Hoi,
Mijn gaskabel was geknapt. Na deze profosorisch te hebben gerepareerd kon ik mijn huis redden (6km)
Echter maakte de xsaar iets meer toeren als normaal (schaam je dood)3/4d toeren
Daardoor liep de temp op en begon de auto lekker te koken.
Ik kwam er achter dat een van de 2 “ventilators” voor bij de radiateur niet draaide, de andere die liep alle kanten aan (speling op het ventilatormotortje en de vin) dus ook niet zoals het hoort.
Nieuw kost zon complete radiator 200 euro….... op de sloop: 35-50 euro. maja dan is die gebruikt.
Mijn auto (1400cc) is uit 1999 en heeft airco (dus die vin is wel belangrijk!) en als het weer zomer wordt vind de koppakking het niet leuk als de vin het niet doet!!
Wie heeft dit probleem wel eens gehad? hoe heb je het opgelost?
Zou jij gaan voor nieuw? of repareren of een tweedehandse? op welke andere autos worden deze ventilatoren gebruikt? (ik heb nog ergens een pug205 radiator met vin liggen!)
bedankt!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Je hebt het over een complete radiator, zijn die ventilatoren niet los te krijgen!?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
ik denk dat de “motoren” die de ventilatoren aansturen wel los te krijgen zijn…...
anders gewoon eens zien achter te komen wat er in zit (120w of 200w) en dan eens sjoppen op de sloop.
denk dat de ene motor doorgebrand is en de andere gaar….....
bij de citroen bestel je een nieuwe fan…..
wie weet of die motortjes demontabel zijn?
25trd schreef:Je hebt het over een complete radiator, zijn die ventilatoren niet los te krijgen!?
ik heb nog een radiator met vin liggen van een 205…..... mijn bedoeling was om “de motor” uit deze vin te halen en te gebruiken voor de Xsaar. niet de complete radiateur vervangen dus nee…... al lekte die wel nadat hij aan de kook was gegaan, denk uit het overdrukslangetje…....
Van een wat meer toeren dan normaal gaat een motor zeker niet koken, dan is er meer aan de hand zoals een radiateur die inwendig vervuild of zoiets.
Mogelijk draaide bij jou de ventilator permanent en is ie daarom kapot gegaan.
Dan moet je eerst de oorzaak zoeken van die slechte koeling voordat je er nieuwe ventilatoren inzet.
Bij mij (ZX TD ) draaien die ventilatoren bijna nooit, alleen bij lange klimmem met caravan heb ik ze wel eens gehoord en als je de airco aanzet, maar die doet het niet , dus zet ik hem nooit aan.
Bij gewoon rijden zonder caravan horen die ventilatoren niets te doen , dan is er rijwind genoeg.
Ik indd wel het idee dat er meer mis is.
denk dat er ook wel ergens troep zit dus wou wel het koelsysteem fluschen.
ventilatoren gaan aan als de airco aan zet, maar dan maar een.
wat ik wil gaan doen:
Koelsysteem fluschen
Koelvloeistof vervangen met -38
motoren ventilatoren vervangen.
dan zou het weer goed moeten wezen.(hoop ik)
Als ik de kachel ietsje aan zet dan ik het meteen bloedjeheet in de auto.
wie weet een gevolg van een koelsysteem die niet goed werkt?
Wat raden jullie aan om te gebruiken mbt het fluschen van het koelsysteem?
mvg
Gewoon met water…
Probeer ergens een tuinslang aan te sluiten dicht bij de radiateur en spoelen maar. Grote slang andere kant eraf.
Als er bruine drab uitkomt gaat het de goede kant op.
Als er weinig water uitkomt, weet je dat hij deels verstopt zit, meestal krijg je niet alles eruit.
Nieuwe radiateur is dan de oplossing (prijzig)
Je kan ook de thermostaat eens bekijken en testen in een pannetje heet water , kijk of ie vlot opent.
Nogmaals, als het koelsysteem in orde is, kan je gewoon rijden , moet je ergens lang wachten, zet je hem gewoon af.
Alleen als er niet genoeg rijwind is, zouden de fans moeten bijspringen.
Gewoon met water…
Probeer ergens een tuinslang aan te sluiten dicht bij de radiateur en spoelen maar. Grote slang andere kant eraf.
Als er bruine drab uitkomt gaat het de goede kant op.
Als er weinig water uitkomt, weet je dat hij deels verstopt zit, meestal krijg je niet alles eruit.
Nieuwe radiateur is dan de oplossing (prijzig)
Je kan ook de thermostaat eens bekijken en testen in een pannetje heet water , kijk of ie vlot opent.
Nogmaals, als het koelsysteem in orde is, kan je gewoon rijden , moet je ergens lang wachten, zet je hem gewoon af.
Alleen als er niet genoeg rijwind is, zouden de fans moeten bijspringen.
Beste Zealot, ik heb met mijn xsara 1.6 uit 2000 hetzelfde gehad. Airco was in het voorjaar kapot (condensor), reparatie overwogen maar toch maar niet gedaan (400 euro volgens garage)omdat daarna waarschijnlijk de aircopomp kapot zal gaan omdat de airco 8 maanden niet gebruikt is. een paar maanden later liep de fan die de gewone koeling regelt gierend in het plastic huis, lager versleten. Een complete set koelfans kost als je goed zoekt 160,- euro nieuw, was me iets teveel. Ik heb toen de aircofan (deze zit rechts gemonteerd als je naar de voorkant kijkt)en de koelfan van plaats gewisseld. Bleek dat de aircofan kapot was (en daardoor waarschijnlijk de airco destijds overleden??). Uiteindelijk op de sloop een werkende koelfan geregeld (daar even laten testen) met 3 maanden garantie voor 40 euro, deze doet het perfect. Het uit- en inbouwen van de fan duurt ongeveer 2 tot 3 uur afhankelijk van je ervaring en hoe vast boutjes zitten.
Marcel de Lange
okee, met de tuinslang….......
onderkant radiateur losmaken? de boel eruit laten lopen dan doorspoelen met water?
onderkant is een barionetsluiting?(draaien>>?)
en dan weer afvullen met kvs…....
kijken of ik dit morgen kan doen…........
eest ff wat nieuwe koelvloeistof kopen…...
Inamle schreef:Beste Zealot, ik heb met mijn xsara 1.6 uit 2000 hetzelfde gehad. Airco was in het voorjaar kapot (condensor), reparatie overwogen maar toch maar niet gedaan (400 euro volgens garage)omdat daarna waarschijnlijk de aircopomp kapot zal gaan omdat de airco 8 maanden niet gebruikt is. een paar maanden later liep de fan die de gewone koeling regelt gierend in het plastic huis, lager versleten. Een complete set koelfans kost als je goed zoekt 160,- euro nieuw, was me iets teveel. Ik heb toen de aircofan (deze zit rechts gemonteerd als je naar de voorkant kijkt)en de koelfan van plaats gewisseld. Bleek dat de aircofan kapot was (en daardoor waarschijnlijk de airco destijds overleden??). Uiteindelijk op de sloop een werkende koelfan geregeld (daar even laten testen) met 3 maanden garantie voor 40 euro, deze doet het perfect. Het uit- en inbouwen van de fan duurt ongeveer 2 tot 3 uur afhankelijk van je ervaring en hoe vast boutjes zitten.
Marcel de Lange
ik vervang de motor ook denk ik ja.
hellaas zijn ze bij mij bijde niet goed meer ben ik bang, rechter lager stuk, linker slaat niet aan.
owjah hoeveel liter koelvloeistof gaat er in de xsara (1.4).
Ha Zealot, koelvloestof weet ik niet, misschien elders op dit forum uit te vinden.
Op internet kwam ik de complete set eigenlijk niet tegen maar als je naar een sloperij in je buurt belt dan is de kans groot dat het lukt. Zorg wel dat je beide motoren even laat draaien om zeker te weten of ze goed zijn. Ik heb met mijn auto zo’n 5 jaar file gereden zomer winter en draaien de fans dus veel meer dan bij een auto die nauwelijks file rijdt.
Marcel
zo,
na veel gepier de koelvloeistof vervangen. eerst de oude bruine zooi eruit, toen met de tuinslang doorgespoten tot er schoon water uit kwam.
toen alles dicht: weer afgevuld met water, enigzinds ontlucht, wynns radiatorcleaner erin.
10 min draaien, afkoelen aftappen (onderaan , achter op het blok) weer doorspoelen, leeg laten lopen en nieuwe koelvloeistof in de auto.
ik kreeg er niet meer dan 5 liter en een beetje (0,5L) in. ik heb goed ontlucht maar dat dopje op de radiator kwam niets uit…...later kreeg ik hem ook niet meer open….......
achter op een van de slangen van de kachelradiateur, en het gouden inbus *inbus5* los om daar ook te ontluchten.
toch blijft bovenste slang “zacht” ik kan hem gewoon indrukken.
moet deze niet hard worden???
Ik heb wel het idee dat de auto beter (soepeler) rijdt.
en de kachel wordt niet meer loeiheet als ik hem ietsie open doe, maar is gewoon normaal,hij wordt ook goed heet als ik hem vol open doe (dat moest ivm ontluchten toch)
Ik heb wel een vacumslangetje die van de carterontluchting naar het luchtfilter/injectiehuis loopt gebroken…moet een nieuw plastic dingetje voor komen denk ik.
Het belangrijkste is: blijft de temperatuur goed bij normaal rijden?
ja, zo na 3 dagen rijden blijft hij netjes op of net iets boven de 90graden.
had je al wat meer informatie over de motortjes:?
ik kan bij mij er niet zo makkelijk bij, denk dat de hele bumper er af moet om er een beetje met fatsoen erbij te kunnen.
probleem is dat ik de auto elke dag gebruik voor woonwerk.
ik die even navraag welke motoren erin horen die van 200w of van 120.
al jij dan weet welke W ze hebben en het komt overeen dan zou ik het super vinden als je ze opstuurd.
je hebt mijn adres.