Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb er al heel wat op gelezen!
Nu mijn vraag voor jullie…
Ik heb een citroen Berlingo verlengde versie van 2011 met een radio met gps ingebouwd+ (my way)
Nu ik persoonlijk vindt dat de muziek precies begrensd is qua volume.
Kan dit? Is er een mogelijkheid om deze harder te laten gaan?
Wat is jullie tip voor mij om “degelijk” geluid te krijgen in mijn camionet. (zonder zotte kosten)
Hallo,
Ik heb op de originele fabrieksradio een subwoofer(tje) bij aangesloten.
De sub staat mee op de voorste luidsprekers.
Het is een klein model pioneer en zit in de schuiflade onder de passagierstoel.
Werkt perfect en een zeer degelijk geluid.
Deze heb ikzelf…. http://www.pioneer.be/nl/products/25/130/201/TS-WX210A/index.html
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Hoe zit dit qua bekabeling en dergelijke?
Is deze radio voorzien om dit bij aan te sluiten?
Hoe heb je de kabels “onzichtbaar” getrokken? Is het qua volume veel verschil?
Zo’n actieve sub wordt aangesloten op de gewone speakerkabels dacht ik. verder dacht ik dat je wel een stroomdraad moet trekken…
Bij mij is het de bedoeling om de geluidskwaliteit op een maximaal niveau te krijgen, waarbij de originele radio, my way gps en bediening onaangeroerd blijven.
Ik dacht aan een goede composet voor en kwaliteitspeakers achter, in combinatie met een kleine verdoken versterker en een eenvoudige ruimtebesparende subwoofer.
Als een aansluiting van de versterker niet mogelijk is, zou ik een high-low adapter zetten, maar dat is natuurlijk een noodoplossing. Op vandaag kan niemand me zeggen of je nu al dan niet een versterker kan aansluiten op de originele radio. De radio heeft geen RCA aansluiting, maar op het schema op volgende site http://rnegfuntiebeschrijving.blogspot.com/ leid ik af dat het wel kan…
Alle tips om audiokwaliteit te verbeteren blijven welkom!
geelke schreef:Hoe zit dit qua bekabeling en dergelijke?
Heb vandaag mijn batterij en het bijhorende plastic uitgebouwd op zoek naar een doorgang voor mijn voedingskabel… Heb alles na een paar uur netjes terug geplaatst op hoop dat hier iemand mij kan zeggen hoe ie die kl.. kabel in hemelsnaam gelegd heeft.
Dus ga mij aansluiten bij de vraag van Geelke. :“Hoe heb je de kabels “onzichtbaar” getrokken?”
Is er niemand die in het laatste model berlingo een extra versterker heeft geplaatst?
Bedankt voor de talloze reacties…..not.
Blijkbaar wil iedereen hier liever zelf geholpen worden ipv te helpen.
Lex8 schreef:Bedankt voor de talloze reacties…..not.
Denk dat er gewoon niet veel mensen zijn die aan zulk project zijn begonnen. Een Berlingo is en blijft een utilitair en praktisch voertuig en de gemiddelde Berlingo koper is al lang tevreden met de standaardinstallatie.
Toen ik mijn berlingo ging bestellen, vroeg ik aan de verkoper of je een achteruitrijcamera kon aansluiten op het My way scherm. De verkoper antwoorde mij nogal nors dat dit niet ging en dat ik misschien beter een BMW kon kopen als ik zulke hebbedingetjes wilde. Eigenlijk had de man best wel gelijk…
Zelf wil ik ook de Berlingo-installatie upgraden. Maar mijn wagen is pas beloofd tegen half december dus voordien kan ik er niet aan beginnen.
Van zodra ik één en ander heb uitgevist, zal ik mijn ervaringen posten op het forum.
geelke schreef:Hoe zit dit qua bekabeling en dergelijke?
Ik heb (aangezien het om een “klein” subje gaat) de “hoofd"stroomkabel van achter de sigarenaansteker genomen en de andere stroomkabel gewoon achter de radio afgetakt ( antenne stand ).
Het signaal komt van de voorste luidprekers ook achter de radio afgetakt.
Wel nergens kabels doorgeknipt, dus alles met een adapter tussen radio en kabels ( deze had ik nog liggen van een parrot carkit en die paste ).
Dit werkt toch al een dik jaar zo zonder problemen en geeft een goede extra geluidsbeleving.
De kabels heb ik in een soort zelfgemaakt zwart “kabelgootje” laten lopen tussen het dashbord en de middenconsole.
Greetz
BIG charlie
Lex8 schreef:Bedankt voor de talloze reacties…..not.
Hoe het met een verterker en de daarvoor nodige kabeldoorvoer uit de motorruimte zit kan ik je niet vertellen spijtig genoeg.
Wel, dat je met zulke reacties een tegengesteld effect gaat krijgen….
Greetz
BIG charlie
BIG charlie schreef:
Wel, dat je met zulke reacties een tegengesteld effect gaat krijgen….
Blijkbaar niet. Want ik heb er nu al 3 reacties gehad.
Ik had al gekeken (zie voorgaande berichtjes) en gezien dat ze het steeds moeilijker maken. Had gehoopt dat iemand mij verder kon helpen. Maar totaal géén reacties krijgen ... dat is degoutant.
Misschien dat de lat véél hoger ligt op het ander forum waar ik ook nog op zit.

Totaal aantal Berichten: 36
- Berlingo 1900 D
- CX 2.5 GTI
goedemorgen,
sinds een lange tijd weer op dit deel van het forum en in eens allemaal bericht over waar ik in feite ook mee bezig ben. Misschien dat ik nog iets verder ga maar dat daar gelaten.
Het probleem voor de voedings kabel van de versterker is heel simpel gewoon een boor 13 pakken en bij de bestuurders kant de vloermat er uit halen en ongeveer 15 cm links van de stuuras boren`( wel zelf ff kijke dat er niks achter zit)
Zelf heb ik een mosfet high low adapter deze is duur maar is met in gebouwde signaal versteker dit bevordert wel degelijk de kwaliteit. ook heb ik de andere kabels gewoon tussen de stoelen door.
Achterin heb ik dus nu een paneeltje in de bak achter de bestuurder gemaakt voor de versterker 700 rms en condensator 1 farad en de zijkant komen links en recht een poliester paneel waarin aan elke kant een sub van 1200 w zit en nog een 1300 w aan speakers
groet Jan
Mooie maar gecompliceerde auto’s

Totaal aantal Berichten: 84
- Berlingo B9 multispace
@Lex 8:
De meeste mensen kopen een berlingo voor het praktische. De enkelingen die toch niet enkel dit praktische willen zullen zoeken naar beter, gezien de Berlingo III nog recent is zal ook het aantal personen met ervaring bij deze wagen nog laag liggen.
Ikzelf ben ook van plan om een degelijk ICE te plaatsen in stappen, wanneer mogelijk en nuttig voor mij. Ik heb al bij enkele handelaars gaan kijken voor ideetjes maar (zoals verwacht) heeft niemand ervaring met deze berlingo en zullen ze veel (en dus ook net de belangrijke)zaken zelf moeten zien/ondervinden.
Zelf zou ik graag bediening aan het stuur houden, en functies van boordcomputer (dit laatste weten ze niet of dit zou gaan) en usb behouden op dashbord (zouden ze eventueel moeten solderen)
uiteindelijk doel is camera, DVD op dashbord en achteraf ook kopsteunen, dolby-surround, en eender welk genre een deftig geluid (niet enorm veel, wel goede kwaliteit).
gezien men in mijn buurt nog niets weten van de berlingo (heb zelf de III maar multispace-uitvoering) qua originele systemen, problemen,... enerzijds en ik momenteel ook andere prioriteiten heb staat alles rond muziek in de wagen dan ook op hold.
Ik hoop echter wel dat je iemand tegenkomt dat antwoorden heeft op jou vragen.