Ik wil binnenkort mijn koelvloeistof vervangen.
Ik heb de stop aan de onderkant van de radiator gezien, moet ik deze losdraaien en daarna via het expansietank bijvullen?
En daarna via de nippels ontluchten?
Mijn garage zij tegen mij dat als de koelvloeistof vervangen moest worden dit via vacuumzuigen zou moeten gebeuren, is dit waar of niet?
Ja dat is zo een beetje de procedure.
Draai ook de dop van het reservoir en de ontluchtingsnippels ook open, tijdens het aftappen.
Vervang ook meteen de thermostaat, als je toch de koelvloeistof af tapt.
Ontluchten doe je met draaiende motor, warm draaien tot de thermostaat open gaat, dan kan er weer wat vloeistof bij. Na het ontluchten een stukje gaan rijden, laten afkoelen en indien nodig bijvullen.
Vacuumzuigen? dat ken ik persoonlijk niet, zou kunnen, maar vraag me af of je dan alles eruit krijgt?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waar zit bij een 1.8i 16V (XU7JP4) de aftapplug op het blok?
Ik heb bij de Xantia van mijn vader zowel de voor- als achterkant van het blok bekeken, maar kan nergens de plug vinden.
Of moet, om alles af te kunnen tappen, de onderste kvs-slang los?
Zo ja, waar, op de radiateur of op het blok?
Ontluchtingspunten wel gevonden, 1 op de kachelslang en 1 op het thermostaathuis.
Deze gaan uiteraard open tijdens het aftappen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986