34 van de 92
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
   
Gert z’n Digit oftewel “de karakterbak”..
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 27 oktober 2011 09:51 PM
  [ # 496 ]

Dat ga ik uitproberen dan maar,Waterman….

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 oktober 2011 07:04 PM
  [ # 497 ]
waterman schreef:

Haal die dwarsbalk onder de auto vandaan en demonteer het beschermplaatje wat tussen de motor en de bak zit. ( je weet wel, dat stuk blik onder). Start de motor en kijk of de lekkage achter het vliegwiel vandaan komt. Zet de motor uit, en blijf kijken.

Zo gezegd zo gedaan, hoewel…. hmz

Het koste me meer tijd dan ik wou, want ik moest nog ergens heen die middag.. Maar met radio 1 op de achtergrond kon ik toch nog een beetje mentaal erbij zijn…..


Maar goed, vandaag ging ik Waterman tip uitvoeren:



De dwars subframe zit met 3 bouten vast, die zonder de luchtsleutel los kreeg, wel zat er een HD leiding in de weg, maar gelukkig met veel geduld, toch de subframe losgekregen:


De makkelijkste kant.


De moeilijkste kant, de HD leiding zat erg in de weg, bij het terug zetten komt er een kortere bout erin..


De Digit heeft ooit voor en tik gehad, en dat zie je aan de dwarsbalk:

Helaas brak er een bout af van de dwarsbalk:

Gelukkig heb ik er eentje liggen, dat komt wel goed, wel van een type 2…...
Ik hoop dat ik goedkeuring krijg van de type 1 diehards… Laughing


Nadat ik de beschermplaat van de vliegwiel van de bak af kreeg, zag ik dit!:


Geen oliespoor op het vliegwiel! Dat klinkt wellicht positief?


Voor de rest zat er olie bij de karterpan:


Even alles schoongemaakt:


Daarna de digit laten lopen, en uitgezet toen de eerste druppels vielen..
En dan eens kijken waar de olie van dan komt:




Olie bij de karterpan, bij de pakking.
Maar bij het vliegwiel geen enkel oliespoor!

Mijn theorie:


-Ik denk als de pakking van de kruksaskeering lek is, dat de olie ook langs de vliegwiel loopt..
-Bij een lekke pakking van de karterpan zit er olie rond de karterpan bij het lek.


Dus dan zou het de pakking zijn van de karterpan?

Profiel  
 
Gepost: 30 oktober 2011 07:07 PM
  [ # 498 ]

Dat heb je goed gezien Gert. Je carterpanpakking lekt, niet je krukaskeerring, dan was het vliegwiel wel nat geweest. Olie aftappen, carterpan er af, nieuwe pakking ertussen en klaar. Goed nieuws dus.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 oktober 2011 07:08 PM
  [ # 499 ]

happy

Yessssssssssssssssssssssssssssss!!!!!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 oktober 2011 07:16 PM
  [ # 500 ]

maar, WAAR begint ie met lekken? Op de hoek, of in het midden?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 oktober 2011 07:21 PM
  [ # 501 ]

Je zou kunnen beginnen met de boutjes van de pan iets aan te draaien. Niet te vast!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 oktober 2011 07:48 PM
  [ # 502 ]
waterman schreef:

maar, WAAR begint ie met lekken? Op de hoek, of in het midden?

Midden Yuri…

Kan dit dan als nog de krukaskeering zijn?  Confused

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 oktober 2011 07:51 PM
  [ # 503 ]

Ja, dat kan. Het blok ligt achterover. Dan is lekkage in het midden terwijl de auto gewoon stilstaat wel vreemd. Hij deed het voor je de keering ging vervangen ook niet toch? Je ziet ook dat de rand van het carter een stuk onder het blok uitsteekt. Dus, als de keering lekt loopt de olie op de rand van het carter waardoor jij niet kan zien waar vandaan die olie komt en je gaat denken dat de pakking van het carter lek is. Goed: begin met een nieuwe carterpakking. Lekt hij daarna nog dan moet de bak er weer af.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 30 oktober 2011 07:54 PM
  [ # 504 ]

Lekt ie middenachter? Kan het dan ook niet hoger liggen, bijvoorbeeld bij de aansluiting van de oliepeil-sensor? Die zijn ook nogal berucht om het lekken dacht ik.

[edit] Foto’s nog eens goed bekeken, en dat lijkt me bijna onmogelijk.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 oktober 2011 08:09 PM
  [ # 505 ]
waterman schreef:

Ja, dat kan. Het blok ligt achterover. Dan is lekkage in het midden terwijl de auto gewoon stilstaat wel vreemd. Hij deed het voor je de keering ging vervangen ook niet toch? Je ziet ook dat de rand van het carter een stuk onder het blok uitsteekt. Dus, als de keering lekt loopt de olie op de rand van het carter waardoor jij niet kan zien waar vandaan die olie komt en je gaat denken dat de pakking van het carter lek is. Goed: begin met een nieuwe carterpakking. Lekt hij daarna nog dan moet de bak er weer af.

Dat deed ze wel, dus dat wou ik volgendjaar doen, tijdens de oliewissel de pakking van de carterpakking vervangen….

Dus daarom dach ik voordat ik jouw tip uitvoerde, dat de pakking nu helemaal lek was….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 oktober 2011 08:11 PM
  [ # 506 ]

Kijk, Gert zo zou het kunnen gaan:

foto gejat van pascal trouwens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 oktober 2011 08:15 PM
  [ # 507 ]

Heel duidelijk Yuri!

Dus een nieuwe karterpan pakking erop zetten, en dan maar duimen…....


Edit: Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn, waardoor de nieuwe keering is gaan lekken?

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 31 oktober 2011 09:09 PM
  [ # 508 ]

Deze foto net gevonden…


Deze foto is afgelopen zomer gemaakt. Toen zat deze oliespoor op de carterpakking..

Misschien kan dit helpen aan de mysterie?

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 02 november 2011 04:33 PM
  [ # 509 ]

Ik heb last van een chronisch lekkende carterpakking. Als ik de bouten vast draai, lekt ie (tijdelijk) minder. Misschien slim om dit bij de schroeven te doen waar hij lijkt te lekken? Als ie dan minder lekt, is je carterpakking hoofdverdachte..

En inderdaad: draai ze niet te vast, dat heb ik dus wel gedaan… Sad

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 november 2011 08:45 PM
  [ # 510 ]

Net even de auto op de brug gezet, kan ik morgen meteen aan de slag…

Zie ik opeens groene vloeistofdruppels op de vloer.. Koelvloeistof vraagt men? Nee LHM…. hmz

Lekt ze dus hier LHM:

De leiding werk loopt naar deze leiding toe, als ik het goed bekeek:

Volgens mij is het een drukleiding, want hij beweegt zodra de drukbol aanslaat..
Dit is echt zuur, waarschijnlijk door ouderdom (duh) en dat de dwarsbalk waar de leiding op rust even weggehaalt is.

Deze dus:


En zonder de ondersteuning even ben gaan rijden met de digit..? Althans dit is mijn theorie…

Iemand z’n leidingwerk in de aanbieding?

Nouja morgen de carterpan vervangen…....

.
.
.
.

Enigste pluspuntje, mijn pakketje is aan gekomen:

 


Oke, niet orgineel, maar wel vierkante gele mistlampen… En dat vierkant past mooi bij de digit..

 


Ik geloof dat ik nu al meer mijn persoonlijke smaak aan toe pas dan ik eigenlijk wou doen….. whistle

Profiel  
 
 
34 van de 92
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook