Beretrots op mijn nieuwe DS3 geel met zwart vraag ik mij af of er mensen zijn die mij een goede tip kunnen geven om het glanzende dashboard zo mooi te houden en de stofaantrekkingskracht te reduceren…..
gewoon overheen gaan met van die antistatische doekjes, werkt prima.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
je bedoeld iets van swiffer ofzo??
Ja, alleen gebruik ik dan een variant die de was in mag.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
super dank je wel!
Ik heb ook een Swiffer id auto liggen…
Ik.gebruik ook altijd soort micro stofdoek..beetje vochtig en 1 x per maand dashbordje waxen
Hier en daar kun je spuitbussen van het Amerikaanse merk Armor All kopen. Speciaal voor kunststoffen en rubber bedoeld, maak je het oppervlak van het dashboard helemaal antistatisch en stofvrij. Bovendien beschermd het tegen krassen, omdat het oppervlak bijzonder glad wordt. Bovendien geeft het geen ontsierende witte vlekken die lastig te verwijderen zijn op poreuze oppervlakken zoals het materiaal waaruit de bovenkant van het dashboard is gemaakt. Maar voorzichtig! Zorg dat het niet op je stuurwiel komt, omdat het glad maakt. Hetzelfde geldt voor de pedalen. Maar het is goed bruikbaar om rubberen onderdelen, zoals deurrubbers goed tegen uitrdroging te beschermen. Ook haalt het de originele kleur van reeds verbleekte kunststof delen goed op, hoewel je de behandeling wel telkens moet herhalen, zo ongeveer iedere maand. En ook beschermd het nieuwe kunststoffen tegen verkleuring. Het is geen was, maar gebaseerd op siliconen. Makkelijk opbrengen, uitwrijven met een doek, laten inwerken en na 5 minuten goed uitwrijven.
@Willem1671: goede tip, ik probeer alleen het milieu zo min mogelijk te belasten. Zeker wanneer je in het begin vaak met een microvezel doekje het dashboard afneemt hoeft het later steeds minder vaak (denk dat het statisch effect langzamerhand afneemt).
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Het gevaar met die doekjes is dat je hele kleine krasjes kunt maken, je krijgt dan op den duur het effect dat je ook ziet op een zwarte auto die slechts in een wasstraat wordt gewassen. Vooral op het zwarte plastic zichtbaar dat meestal gekozen wordt. Het statische effect wordt minder door aanslag, dezelfde aanslag die telkens aan de binnenkant van je voorruit zit. En wat het millieu betreft, de genoemde spuitbussen staan niet onder druk door drijfgassen maar hebben een pompje. Tja, waaruit het product precies bestaat weet ik niet, maar het werkt prima. Mede om de reden van vingerafdrukken en krasgevoeligheid heb ik voor het Carbotech dashboard gekozen. Net zo krasgevoelig maar je ziet dat daarop simpelweg niet.
Dank voor de verduidelijking, kan je visie alleen niet delen: die microvezel doekjes krassen echt niet. Vergelijk het eens met de microvezel handschoenen waarmee ik de auto was (iedere week), dit levert een 100% krasvrij resultaat op, zelfs na auto paar jaar in bezit te hebben.
Hoe het werkt? Ik weet het niet. Feit is wel dat t.o.v. ouderwetse spons en de (meest moderne) wasstraat het handmatig wassen met microvezel washandschoen het beste resultaat oplevert qua krassen.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Bedankt voor de tip, ga ik proberen! Armor All gebruik ik al jaren, beschermt alle rubbers en kunststoffen tegen uitdroging/verkleuring. Ook zijn er shampoo’s met was, twee soorten.
Ben een beetje eco freak
Zo was ik de auto dus met een microvezel handschoen, het water dat ik gebruik is aangevuld met een dopje allesreiniger van Ecover (Natuurwinkel). Werkt prima.
Voor het in de wax van de auto zetten nog geen eco variant gevonden, iemand een idee?
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
NeufegliseThierry schreef:Ben een beetje eco freak
Zo was ik de auto dus met een microvezel handschoen, het water dat ik gebruik is aangevuld met een dopje allesreiniger van Ecover (Natuurwinkel). Werkt prima.
Voor het in de wax van de auto zetten nog geen eco variant gevonden, iemand een idee?
Rij je ook niet harder als 90 dan met een e-HDI? Daarboven lusten ze aardig diesel.
100 is mijn standaard snelheid, maar ook daarboven kom ik regelmatig
1 op 22,7 gemiddeld over 16.000 km. Het kan echt nog wel zuiniger, maar inderdaad vind ook ik het wel eens prettig om met 130/140 op de teller een stuk ergens naar toe te zoeven.
Ben ook tenslotte niet 100% eco, dan past geen auto veel beter of zou ik ‘m nooit moeten wassen, maar met wit oogt dat niet echt fraai…
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Dan rij ik te vlotjes denk ik, 1:18 ongeveer volgens de bc. Maar zijn wel veel snelweg kilometers.