Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pedaalhoogte zoals aangegeven in het werkplaatshandboek? Heel belangrijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
yep, al gemeten en was OK
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, na de nieuwe bougies en dito kabels even gestart en een klein ritje gereden (met dit prachtige weer, zalig) starten ging moeilijk, drie keer gestart en bij gas geven weer stilgevallen? weet niet wat dat zou kunnen zijn? dan vierde gestart, en zelf geen gas bijgegeven, en ze bleef draaien met de choke uitgetrokken, na een minuutje of zo kon ik gas bijgeven, en reageerde ze hierop zoals het hoort. Ze draait alleszins beter moet ik zeggen. Dan ritje gereden, maareuh, dat gele lampje (batterij die niet oplaadt vermoed ik) bleef branden, de hele tijd (vandaar maar niet te ver gereden). In principe zou je zeggen, dynamo! maar op de plus pool van mijn batterij, komen altijd zo van die korsten witte kalk precies, zou het kunnen zijn dat daar de boosdoener zit en de batterij niet meer goed is? (ik weet dat toen ik ze kocht, ze er eerst een nieuwe gingen in plaatsen, omdat ze ook startproblemen hadden, maar toen ze de dame kwamen afleveren, zat ze er nog in, en zeiden ze dat het water te laag stond, en ze dat weer bijgevuld hadden en dat alles weer ok was, en eerlijk gezegd op mijn rit naar Citroretro heeft dat lampje nooit gebrand?)
dan nog even in het eerste bougiegat gekeken, en lekker droog, er komt dus geen olie meer in dankzij die nieuwe schachtrubbers.
afstelling koppeling wel nog altijd niet ok, als het mooi weer is volgend weekend even naar een ‘oudere’ ciroen monteur rijden, misschien weet die nog iets.
toerenteller werkt ook niet meer, maar zou het kunnen dat er daarvoor een draadje naar de bobine loopt, want ik zag daar toevallig eentje loshangen…
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
het laadstroomlampjemysterie (zou een titel kunnen zijn voor een MegaMindy avontuur!) is opgelost, nog een los draadje gevonden, en een klemmetje zonder draadje, dus dat zit weer snor?!
Heb ik dat hier ergens goed gelezen dat al deze electrische contacten van wat ‘vaseline’ voorzien mogen worden?
Is aan te raden, ik doe het in elk geval altijd ( uiteraard niet overmatig).
Succes
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, dan zou ik best een emmer vaseline kopen zeker, als je weet dat ik ook nog een CX injectie heb, hahaha . (iemand enig idee wat dat ‘aanladen van mijn +borm is op mijn batterij?)
Zaterdag eens naar een DS kenner - garage (G. Kerkaert uit Damme) gaan, eens zien wat die zegt van mijn Supertje qua laswerk en techniek, en de koppeling!
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, ivm de koppeling, die is waarschijnlijk bijna op…nice… hehe, maar, ik zou dit willen vervangen, samen met de remschijven/blokken, stuurhuis, radiator en wat hydrauliek, en de distributieketting van de motor misschien best ook… maar mijn vraag is nu, moet ik enkel de koppelingsplaat vervangen, of de hele zooi (druklager/groep) of kan ik dit best zien als de boel er uit ligt?
ik heb trouwens nog een ‘luxe’ probleempje ook, allé,zo noem ik dat toch, maar als ik aan het rijden ben, en ik duw ‘plots’ het gaspedaal helemaal in, dan hapert ze precies eerst een beetje, waarna ze dan wel weer aanpakt… zou dit ook aan een versleten koppeling kunnen liggen? (kleppen zijn gesteld, bougies en kabels vernieuwd…)
Vervang altijd de hele koppelingsset: plaat, drukgroep, druklageren neem ook mee: toploager en de nokkenaskeerring
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Wat hapert er precies? Stottert de motor of houdt hij in? Of draait de motor mooi rond, maar zit de hapering in de aandrijflijn?
In het eerste geval zal het vervangen van de koppeling zeker geen oplossing bieden, in het tweede geval kan het haperen wellicht veroorzaakt worden door een versleten koppeling. Maar ook dan kunnen er ook vele andere oorzaken voor het haperen zijn.
Helemaal mee eens, vergeet ook niet de veer die hoort bij het druklager en het rubber van de vork.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
de reden dat ik denk dat de koppeling bijna op is, is dat ze zeer laat aangrijpt. (pedaalhoogte is gecontroleerd)
de motor draait mooi rond, maar dus enkel als ik rij, en ik wil bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre doen, en geef plankgas, dan stottert hij precies even, en na een secondje of 2 pakt ie aan en versnelt ie dus…
Laag aangrijpen kan je bijna altijd bijstellen met de koppelingskabel of de bout bij de koppelingsvork.
Versleten koppeling slipt ( of komt niet goed vrij): zet bij 40kmu in zijn 4, geef fors gas en laat koppeling te snel opkomen, blijft hij langer dan 1 sec doorslippen dan is koppeling versleten.
Happende koppelinng is vette plaat, maar ook dan moet je vervangen.
Dit inhouden wat je beschrijft kan veel zijn, maar niet de koppeling.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
tsja, he enige wat we niet goed krijgen afgesteld, is dat hefboompje, dat moet in rust 2 a 3mm los staan van de behuizing, maar het staat er tegen, maar als je dan de pedaal intrapt tot je weerstand voelt, staat het wel 2 a 3mm verder (j en J’ in WPHB geloof ik), zoals het moet. ik ga dat morgen eens proberen in zijn 4. bedankt voor de tip.
Waar heb je eigenlijk last van bij het rijden? Dat is belangerijker dan al die maten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
misschien nog eens wat verduidelijken: ik heb bij het ‘gewoon’ rijden, nergens last van, buiten het feit dat de koppeling zeer laat aangrijpt (pas de laatste cm’s als je het pedaal lost) nuja, het is mijn eerste ds, dus ik maak(te) er mij niet erg zorgen over, maarja, iemand anders trapte de koppelingspedaal eens in, en zie direct van ‘oeieoei’ en toen ben ik dus de afstelling beginnen nakijken… het kon misschien verbeteren hé...
en dan het ‘luxe"probleem is dus bij plots gas geven als je al aan het rijden bent, dat de motor niet direct reageert, er zit precies een hapering of aarzeling in, en dan pakt ie wel…
als nu blijkt dat de koppeling van alle DS’en zo laat pakt, geen probleem dan hé, en dat ‘luxe’ probleem heeft daaromniet direct iets te maken met het eerste hé...