 en het Achmea gebouw.
Dan heb ik maar heel kort de tijd om je te spotten Erict. Zit maar 100 meter of zo tussen.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Iets meer, ik kom vanuit Amersfoort en pak de afslag naar het centrum. ‘t is wel iets vna 100 meter dan, maar dan gaat m’n snoek zwemmende soortgenoten opzoeken.
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Erict schreef:
Last but not least ben ik sinds kort overgestapt van XVS 185 naar XAS 180 op beide voorwielen. Ik heb de indruk dat de XAS-en beduidend minder grip hebbben dan de XVS-en. Vooral bij nat wegdek uit zich dat in gevoel van minder grip in de bochten en het gevoel dat de remweg aanzienlijk langer is dan voorheen. Zijn er mede forumnisten die soortgelijke ervaringen hebben metde switch van XVS NAAR XAS (of wellicht andersom)?
Ja die heb ik, had eerst Xas voor (zoals dat zou moeten op een 69-er, (die had ik in 20dznd km kort gereden, heb er nu al meer dan 50dznd km XVSen onder liggen en nog niet versleten)
Maar die XVS gaf mij ineens VEEL meer grip/gevoel. Voor mij geen Xas meer.
Ook Robbert van DS Advies gaf gisteren aan dat XVS-en meer grip hebben dan XAS-en.
Nu we toch zo lekker over banden bezig zijn. Ik zit er aan te denken om deze winter maar eens een keer op winterbanden over te schakelen. Verwacht namelijk weer veel kilometers te maken de komende maanden. Jullie hebben vast wel suggesties welk merk en type winterband goed geschikt zijn voor de DS en ook nog eens aanwezig zijn in de gangbare DS maten ( 180 of 185, eventueel 165 voor de achterwielen, maar die zijn volgens mij erg lastig verkrijgbaar in winterrubber ).
Ik weet dat Citroclassique veel winterbanden verkoopt, doe eens een belletje naar ze.
Misschien valt het wel onder de noemer “reclame”, maar ik doe gewoon erg prettig zaken met ze.
Succes.
Erict schreef:Aan Rolph en andere geïntersseerden. De uitgebreide update is onderweg. Het is me nu even te laat om daar uitgebreid op in te gaan. Binnenkort meer in dit topic .......
Ik wacht vol spanning
Wat betreft winterbanden… ben ik ook wel naar geïnteresseerd. Dacht juist op basis van jouw verhalen van afgelopen winter dat dat niet nodig is… Al met Robbert over gehad ook? Die zal toch ook wel meer weten?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971