In Frankrijk loopt de serie “Les Camions d’Autrefois” op dit moment nog altijd.
Via beurzen is prima aan deze vrachtwagens te komen, zij het dat de prijs een tikkie hoger ligt dan die voor de (Franse) abonnees is.
Tot nu toe zijn er twee Citroëns verschenen, een U55 Bétaillere (veewagen) en een T55 tracteur. Die laatste werd als cadeau aan abonnees verstrekt, samen met de bijbehorende Far-oplegger.
In Spanje loopt een soortgelijke serie. De bétaillere is daar in een iets afwijkend kleurenschema en opdruk verschenen.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
De eerste verbouwing betreft een U55 Butagaz.
De “nuttige lading” is afkomstig van een Unic uit dezelfde serie.
Het chassis van de U55 is veel te lang, zelfs voor het langste chassis. De U55 werd gemaakt met een wielbasis van 3,70 m, 4,70 m en 5,30 m. Deel maar door 43 en houdt een lineaal langs jouw model…..
Het chassis van de Butagaz is dus aangepast, maar heeft toch niet helemaal de juiste proporties gekregen, omdat ik de (plastic) opbouw zoveel mogelijk intact wilde houden.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Nummer twee is de U55 Viniprix. Deze verbouwing is gebaseerd op deze originele foto:
De laadbak is afkomstig van de Berliet uit de serie “camions d’autrefois”.
Die mist echter een dak.
Het dak op de U55 heb ik gemaakt uit de daken van twee veewagens. De zeilen aan de zijkanten van de laadbak heb ik gemaakt van papieren zakdoekjes, gedrenkt in licht verdunde houtlijm.
Het chassis is ook weer aangepast aan de afmetingen van de laadbak.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Nummer drie is een ingrijpende verbouwing gebaseerd op deze foto’s:
Dit is een prototype van de 4x4 aanpassing door Herwaythorn. Omdat de hele wagen hoger op de poten staat als gevolg van deze aanpassing hebben ze de spatborden gewoon wat lager gemonteerd en het zo ontstane gat dichtgemaakt met een plaat metaal. De uiteindelijke 4x4 heeft dit niet meer, daar zitten de spatborden op de gewonen plaats, en is de ruimte boven de wielen dichtgemaakt met een plaat metaal in de vorm van een maansikkel.
Het chassis van het model is ingekort tot de kleinste wielbasis. Het achterdifferentieel is losgezaagd uit het chassis; het voordifferentieel heb ik uit een ander chassis gejat. Later heb ik die differentielen toch maar nagegeoten in kunsthars. De draaiende laadbak heb ik gemaakt van een cd-doosje.
Op mijn website staat een uitgebreider verhaal over de bouw van dit model.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
In Sénégal rijden er nog altijd U55’s rond, voor het transport van pinda’s en rijst. Zoek maar eens met Google met trefwoorden als senegal, camion, surcharge, arachide en dergelijke.
Voorbeeld:
Weer heb ik het chassis ingekort; de laadbak heb ik gemaakt van Evergreen plaat en profielen.
De cabine is ietwat achterover op het chassis gemonteerd, om de camion een beetje een vermoeid uiterlijk te geven. De zakken zitten alleen aan de buitenkant, anders zou het model echt te zwaar worden. Ik heb de zakken gemaakt van Milliput.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Tot zover, ik heb nog een klein voorraadje U55’s, voldoende zaagjes en ideeën.
Wordt vervolgd dus…...
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
robb schreef:Tot zover, ik heb nog een klein voorraadje U55’s, voldoende zaagjes en ideeën.
Wordt vervolgd dus…...
geweldig moo…..........i man !
mijn handen jeuken , maar ja ik kan de tijd en geduld niet vinden
@ Jan, je hebt een PB…...
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.