1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
GS in de bladen
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 20 oktober 2011 08:33 PM

In het zojuist verschenen nummer van HET AUTOMOBIEL Klassieker magazine een mooi artikel over een groene GS club Convertiseur, met mooie foto’s.

De moeite van het lezen en het bekijken waard. Wat een mooie auto!!!!! Als ik me niet vergis is dit de auto van forummer MARIO TT

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 18-05-2011

Gepost: 20 oktober 2011 11:27 PM
  [ # 1 ]

Dat klopt! En bijna lid van de club. Mijn schoonvader is de auteur en mijn schoonzus de fotograaf.

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 28 oktober 2011 09:48 PM
  [ # 2 ]

Leuke foto’s en altijd goed dat de GS in de belangstelling staat. Alleen jammer van het artikel, staat vol met fouten! En dan ook nog fouten die te voorkomen waren geweest…

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 18-05-2011

Gepost: 28 oktober 2011 10:07 PM
  [ # 3 ]

Zoals?

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 28 oktober 2011 10:17 PM
  [ # 4 ]

De fouten zijn onder andere: 3,7 miljoen geproduceerde gssen, een gsa die minder roestgevoelig is, het minder betrouwbaar zijn van het 1299c blok, geproduceerd tot 1987 in Indonesie, van de GSsen zijn er juist relatief veel Pallasjes overgebleven, een birotor is geen speciale serie, 1129cc is vanaf 1977, en ga zo nog maar even door…

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 28 oktober 2011 10:20 PM
  [ # 5 ]

off-topic

Mijn Ami6 staat ook in dit nummer, bij het artikel van de Simca 1000.

Jeroen

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 18-05-2011

Gepost: 28 oktober 2011 11:17 PM
  [ # 6 ]

@DieHard, ik ken de feiten niet. Als je zegt dat iets fout is moet je ook vertellen wat het dan wel moet zijn.

@Tonic Light, ik krijg binnenkort het blad en zal het bekijken!

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 29 oktober 2011 02:04 PM
  [ # 7 ]

Ok, hierbij wat het moet zijn:

De fouten zijn onder andere:
1. 3,7 miljoen geproduceerde gssen,-> is ongeveer 2,2 miljoen (inclusief gsa)
2. een gsa die minder roestgevoelig is - geen significant verschil met een GS, meest afhankelijk van modeljaar en roestpreventie door eigenaar
3. het minder betrouwbaar zijn van het 1299cc blok -> 1299 is in feite doorontwikkeling van 1220cc en juist erg betrouwbaar, zijn verscheidene met 3k+ op de teller. (Geldt ook voor de 1220 overigens)
4. geproduceerd tot 1987 in Indonesie, -> Moet zijn geproduceerd tot 1991 in Indonesië
5. De Pallas wordt als zeldzaam omschreven -> van de GSsen zijn er juist relatief veel Pallasjes overgebleven vaak wordt een luxe uitvoering ook sneller bewaard, dat werkt ook zo bij andere types.
6. een birotor wordt omschreven als een speciale serie -> ditis geen speciale serie maar was bedoeld als regulier model
7. 1129cc wordt volgens artikel in 1978 geïntroduceerd -> dit is vanaf 1977

Beetje jammer hoor, want eigenlijk klopt er maar vrij weinig van de tekst. Ik hoop niet dat al teveel mensen zich erop baseren…

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Pollux (verbannen)
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-2007

Gepost: 29 oktober 2011 02:16 PM
  [ # 8 ]

Ik ben een beetje een kniesoor, maar als we toch aan het verbeteren zijn:

Het aantal geproduceerde exemplaren van de GS(A)is bijna twee-en-een-half miljoen! Dat scheelt toch weer 8 % en dat verschil is bijna net zo groot als het totaal aantal geproduceerde XM’s om maar eens wat te noemen. De GS(A) is de meest geproduceerde Citroen na het A-type.

GS: 1.896.742
Birotor: 847
Het aantal GSA’s: 576.757  

Totaal: 2.474.346

Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 29 oktober 2011 02:39 PM
  [ # 9 ]

Dank voor de correctie. Het klopt ik heb hierboven de feiten ook niet 100% gecheckt. Iets wat ik zeker wel zou doen als ik in een blad zou publiceren. Anyway, het neemt niet weg dat ik geen negatief beeld wil neerzetten, begrijp me goed met elke publicatie over de GS ben ik blij. En iedereen maakt wel eens een foutje, maar dit vindt ik gewoon storend. Natuurlijk moet je ze wel credits geven dat ze zelf een verhaal gemaakt hebben, hoe vaak gebeurt het ook niet dat delen van teksten 1 op 1 overgenomen worden. Alleen de fouten die in zo’n blad staan gaan weer een eigen leven leiden en worden overgenomen door andere (taxateurs, andere bladen, particulieren, et cetera). Dat vindt ik gewoon jammer, omdat het beeld wat neergezet wordt dan niet meer gebaseerd is op feiten. Zoals het voorbeeld van de onbetrouwbaarheid van het 1299cc blok…

Laten we in ieder geval het postieve de boventoon voeren en het blad dankbaar zijn voor de publicatie!

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 18-05-2011

Gepost: 29 oktober 2011 02:39 PM
  [ # 10 ]

Misschien een beetje een rare vraag maar waar hebben jullie deze info vandaan?

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 29 oktober 2011 02:43 PM
  [ # 11 ]

Uit ongeveer 3000 citroen publicaties (boeken, folders, tijdschriften, clubbladen, websites) die ik hier heb liggen Wink

Neem maar eens een kijkje op onderstaande website, daar staan de belangrijkste feiten over de GS wel opgesomd.

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Pollux (verbannen)
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-2007

Gepost: 29 oktober 2011 02:48 PM
  [ # 12 ]

De vraag is natuurlijk eerder: waar komt de foutieve info van de auteur van het artikel vandaan? Ik hoop niet uit de duim.

Maar om een antwoord op jouw vraag te geven:

http://www.gs-gsa.org

http://www.gs-gsa-ig.de

En voornamelijk 20 jaar lang heel veel theorietjes vergelijken met de praktijk.

Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 18-05-2011

Gepost: 29 oktober 2011 06:26 PM
  [ # 13 ]

Nou ik weet dat mijn schoonvader, de auteur van dit stuk, een Frans boek gebruikt wat in samenwerking is gemaakt met Citroen. Je kan niet alles wat op internet te vinden is aannemen voor waar. Het kan aan mij liggen maar volgens mij is de GSA niet gebouwd tot 1991. Ik kan dat zelf nergens terug vinden en op de website van Citroen Nederland staat zelfs dat ze in 1986 zijn vervangen door de BX. Ik zal binnenkort even een kijkje nemen in het Franse boek. Al is mijn Frans niet zo best. Maar de websites hierboven daar zie ik niet direct een bronvermelding bij staan? Bovendien over die 1299cc motor las ik net ergens anders op het forum dat die wel degelijk sneller sleten, aldus Waterman.
Is het misschien gewoon niet zo dat we door de bomen het bos niet meer zien?

Ik wil met niemand ruzie, laat ik dat voorop stellen, en ik wil het ook niet beter weten. Ik wil alleen wel weten wat er nou waar is en wat nu niet. En sorry dat ik het zeg maar een website overtuigt mij niet.

“Uit ongeveer 3000 citroen publicaties (boeken, folders, tijdschriften, clubbladen, websites) die ik hier heb liggen”. Tja het grappige is hier DIEHARD dat je dus je informatie uit o.a. tijdschriften haalt, maar dan praat je jezelf toch een klein beetje tegen hier? Zoek het maar op in een betrouwbaar boek, en dan wil ik graag de bronvermelding weleens lezen.

Profiel  
 
Pollux (verbannen)
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-2007

Gepost: 29 oktober 2011 07:04 PM
  [ # 14 ]

Hoi Mario,

Wat bedoel je met een bronvermelding bij een website? Dit zijn de twee meest gerenommeerde sites aangaande de Citroen GS en GSA. Meer is er eigenlijk niet. En maak je geen illusies: ook hier staan massa’s fouten op.

Kijk: wetenschap is de kunst van het trachten te falsifieren van kennis die door de meesten -en niet in de laatste plaats door jezelf- als feit wordt aangenomen. Wil je het zeker weten, probeer je veronderstelling dan eerst met alle mogelijke middelen onderuit te halen. Lukt dat, dan kan iedereen dus gaten in je theorieen schieten, en is het dus onzin. Dit betekent o.a. dat je altijd skeptisch moet zijn ten op zichte van informatie en zelfs metingen. (Daarin ben je op zich best goed!) Dit alles is niet anders in de geessologieWink Dat je websites niet vertrouwt is een goed begin, maar vertrouw papier evenmin.

Dus niet zonder meer boekjes van Citroen zelf/met medewerking van Citroen geschreven en allerlei verhaaltjes die hier en daar in de loop der jaren zijn opgetekend, beschouwen als bronnen. De meeste schrijvers zijn namelijk, zoals WF Hermans dat zou zeggen, ‘grote zwetsers’. Die boekjes, artikeltjes enzovoorts, enzoverder, zijngeen echte bronnen, want allemaal uit de tweede hand.

Een echte bron is een folder, of een ander document uitgegeven in de tijd dat de GS/A nog gemaakt werd. Maar ook daar kunnen dus fouten in staan!

Van de GSA in Indonesie weet ik dat er nog een foldertje is uitgegeven in 1991. Dat is te zien op de site van Mattijs.

Groetjes,

Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 oktober 2011 07:14 PM
  [ # 15 ]

Ga er maar vanuit dat Diehard het bij het juiste eind heeft qua cijfertjes en weetjes over de GSA.

Motoren zijn allemaal super goed en helemaal de 1299cc, veel hangt af van de kwaliteit olie en verversings termijn daarvan. Komt nogal nauwkeurig bij een GS/A.

En de duitse site is erg nauwkeurig, zullen vast neit zoveel fouten in zitten als je aangeeft.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook