Ok Nou dan ga ik ook even verder.
Heb het filmpje via Google gevonden: http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1088153/opgepast-met-goedkope-winterbanden-video.aspx
Helaas geen gegronde toelichting in dat filmpje. Alleen maar ‘ik denk’ en uitspraken over dat chinese banden slecht zijn zonder dat te bewijzen. Dus dat filmpje an sich heeft voor mij weinig waarde.
Generiek geld dat je voor iedere band gewoon moet kijken naar testresultaten. En doorgaans zijn de Chinese banden dan inderdaad niet zo goed. Let wel dat ook Michelin minder goede banden maakt volgens de testresultaten en dat Toyo is een merknaam is die zwaar ondergewaardeerd wordt. Ofwel puur de naam op de band is geen garantie voor een goede band in die specifieke maat…
Als we dan teruggaan naar de kern, winterbanden voor de DS, vraag ik me af welke band in deze maat dan het best geschikt is aangezien als gezegd de meeste banden die passen eigenlijk voor op een busje zijn…
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
195-70-15 is een prima toepasbare band op een ds. Ok, de afrolomtrek is niet helemaal gelijk aan de 185-15 XVS, maar dat verschil is te overkomen:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
OK die Bridgestone ziet er ook wel goed uit. Ik had daar ook gezocht maar had het snelheidsprofiel niet gewijzigd. Dan zie je de Bridgestone niet…
Leg je dan 4 dezelfde banden op de DS? En wat zijn de voor-/nadelen tov XVS?
Ow ennuh mocht iemand hier banden gaan bestellen: in Duitsland bestellen is goedkoper!
Ter illustratie: http://www.popgom.de/auto-reifen/bridgestone/blizzak-lm18/195-70-r15-97-s?cplib=compa_preis
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nadelen: de snelheidsmeter geeft iets te veel aan, het toerental bij 100 km/h stijgt iets. Iets meer lawaai en het ziet er niet origineel uit. Daarnaast zal de wegligging wel wat veranderen, niet eens zo zeer slecht worden, maar eerder een beetje anders in de bochten liggen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even door op de banden: aan welke parameter zie je of iets een band voor een busje ipv personenauto is?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De loadindex en de codering “RC” C=commercial.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar goed we zijn er nu uit dat we dus geen RC banden onder een DS zouden moeten leggen. Blijft de vraag over of we wel een voor een personenauto geschikte winterband onder de auto moeten leggen. DS Advies zegt dat er meer nadelen dan voordelen zijn als ik Eric zo goed interpreteer. Wat is de mening van de ervaringsdeskundigen hier??
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XVS nadelen in de winter:
- profiel niet geschikt voor sneeuw
- rubbercompount wat hard bij zeer lage temperaturen
- slechte grip op ijs/ijzel
- géén M+S codering, dus NIET toegelaten in Duitsland tijdens winterbanden-plicht periode.
Winterbanden nadelen:
- niet te vinden in 185-15 maten voor personenwagens
- meer verbruik
- meer kabaal
- mindere wegligging
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
waterman schreef:
- géén M+S codering, dus NIET toegelaten in Duitsland tijdens winterbanden-plicht periode.
Even een misverstand uit de wereld helpen. Duistland heeft géén periode met winterbandenplicht. Wél moet de auto aangepast zijn aan de (weers)omstandigheden, dat betekent in ieder geval winterbanden bij winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpwording.
Dus in januari bij een zonnetje op een droge weg en boven nul, is het niet verplicht op winterbanden te rijden. En dus in mei bij een verlate sneeuwbui in de zuid-Duitse Alpen wél verplicht.
Een soortgelijk voorschrift geldt trouwens ook voor NL, ook hier moet de auto aangepat zijn aan de omstandigheden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ho ho, als de duitse overheid aangeeft dat er winterbanden gebruikt moeten worden, zoals vorig jaar, kan de zon schijnen en het 20 graden zijn maar heb jij die banden nodig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Hoe geeft de Duitse overheid dat dan aan? Hebben ze daar speciale verkeersborden voor? Of met DRIP’s?
Van de ADAC:
Eine ausdrückliche Pflicht zur Winterbereifung gilt nun für denjenigen, der mit dem Auto bei „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte auf der Fahrbahn“ unterwegs ist - verbindlich übrigens auch für im Ausland zugelassene Kraftfahrzeuge.
Generell gefordert werden Winterreifen auch mit der neuen Rechtslage nicht!
Nur wer bei “Eis, Schneematsch…..” mit Sommerreifen unterwegs ist, riskiert ein Bußgeld - damit ist die bisherige Rechtsunsicherheit aufgehoben. Wer Fahrten bei “Eis, Schneematsch…” zuverlässig vermeiden kann, kann auch weiterhin im Winter Sommerreifen fahren!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ervaring met XVSen in die heimat. Kreeg op de autobaan een enorme sneeuwbui overons heen. De XVSen waren bijna nieuw. Goed profiel dus. Vrijsnel lag er 5 cm sneeuw op de weg en was de linker baan vlot leeg. Alle X5s en aanverwante auto’s gingen 40 rijden in de rechterbaan. Ik heb voorzichtig geprobeerd of harder ook kon. Tot 80 per uur geen glijpartijen gevoeld. ook niet bij baanwissels door de ontstane ‘muurtjes’. Veel harder kon je niet maar tot 80 had ik grip ZAT!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, jammer alleen dat ze dus niet mogen als er sneeuw ligt. Kan je grip hebben wat je wil.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brian schreef:Hoe geeft de Duitse overheid dat dan aan? Hebben ze daar speciale verkeersborden voor? Of met DRIP’s?
Van de ADAC:
Eine ausdrückliche Pflicht zur Winterbereifung gilt nun für denjenigen, der mit dem Auto bei „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte auf der Fahrbahn“ unterwegs ist - verbindlich übrigens auch für im Ausland zugelassene Kraftfahrzeuge.Generell gefordert werden Winterreifen auch mit der neuen Rechtslage nicht!
Nur wer bei “Eis, Schneematsch…..” mit Sommerreifen unterwegs ist, riskiert ein Bußgeld - damit ist die bisherige Rechtsunsicherheit aufgehoben. Wer Fahrten bei “Eis, Schneematsch…” zuverlässig vermeiden kann, kann auch weiterhin im Winter Sommerreifen fahren!
Goed, punt voor discussie dus! Feit blijft dat de XVS banden geen M+S banden zijn en dus bij de genoemde omstandigheden niet zijn toegelaten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt! En je weet NOOIT of de omstandigheden zullen veranderen. Vorig jaar nog op nieuwe winterbanden met een Peu 407 naar zwitserland… Geen sneeuw gezien…Droge weg….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>