Hele stomme vraag misschien hoor maar hoe merk je het als je achterdraagarmlagers versleten zijn?
Veert ie dan stug? rijdt ie zoekerig? Of veert ie juist heel slap?
Wielen staan bij mijn bx kaarsrecht onder de wagen in de hoogste stand, veert naar mijn idee goed maar niet zo soepel als mijn vorige bx (vandaar ook mijn vraag), zitten al nieuwe bollen op en nieuwe olie dus dat mag het niet zijn.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Hoe merk je versleten ADALS?
Bij de APK bij hadden wel goed door hoe je dat test.
-Zet de vering in de laagste stand.
- Krik de wagen op (ze hebben daar een smeerput met een rollend plateau met krik).
Door deze methode is gelijk alle LHM uit de veercilinders en kun je de draagarmen ongehinderd omhoog en omlaag bewegen.
- Nu kun je goed voelen. Til het wiel wat omhoog en probeer em aan de achterkant op en neer te drukken. Het best controleert een helper of er iets speling op het lager zit. Je moet om de draagarm heen en weer te duwn nog wel tegen de kracht van de stabilisatorstang duwen. Voor een jonge sterke kerel niet zo’n prolbeem. De wat oudere APK monteur had er in mijn geval al wel moeite mee.
Je kan de wagen ook aan de achterkant omhoog krikken tot de wielen goed vrij zijn, maar dan moet je vervolgens nog wel even de wielen omhoog krikken om de LHM (in elk geval) gedeeltelijk) uit de veercilinders te verdrijven. Let er op dat de veerciliders communicerende vaten zijn, dus beide wielen omhoog drukken.
Nu goed, zonder te testen kun je het wel aan een aantal indicaties merken.
- achterwielen staan scheef onder de wagen. Lastig als je niet weet hoe ze horen te staan, want iets scheef hoort gewoon. ALs de wagen scheef (op klinkertjes) staat is er al ook al weinig meer aan te zien.
- de KRIEK of KLOINK als de wagen een nachtje gestaan heeft en je stapt in.
- vreemde geluiden uit de achterbrug bij het rijde op klinkertjes
- instabiliteit: een wagen waarbij de ADALS goed versleten zijn is bij een beetje zijwind met 120 al bijna niet meer tussen de lijnen te houden: je blijft corrigeren. Beetje jammer ia dat dit zo geleidelijk gaat dat je het als vaste bestuurder vaak niet eens merkt omdat het zo geleidelijk gaat. In de regel moet je een BX met niet al te veel zijwind ook met 160 met 1 pink tussen de lijnen kunnen houden. Bij verrote ADALS blijf je corrigeren. Echter, versleten silent blocs in de voortrein en versleten reactiestangetjes kunnen ook slecht stuurgedrag veroorzaken.
- stug veren: dit kan een indicatie zijn voor slechte ADALS maar het hoeft niet. Ik heb wel eens een BX gereden met volledige verrotte ADALS die nog voorbeeldig veerde. Het omgekeerde ook. Een BX waarvan ik dacht dat de ADALS EN de achterbollen slehct waren. Na vervanging van de ADALs was de vering ook weer perfect.
Hmm, dan denk ik dat er op zich niks mis is met de adals van mijn bx.
Maar zal de tips eens een keertje 1 voor 1 doorlopen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Laats een BX gekeurd die eigenlijk nét te veel speling had. Gelukkig stond ie nog in de hoogste stand van de remmentest, en dus stonden de veercylinders er stijf onder, waardoor de speling niet voelbaar was…
Test
Thijsvandebles schreef:Laats een BX gekeurd die eigenlijk nét te veel speling had. Gelukkig stond ie nog in de hoogste stand van de remmentest, en dus stonden de veercylinders er stijf onder, waardoor de speling niet voelbaar was…
Dan test je niet goed
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hoe merk je het??
Als je BX veert als een golf
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:hoe merk je het??
