lucht in leiding 2.1td 1999
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 23 oktober 2011 12:52 PM

Gisteren weer uit frankrijk terug gereden, rijdt wel geweldig! 850km en nog derde tank over.

Maar een probleem wat ik al een tijdje hebt, slecht starten met koud weer en na dagje stilstaan.
Gloeibougies vervangen, maar die waren gewoon goed.

Met dank aan dit forum gevonden, zuigt lucht aan! Ik ben er zeker van dat het komt uit het filter huis.
Het zwarte cylinder ding op de foto. De leiding naar het huis toe geen bellen. Vanaf filterhuis naar pomp veel bellen.
Na 3 minuten lopen is het weg.

Dat zwarte ding vervangen? Ik heb sterk het vermoeden dat het klepje wat onder in zit dat dat lekt?

Afbeelding Bijlagen
filterhuisXM.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 oktober 2011 01:56 PM
  [ # 1 ]

DIkke kans dat je dieselfilter niet goed afsluit. daar zit een rubberen ring aan de bovenkant en heeft me 3 keer en een nieuwe filter gekost om hem goed dicht te krijgen. Alleen een dealer-filter halen want de rest past voor geen meter en is even duur. 12 euro dacht ik.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 oktober 2011 01:57 PM
  [ # 2 ]

Het kan trouwens ook goed zijn dat daar lucht inkomt via de pomp na stilstand.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 23 oktober 2011 05:03 PM
  [ # 3 ]

Zal het zo het filter er eens eruit halen. Het is een orgineel filter.
Als de diesel opomp met het pompje zie ik heb heel licht lekken bij dat witte afsluit kraantje.
Maar als de lucht via die kant er in komt zou die ook moeten lekken met stil stand en dat doet ie niet.

Ik hoop niet dat het de pomp is, er zo’n rottige lucas epic in. En die gaan ook lekker lees ik hier veelvuldig terug!
Hoe zou ik dat kunnen checken?  zal eens in de leiding kijken voor ik de auto start

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 oktober 2011 05:12 PM
  [ # 4 ]

Dan hoeft die niet te lekken bij stilstand. Wat er namelijk gebeurt is dat de diesel terugzakt naar de tank en er dus lucht aangezogen wordt.
Als je oppompt zet je druk er op en dan kan het een beetje gaan lekken, maar dat is het tegenovergestelde van wat er gebeurt bij stilstand.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 oktober 2011 05:40 PM
  [ # 5 ]

Vergeet ook niet dat het voorverwarmingselement

op de zijkant van de cilinderkop ook dikwijls poreus wordt .

en als het dan warm is is de fit weer dicht confused

Even overbruggen is de beste test !


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 oktober 2011 05:41 PM
  [ # 6 ]

Vergeet ook niet dat het voorverwarmingselement

op de zijkant van de cilinderkop ook dikwijls poreus wordt .

en als het dan warm is is de fit weer dicht confused

Even overbruggen is de beste test !

Mijn laatste euvel met slecht starten na een paar dagen stil staan ,

bleek dan weer een heel fijn scheurtje in de onderkant van de balg ....


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 23 oktober 2011 09:04 PM
  [ # 7 ]

Nou ben benieuwd morgen ochtend!
Voor verwarmingselement heb ik niet. In een 99 zit dat anders.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 25 oktober 2011 04:23 PM
  [ # 8 ]

Voorverwarming zit ONDER het zwarte potje.

maar als dat witte kraantje lekt dan moet je eerst die maar eens dichten. Ik heb er een kringetje kit omheen gedaan.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 26 oktober 2011 11:28 PM
  [ # 9 ]

Klopt voorwarming zit iid eronder. Ik heb het hele alu ding vervangen, was slecht.
Maar probleem is opgelost, denk toch de deksel. Bedankt voor de tips!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 31 oktober 2011 08:25 PM
  [ # 10 ]

shut eye toch niet! Na weekje stilstand toch weer lucht….......denk toch nog steeds de deksel!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 01 november 2011 06:23 PM
  [ # 11 ]

al aan een terugslag klepje gedacht?
Ik had hetzelfde probleem s’morgens slecht starten, dat is nu opgelost

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2011 07:29 PM
  [ # 12 ]

Bart bedoeld het handopvoerpompje (balgje), daar zit een terugslagklep in.
Blijkbaar sneuvelen die dingen vaak, ik zag ze van de week in het schap liggen bij de NorAuto in Frankrijk.

Het deksel kan ook kromtrekken, dat heeft een dieselspecialist mij laatst verteld.

Mijn TD heeft er ook last van, na 11 jaar en 360K, hoor je mij niet klagen.
Ik heb een nieuw deksel liggen, binnenkort maar eens zin maken om het te monteren.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 06 november 2011 06:30 PM
  [ # 13 ]

Als eerste heb ik nu het zwarte vaatje vervangen door een ander gebruikt exemplaar. Hoop dat het helpt!
Dat balgje lees ik ook vaak terug! Wat ook nog kan is de aanzuig unit in de tankt, schijn ook nogal eens te scheuren.

Alleen dat lijkt me allemaal niet. Want de aanvoer naar het zwarte filter huis en de leiding naar de pomp zijn doorzichtig.
Dan zou ik toch bellen moeten zien gaan?? Ik heb de kap eens open laten staan en ben regelmatig gaan kijken.
Maar ik zag nooit een luchtbel.

Tot ik start dan…..........

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook