Nee, ga daar maar niet vanuit. Maar ga er wel vanuit dat hij meer verstand van zaken heeft dan menig ander.
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Pollux schreef:Nee, ga daar maar niet vanuit.
Bedoel je daarmee??
Ja, paradoxaal he, vind je ook niet? Lees mijn reactie voor de jouwe nog eens, dan moet je wel begrijpen wat ik daarmee bedoel.
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gaan we nou een beetje vaag lopen doen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, dat is beslist niet de bedoeling. Dus ga ik het nu maar uitleggen he, want dat doe je dan…
Ik heb zojuist een heel pleidooi gehouden voor een skeptische houding ten aanzien van informatie in het algemeen. Als de volgdende persoon dan schrijft: “Neem maar aan dat…” dan is dat dus behoorlijk daarmee in tegenspraak.
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Ik ken Mattijs site overigens uit en te na. Ben dol op de foto-pagina’s! Gewoon even ter verduidelijking.
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Daarom zei ik al, door de bomen wordt het bos niet meer gezien. Ik vind alle “bewijslast” te vaag om eerlijk te zijn. Bovendien die folder uit 1991, daar zie ik geen 1991 te lezen (kan het ook moeilijk lezen) en de folder vind ik op de website een beetje amateuristisch ogen. Maar goed, ik ga eens op onderzoek uit.
DIEHARD schreef:
7. 1129cc wordt volgens artikel in 1978 geïntroduceerd -> dit is vanaf 1977
Ik heb inderdaad in een auto recensie in 1977, van de auto kampioen, gelezen dat er een nieuwe motor is en daar testen ze ook mee in 1977. Dat klopt dus. Maar wat ik ook heb gevonden is een folder van 1978 waarin een nieuwe motor wordt aangekondigd, de 1130cc motor. Wat ik denk is dat er eind 1977 de nieuwe motor is gekomen voor modeljaar 1978 en dat het daarom zo in het blad staat.
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Ik denk dat het boek waar je aan refereert “La GS de mon Pere” is van Dominque Pagneux. Klopt dat?
Dat boek is ook niet helemaal foutloos. Ik besef dat dit misschien wat arrogant klinkt, maar het is nu eenmaal zo dat als je met een bepaalde opdracht een boek of artikel moet schrijven (lees je hebt een commercieële deadline) je gewoon niet alles na kan gaan. Als je echt een goed boek over de GS wilt lezen kan ik je “GS” van Marc Stábel en Martijn Kok aanraden. Ik weet hoeveel tijd daar in is gaan zitten en hoe nauwkeurig zij zijn geweest. Al zal ik ook niet beweren dat dit 100% foutloos is.
Om even in te gaan op de GSA in Indonesië, ik heb zelf meerdere eigenaren gesproken die een auto uit de periode 1986 - 1991 hadden. Ik heb contact gehad met de voorzitter van de Citroen Club Bandung, hij bevestigde ook het verhaal tot 1991. Dan is er nog de folder, weliswaar niet gedateerd, maar zeker later dan 1986. Enkele afleveringen geleden heeft er een artikel in Gazette speciale gestaan, waar volgens mij een oud medewerker van Citroën Indonesië aan het woord was, ook daar werd het verhaal bevestigd. Er is nog een Engelsman geweest die een paar jaar geleden een GSA van 1991 o.i.d. heeft geprobeerd te exporteren uit Indonesië. Het export verhaal is helaas niet doorgegaan, maar de auto was wel van dat bouwjaar. Het is waar dat er vaak staat geschreven dat er alleen nog 300 GSA Service’s zijn gebouwd in 1987. Dat zou best kunnen dat die inderdaad zijn gebouwd, maar er zijn dus meer.
Vergeet niet wat ik zei over het overnemen van fouten, als er in het boek van Pagneux een fout staat, dan lijkt dit net of het de waarheid is. Het staat immers in een mooi geprint boek vol met kleurenfoto’s. Voor het grootste deel overigens uit reguliere folders afkomstig, vandaar de samenwerking met Citroën. Andere bronnen nemen dit vervolgens weer over en zie daar de cirkel is rond…
Ik denk niet dat ik mezelf tegenspreek, ik ben juist uitermate kritisch op publicaties over de GS. (Zoals je wellicht hebt gemerkt). Vergeet niet dat ik al zo lang alles lees en volg en ook al zoveel mensen gesproken heb over de GS/GSA dat ik me ondertussen wel een aardig beeld kan vormen wat er klopt en niet klopt. Mijn website is misschien qua design ondertussen wat achterhaald, maar voor de inhoud kan ik instaan. Toen ik ermee begon in 1995 en ook toen de GS vereniging begon in 1988, was het een hele andere tijd. De GS/GSA was niet interessant voor Citroën en was haast een vies woord. Pas de laatste 10 jaar is dat aan het veranderen.
Het maakt mij verder ook niet uit, ik spreek geen oordeel uit en zeg alleen dat er enkele fouten in staan. Dat is jammer, maar het is al een feit. Het is overigens niet de eerste keer (ik heb nog een brief uit 1991 naar Autoweek liggen, omdat zij bij een artikel over een GSA “vergeten” waren te vermelden dat de GS auto van het jaar was geweest en ze zich maar liefst 5 jaar in de introductiedatum hadden vergist) en het zal ook niet de laatste keer zijn.
Laten we dus zoals ik mijn vorige post ook al zei, uitgaan van het positieve, het is leuk dat de GS dermate in de belangstelling staat dat het blad er een artikel aan wijdt. Extra bijzonder lijkt me als het je eigen auto betreft.
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Nee dat is niet dat boek, waar mijn schoonvader aan refereerde werd ook wel de citroen bijbel genoemd? En gaat over Citroen in het algemeen en niet alleen over de GS.
En ja ik vind het erg leuk dat ik met mijn eigen auto in dit blad sta. Ik heb eerder met mijn Kever in een lokale krant gestaan, vond ik erg leuk en is ook leuk voor later!
DIEHARD schreef:Ik denk dat het boek waar je aan refereert “La GS de mon Pere” is van Dominque Pagneux. Klopt dat?
Nee, Le Grand Livre Citroen, Tout Les Modeles. Van Olivier Serres.
Dit is in samenwerking gemaakt met Citroen en hieruit komen de gegevens.
Niemand kent het boek?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat boek staat hier in de kast en barst van de fouten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha..Nou dan geef ik het op.
Wat mensen me nu ook vertellen, Het niet wel waar. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik ga er maar ook niet meer over in discussie. Eigenlijk kunnen alle bronnen onjuist zijn en staan er overal fouten in. En dingen die voor waar worden aangenomen, die kan je ook in twijfel trekken. Dus tja na alles wat ik gelezen heb kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat niemand tot een goede conclusie kan komen op basis van keiharde feiten en gegevens. Ik vind het erg jammer.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En weet je waar de basis voor deze problemen ligt? Gewoon bij citroen zelf omdat ze een tamelijk brak fabrieksarchief hebben wat pas de laatste 5 jaar, sinds het conservatoire bestaat, een beetje zijn gaan updaten. De hele administratie betreffende productiewijzigingen is een gewoon een zooitje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste