1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lucht in remsysteem
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 01 mei 2011 01:30 PM

Ik heb een ID 19P uit 1959. Hierin zit het tweede type hoofdremcilinder (na feb 58). Na problemen met lucht (stikstof) in het syteem heb ik de voorraadbol vervangen, deze was lek en al geheel leeggelopen. Dus dat verklaarde het probleem met de remmen. In eerste instantie dacht ik zelf aan een lekke hoofdremcilinder. na vervanging van de voorraadbol en ontluchting van het syteem leek het probleem over te zijn. Echter als de auto langere tijd heeft stilgestaan heb ik weer geen remdruk. Na weer ontluchten was het probleem op dat moment weer verholpen, echter het probleem herhaald zich ieder keer toch weer. Kan er nu sprake zijn van een lekke hoofdremcilinder of is mijn voorraadbol weer lek,dit zou mij wel verbazen want de bol is nog geen jaar oud. Of is er een andere reden waarom er telkens lucht in het systeem ontstaat.

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 06 juni 2011 04:29 PM
  [ # 1 ]

je voorraadbol is denk ik niet lek. als ik het goed heb, zitten er op je ID wel remmen die met LHS werken en in feite bekrachtigd zijn?

En geen remdruk betekend volgens mij dat je ID aan de achterkant sowiezo niet omhoog komt? met een lekke hoofdbol komt ie omhoog maar zakt de achterkant bij een keer remmen heel ver in en gaat meteen je hydrauliek lampje branden.

Wat het zou kunnen zijn is dat de slang die je LHS aanzuigt naar de HDpomp (dat ding wat aan de linkerkant van je motor vastzit, vlak boven de voorraadbol) vanuit het voorraadvat ergens een miniscuul scheurtje heeft. In dat geval komt het hele systeem niet op druk en zakt de olie in deze rubberen aanzuigleiding binnen een bepaalde tijd zover weg dat je pomp moeite heeft met aanzuigen van LHS uit het voorraadvat. bij ontluchten gaat de olie vanuit de pomp naar de voorraadbol en dan meteen weer naar het voorraadvat (kleine circulatie). dit gebeurt in feite ook als het systeem helemaal op druk is, de pomp hoeft dan geen inspanning te leveren.

je remcilinder kán ook de oorzaak zijn, maar begin bij de pomp en werk daarna alles af in volgorde van ‘afstand’ tot de pomp (en natuurlijk gemak van controle van de evt. onderdelen en evt. prijs van onderdelen, een slang is goedkoper dan een hoofdremcilinder)

Tip: koop het gele cursusboek ‘hydrauliek’ bij de club, is erg uitgebreid en redelijk simpel te volgen, enige logica is uiteraard wel vereist!

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 november 2011 11:50 AM
  [ # 2 ]

Mijn break kan ik elke 2 maanden (1000 km) wel ontluchten, er zijn altijd wel wat belletjes te zien. Is dit normaal? Heb dit nu vorige maand weer gedaan en u begint er weer en verschil te komen tussen aangrijptijd tussen voor en achterkant.

Profiel  
 
captkok2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-01-2011

Gepost: 02 november 2011 02:53 PM
  [ # 3 ]

Die tip van de aanzuigslang is een hele goede,
Ik heb het zelf ook aan de hand gehad, je zoekt je scheel en door de onderdruk zie je geen lekkage.
Zo’n slang is ongeveer 20 € bij de club. Wel ff goed de bescherming rond je klemmen regelen anders heb je zo weer een lekkage (ook ervaring)

Succes!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 november 2011 03:02 PM
  [ # 4 ]

Ga vanavond meteen even kijken.

Hartelijk dank alvast!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2011 03:34 PM
  [ # 5 ]

Hij kan ook lucht aanzuigen langs de as van de pomp..

Stikstof blijft overingens best lang in de LHM opgelost…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 november 2011 04:08 PM
  [ # 6 ]

Ik heb geen LHM (heel moeilijk te krijgen hier) maar heb er andere hydrauliek olie erin zitten, dit heeft de vorige eigenaar gedaan; een DS specialist uit Somerset West (vlakbij Stellenbosch) Hij gebruikt al jaren een erg goedkoop alternatief voor LHM. Zelfs in zijn zelfgebouwde cabrio; erg mooi met hele lelijke spiegels.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2011 04:47 PM
  [ # 7 ]

feit blijft het zelfde. Ververs die olie eens.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
captkok2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-01-2011

Gepost: 02 november 2011 04:59 PM
  [ # 8 ]

Wat is je ervaring met de verblijftijd van stikstof in LHM?
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het redelijk snel uit het systeem komt als je ziet wat de flow in het voorraadvat is en het feit dat er in het vat verder geen druk heerst. Hier kan de stikstof dus redelijk makkelijk ontsnappen.
Of zit het meer in de nalevering vanuit de rest van het systeem dat wel onder druk staat?

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 03 november 2011 01:56 PM
  [ # 9 ]

De topicstarter heeft lhs in zijn systeem. Verder is het zo dat stikstof opgelost is in je lhm/lhs (de lucht die we inademen bestaat ook voor ongeveer 70% uit stikstof) en dat je boven een bepaalde waarde van opgeloste stiksof er ‘verzadiging’ van je olie optreed; bubbels. op sommige plekken in je systeem is geen circulatie (remmen) en komen de bellen er dus niet uit. dan moet je ontluchten. het veer en (correct me if i’m wrong) stuurbekrachtigingsgedeelte zijn een heel eind zelfontluchtend; dwz door genoeg beweging in de vloeistof komen de bubbels er vanzelf uit. dit kun je versnellen door te gymnastieken; auto een aantal keer in de hoogste; laagste stand achterelkaar zetten, stuur een aantal keer draaien en de remmen een aandal keer indrukken. evt. de hoofdbol ontluchten en als laatste je remmen ontluchten.

meestal wordt er tijdens het vervangen van je hydrauliekvloeistof niet de vloeistof die in je remleidingen etc zitten vervangen (niet circulatoir systeem) en blijft er altijd een percentage oude vloeistof inzitten. Er zijn op het forum manieren beschreven om dit ook te verversen, wat uiteraard aan te raden is.

edit; die verzadiging komt niet door de stikstof die in de lucht zit maar door de stikstof uit je bollen omdat die nergens heen kan en je olie in principe al tegen de verzadigingsgraad aanzit, de olie heeft dan een heel beperkte oploscapaciteit wbt stikstof. verversen zal dus niet veel aan je opgeloste stikstof doen, wél aan opgelost vocht in je olie, die kan ook voor dampvorming bij hele hoge temperaturen zorgen (bv. tijdens het remmen) en dát tezamen met evt. vervuiling is de reden dat je je olie moet verversen. dit geldt voor zo’n beetje alle soorten remvloeistof (uitzondering is siliconengebaseerde remvloeistof die geen water opneemt)

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 03 november 2011 02:09 PM
  [ # 10 ]

Ik zal eens een tijdelijk dynamisch systeem maken van mijn remmen; slangetje van ontluchtingsnippels terug het voorraadvat in, en dan met lopende motor mijn voet een tijd op de rem houden. Op den duur moet alle vloeistof dan ook in dit doodlopende systeem zijn ververst.

Ik hou jullie op de hoogte.

Alvast hartelijk dank.

Stef

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 03 november 2011 02:15 PM
  [ # 11 ]

jeps, wel in de hoogste stand zetten he? en wanneer je de rem loslaat eerst de ontluchtingsnippel aan draaien anders zuig je weer lucht terug. stokje tussen de stoel en rempedaal is een handig hulpje wanneer je dit karwei in je eentje doet.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2011 02:23 PM
  [ # 12 ]

Inderdaad! het lucht terugzuigen valt erg mee want de ontluchtslang waar de LHm uitkomt zit vol.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 03 november 2011 03:00 PM
  [ # 13 ]

Rem ontluchten in de hoogste stand?
Dat heb ik nog nooit gedaan. Waarom eigenlijk?
Ik heb trouwens gisterenavond nog even mijn aanzuigslang gecontroleerd, beide slangenklemmen zaten erg los.

Vanavond werk ik niet aan de DS want het is hier 36 graden. In het weekend wordt het weer wat koeler.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2011 03:10 PM
  [ # 14 ]

Dan is de achterremdruk het hoogst en gaat het makkelijker!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 03 november 2011 05:15 PM
  [ # 15 ]

Ja natuurlijk! weer wat geleerd.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook