Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
La Léo schreef:Ja Frank, maar hij heeft geen ‘laadstroomlampje’ maar een verticaal metertje dat globaal aangeeft hoeveel er bijgeladen wordt (een schaal met een wit, zwart en rood vlak).
Je kunt dat niet zomaar met een paar draadjes veranderen. Was het maar zo’n feest!
Mijn 76 prestige heeft dat toch ook en daar wordt het niks anders van ?
Welk bouwjaar?
Sorry ik weet nog niet beter
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Geen idee waarom dat bij jou dan wel werkt als je twee daden aan elkaar knoopt Frank.
Echt niet.
Maar als ik de uitleg van Mark lees, heb ik al zoiets van:
Dus vraag het mij niet hoor!
Ik geloof wel dat ze vanaf modeljaar 1980 wijs werden bij Citroën en dynamo’s met ingebouwde spanningsregelaar gingen monteren.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ook bij een serie 1komt er een plus vanaf je lenulle. Dit is dus de constante 12 volt
Als je die dus naar de dynamo doet ,is dit de referentie voor je spannings regelaar.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Wat is een lenulle?
Kan ik soms ergens een spanning missen die voor een referentiesignaal zou moeten dienen.
Is de aanpassing alleen maar moeilijk omdat er een meter in zit ipv een lampje?
Het is dan misschien wel mogelijk om hem aan te passen, maar dan zonder werkend metertje.
Eens een DS altijd een DS.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede morgen,
De lenulle is daar waar de kilometer teller en dergelijke inzit.
Als het goed is mis je op dit moment geen draden,dus niet zomaar een plus ergens op zetten.
Je hebt wel met een accu te doen,en die kunnen oog verblindend zijn.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Vandaag even wat op internet gegoogled over de werking van een spanningsregelaar.
Er staat een mooi en duidelijk verhaal op site van een 2CV club of zo.
Van de duidelijke tekening en uitleg werd me duidelijk dat de regelaar een goede massa nodig heeft en een accuspanning.
Op een ander forum las ik over iemand met een soortgelijke ervaring, ook een CX die 2 accu’s en 2 regelaars heeft vervangen.
Oorzaak een slechte massa.
Vol goede moed naar huis, met de multimeter onder de motorkap en meten.
Helaas de massa is goed en de regelaar zie je heel flauw bewegen ( kap ligt los )
En weer een laadspanning van 15 - 16 volt bij stationair toerental.
Iemand een suggestie???
Eens een DS altijd een DS.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Officieel is het ‘Lunule’ (komt van het woord ‘lune’ dat maan betekent.
Omdat dit dashboarddeel zo maanvorming is.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
ds21pallas schreef:
Iemand een suggestie???
Regelaar is overleden, gewoon ff zo’n externe elctronisch geregeld exemplaar inbouwen, is het simpelste en goedkoopste en werkt altijd.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ik heb een nieuwe electronische regelaar geplaatst en het probleem is niet over.
Kortstondig ging de laadspanning van 14,6 V in rap tempo door naar 17 V.
Ik heb een afspraak gemaakt bij een lokale dealer en reperateur van dynamo voor een check van de dynamo en de regealaar ( de oude )
Om de werking eens te bekijken van een regelaar heb ik de beschermkap er van af gesloopt en opnieuw aangesloten.
Ze ziet dat het spoeltje nog werkt en pulserend bekrachtigd wordt.
Verder blijft de spanning te hoog.
Er zitten maar 2 draden op de dynamo een + vanaf de accu ( via startmotor ) en dan de geschakelde + via de regelaar.
Maar dan is het toch niet moeilijk om de auto aan te passen naar een dynamo met ingebouwd regelaar?
Dan werkt toch alleen de laadspanningsindicator niet.
Er moet toch alleen een lampje worden geplaatst om een stroomkring te krijgen op het veld?
Morgen wordt mijn dynamo gecontroleerd.
Eens een DS altijd een DS.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dit is wel heel vreemd. Normaliter is de regelaar de baas. Zodra die een te hoge spanning meet gaat hij de dynamo minder bekrachtigen. Is de combinatie van deze regelaar met deze dynamo toegestaan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ga morgen horen of de combinatie goed is en of de dynamo nog wel goed werkt.
Eens een DS altijd een DS.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik trof ooit eens een dynamo met ingebouwde regelaar aan in een CX met óók een losse spanningsregelaar en een Voltmeter op het dashboard.
Vreemd genoeg werkte dit wel, al kon niemand verklaren waarom.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Raar,
maar je dynamo die werkt wel geeft 17 volt en die regelaar zou het netjes moeten terugbrengen naar 14. Weet je zeker dat je goed had aangesloten en de juiste regelaar hebt. De cx heeft een wisselspannings dynamo en je moet ook het type regelaar hiervoor hebben.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er zijn ook nog wel regelaars die naar de - regelen ipv naar de +. Dat maakt nogal wat uit….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Op deze site een uitleg (wel iets modernere variant) van de werking van dynamo’s, spanningsregelaars en gelijkrichters. http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
In het schema ongeveer halverwege het artikel staan duidelijk de dynamo (de drie statorspoelen en de rotor) als wel de spanningsregelaar (in dit geval twee transistors en een zenerdiode afgebeeld bovenaan staan de diodes van de gelijkrichter). In jouw geval zal de spanningsregelaar mechanisch zijn dmv een relais, die bij een te hoge wisselspanning geleverd door de dynamo zal gaan schakelen, waardoor een deel van de laadstroom via een weerstand naar de massa loopt. Nemen de hoeveelheid verbruikers toe dan zal er weer worden geschakeld waardoor de laadspanning weer toeneemt. Ik ken de spanningsregelaar van jouw type CX niet, maar wellicht zijn er twee relais gemonteerd, zodat er nog iets secuurder kan worden geschakeld. Dit omdat er bij hogere toeren meer spanning wordt opgewekt en als er meer gebruikers zijn meer vermogen wordt gebruikt.
Je zegt dat je de spanningsregelaar al hebt vervangen. een theorie die ik mij net bedenk is het volgende:
Stel dat een van de statorspoelen een te hoge spanning gaat leveren, de spanningsregelaar zal misschien niet of nauwelijks reageren. Deze wisselspanning wordt niet voor 100% omgezet in gelijkspanning. Maar jij meet met een universeelmeter op de accu en meet dan alleen de hoogste sinus (zie ook helemaal onderaan in het artikel over rimpelspanning) Als een van deze rimpels ver boven de anderen uitsteekt dan is dat het enige wat je meet. Ik neem tenminste aan dat je niet met een oscilloscoop hebt hebt gemeten.