Als je BX veert als een golf
Haha, neeee, dan moeten je adals, veerpoten EN bollen compleet rot zijn
deur63 schreef:McDean schreef:hoe merk je het??
Als je BX veert als een golf
Haha, neeee, dan moeten je adals, veerpoten EN bollen compleet rot zijn
of vastgelast aan het chassis
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:deur63 schreef:McDean schreef:hoe merk je het??
Als je BX veert als een golf
Haha, neeee, dan moeten je adals, veerpoten EN bollen compleet rot zijn
of vastgelast aan het chassis
Nee, alle gekheid op een stokje.. Op zich veert een golf best OK.. in botsauto-termen
ja, tot je een verkeersdrempel tegenkomt. ik reed laatst met iemand mee in een gloednieuwe golf, en die remde af voor drempels! da’s schrikken!
ik laat altijd mijn gas los en rol er gewoon overheen. dat schijnt met een golf niet te kunnen (heb het gevraagd)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ik heb wel eens in de Vento van m’n broer gereden, da’s dus gewoon een Golf3 met kont. Tja, vooral bij drempels moet je je rijstijl heel erg aanpassen. Wat komt de kont van de auto ver omlaag als je over een drempel heen jakkert (met 20km/h), echt niet normaal. Wanneer ik met 40 in de BX eroverheen knal gaat het op de eerste plaats soepeler, en op de tweede plaats ligt dan niet m’n uitlaat op het wegdek.
precies, en om weer on topic te komen: als je dat allemaal niet hebt, maar dat wat wij als typisch bx benoemen wel, dan valt het nog wel mee
als het heel erg is met de adals dan blijft je hp-pomp ook doorwerken omdat ie zoveel moeite moet doen om de achterkant op hoogte te krijgen (maar dan is het wel hoooog tijd voor aktie)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Maar dan is het eigenlijk al te laat… Bij mij begon je kreungeluiden te horen bij het instappen, en de achterkant bleef op hoogte (omdat de zooi vastzat). Dan is het eigenlijk al te laat. Ook wanneer je wielen scheef gaan staan is het absoluut hoog tijd om er wat aan te doen, anders kan het in de papieren lopen.
ja, tot je een verkeersdrempel tegenkomt. ik reed laatst met iemand mee in een gloednieuwe golf, en die remde af voor drempels! da’s schrikken!
ik laat altijd mijn gas los en rol er gewoon overheen. dat schijnt met een golf niet te kunnen (heb het gevraagd
Kijk maar eens naar hoge drempels, daar zie je altijd krassen in het wegdek staan. Die zijn bijna allemaal gemaakt door (week geveerde) VW’s met een zware (diesel) motor voorin. Dat veert lekker door en baf!
Toen ik laatst de BX van mijn broer (mijn ex-BX) een keer mee had, viel het me op hoe instabiel het ding was op de snelweg. Die had dus ook behoorlijk versleten adals. Ze zijn nu vervangen, en zelfs broerlief merkt dat ie ineens veel stabieler rijdt!
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Laats een BX gekeurd die eigenlijk nét te veel speling had. Gelukkig stond ie nog in de hoogste stand van de remmentest, en dus stonden de veercylinders er stijf onder, waardoor de speling niet voelbaar was…
Dan test je niet goed
Dan test de APK keurmeester niet goed…Da’s nog mooier:lol:
Test
Nog even over drempels.. er zijn dus ook drempels waar een BX ECHT niet goed overheen kan.
In het straatje achter mijn huis zit er zo een. Die is zodanig geconstrueerd, dat als je vooras over de drempel heen is en dus de hele auto omlaag veert, een bevestigingspunt van de uitlaat tegen de bovenkant van de drempel aantikt. De enige oplossing is OF stapvoets er overheen, OF er schuin overheen, wat meestal niet kan omdat er te veel auto’s geparkeerd staan…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm