Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Helaas doen zich, net als met mijn vorige xantia, stuurproblemen voor.
Probleem: stuur komt af en toe, niet uit zich zelf terug in de normale stand. Met name in bochten met hoogteverschil. Maakt niet uit welke richting het stuur staat. Dit rijdt heel vervelend.
Inmiddels gecontroleerd:
- er is geen externe lhm lekkage, stuurhuis is droog.
- uitlijning + banden.
- Lhm niveau
- diverse malen de kruiskoppeling zowel binnenin onder de stuurkolom als boven het stuurhuis gesmeerd.
- Stuurkogels in goede staat en soepel.
- voorraadbol tikt zoals het hoort, druk lijkt mij dus OK.
Wel een beetje raar geluid bij sturen, alleen te horen met motorkap open. Ik kan (nog)niet horen waar dat vandaan komt. Ook vrij luid geluid bij helemaal in of uit sturen.
Zelf denk ik aan iets van een versleten stuurhuis- interne lekkage? Kan dit zich zo plotseling voordoen? De LHM is correct ververst de afgelopen 9 jaar.
km stand iets van 320.000.
Vergeet ik iets wat het ook nog zou kunnen zijn?
wat zou je denken van uitlijning van de voorwielen dat kan een redelijke boosdoener zijn.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is gecontroleerd! (zie lijstje)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Is het niet gewoon de kruiskoppeling (zit ergens achter een hitteschildje) van de stuurkolom?
Wordt ook in diverse topics over gesproken op het xantiaclub forum.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Is gecontroleerd (zie lijstje ) en staat vet dubbel vet in het vet..
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wagenhoogte voorzijde in orde?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
vlietmansje schreef:Wagenhoogte voorzijde in orde?
ja, er is niets vreemds te zien of gebeurd, dit fenomeen ontstaat ‘zomaar’, de laatste beurt ongeveer 3000km geleden, toen ook nog kruiskoppeling nog ingevet.
Is zo’n stuurhuis eigenlijk te reviseren, vraag ik me af.
Bij de vorige xantia, was er WEL sprake van lekkage.
Heb toen het onderdeel dat OP het stuurhuis zit, dat ding waar 4 leidingen op zitten, zelf gereviseerd.
Was toen lekvrij, maar ging toen ook zwaar sturen. Dit kan ik wel verklaren omdat de LHM in die wagen nooit was vervangen=roestvorming. Was ook waarneembaar in de keerring die ik daar verving.
Alleen deze wagen stuurde constant zwaar, niet af en toe. Een van de redenen waarom die weg moest.
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
kunnen je voorwielen wel de stuurbeweging maken? d.w.z. als je de auto aan de voorzijde opkrikt kun je dan de wielen van links naar rechts draaien door aan de wielen te trekken / duwen, het lijkt erop dat er iets is wat je stuurbeweging beperkt (fuseekogel, veerpootlager of zwaar punt in stuurhuis).
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
henk-1970 schreef:kunnen je voorwielen wel de stuurbeweging maken? d.w.z. als je de auto aan de voorzijde opkrikt kun je dan de wielen van links naar rechts draaien door aan de wielen te trekken / duwen, het lijkt erop dat er iets is wat je stuurbeweging beperkt (fuseekogel, veerpootlager of zwaar punt in stuurhuis).
Goede analyse! Opkrikken inderdaad vorige week nog gedaan, wielen draaien normaal.
Geen speling op fuseekogels, zijn in januari nog los geweest en hadden toen geen afwijkingen voorzover ik kan constateren. Misschien toch ns tijd ze te vervangen.
Veerpootlager inderdaad ook mogelijke verdachte, ben ik sinds kort achter. Ben het nog niet eerder tegen gekomen en nog niet gecheckt. Ben er nog niet achter hoe die te doen.
Ook remmen nog nagekeken.
Wordt vervolgd, eerst even een break naar de UK en NL.
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
De reden dat ik hierop kom is dat ik het fenomeen ‘niet terugsturen uit de bocht’ regelmatig tegenkom op mijn werk, (ik repareer en onderhoud vrachtwagens) meestal zit in dit geval de fusee vast, bij trucks word meestal gebruik gemaakt van zgn. vuistfusee’s met lagers. maar meestal zitten hier smeernippels gemonteerd, zodat een beetje doorsmeren vaak goed helpt.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Weer terug van weg geweest en eindelijk tijd gevonden onder de Xantia te duiken.
Henk, inderdaad speling op de linker fusee kogel, best aardig veel.
Merkwaardigerwijs heb ik een paar maanden geleden nog op speling gecontroleerd bij beurtje, toen niets geconstateerd. Wel hebben we een keer in een bocht een enorm volgelopen gat in de weg geraakt, mogelijk was dit toch teveel voor het ding. Rubber is onbeschadigd.
Iemand ervaring met het lossen van de fuseekogel? Ik heb de hiervoorbedoelde dop met uitsparingkjes en goede momentsleutel. Ik heb alvast een nieuwe kogel (maar 18 euro..) maar mijn luchtsleutel kan dit klusje niet aan.
Zelf dacht ik een kleine krik onder de (grote) ratel te zetten ter ondersteuning, de genoemde dop te borgen met een ring en moer. En dan met lange pijp zien los te draaien.
Alleen weet ik niet of ik de aandrijfas uit de bak ga rukken, de kogel is nog origineel namelijk dus zal wel lekker vast zitten. Hiervoor wordt wel gewaarschuwd in de Haynes.
tips welkom!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Fuseekogel vervang ik nooit op de auto. Ik haal het complete fuseestuk van de auto af en zet het in de bankschroef.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
waterman schreef:Fuseekogel vervang ik nooit op de auto. Ik haal het complete fuseestuk van de auto af en zet het in de bankschroef.
thanks, da’s nog wel ff werk, remklauw/schijf d’r af etc.
Los je de kogel dan met een makita impact wrench, luchtsleutel of met de hand? Ik vraag het omdat ik wel zo’n makita tool zou willen aanschaffen.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Inderdaad, dat lukt je niet met het fusee stuk op de auto. Niet eens geprobeerd en WAtermans advies opgevolgd, kreng zat wel errug vast maar inmiddels gefixt. Best goed te doen allemaal.
Als dank voor alle moeite,(off topic)besloot de koppelingskabel dan maar te breken, dus nieuwe besteld maar natuurlijk de verkeerde geleverd.
Morgen hopelijk goeie en weer rijden.