Hoi,
Heb sinds een week een Saxo VTS 1.4 uit 2000 met 175d op de klok. Leuk fijn ding, maar met 2 kleine mankementjes.
Stationair loopt ie niet echt mooi. Niet dat ie zakt of stijgt in toeren, wat ik heel veel lees hier. Maar hij lijkt wat te ploffen in de uitlaat. Ook is er een vibratie voelbaar als ik m op ca 2000 toeren hou (in stilstand) .
Ook ruik ik een olieluchtje in de auto. Ik denk zelf dat de koppelingsplaat nat is geweest ooit.
Bokt soms ook wat bij opkomen koppeling en geen gas.
Nog 1 klein vraagje: Klopt het dat de oliepeilstok er zo verdraaid uit moet zien? Is niet mooi plat en recht en is lastig te plaatsen.
Groet, Jeroen
Hey
ploffen uitlaat controleer eens dat je visueel geen diepgaande roest op de einddemper vindt of een klein lekje.
olielucht kijk eens dat je geen olievlek ziet op de motorblok een lekke koppakking is met de 1.4 bekend…
oliestok past normaal direct op zen plek. Nu het zou het ook kunnen dat als de oliestok niet goed afsluit de motorblok beolied wordt en er zo na verloop van tijd een olielucht komt.
Stank wordt wel met de dag minder. Heb auto bij bedrijf gekocht. Misschien dat de monteur wat olie gemorst heeft. Oliepeilstok sluit goed af, dat is het niet. Blok is ook mooi droog op alle plaatsen. Maar klopt het dat de peilstok verdraaid is? Twisted zou de beste term zijn, maar ik weet even geen nederlandse benaming. Zit ook wat teveel(!) olie in lijkt wel.
Roest in/op de demper, ja, zou kunnen. Is volgens mij ook een (slecht) imitatieding. Uiteinde wijst naar de grond, terwijl er normaal zo’n mooi chroom eindstukje op zit.
Net nog iets gemerkt; bij hard insturen in een bocht naar links lijkt het alsof er achter iets aanloopt. Heb standaard velgen met doppen en 185 banden en auto is niet verlaagd. Gaat wel lekker de hoek om zon’n vtsje:)Het idee om zuiniger te rijden gaat moeilijk worden;)
Om mn lijstje maar even compleet te maken: Deurvanger links is stuk. Zijn die duur? En als ik de bestuurdersdeur open werkt mn cv wel. Aan de passagierszijde gaat alleen die deur open. Is dat normaal?
Groet, Jeroen
hoe de peilstok bij een1.4 er juist uitziet weet ik niet. Maar bij koude motor en op een rechtoppervlak mag voor goed te zijn het peil niet boven “max” staan (bovenste streepje)
uitlaat deze wijst normaal een beetje naar beneden en is meestal uit hetzelfde materiaal als de rest van de uitlaat. chroomdopjes kan je er opzetten naar keuze.
aanlopen achter 185 ... banden zijn niet standaard. Dus moet je de et waarde en de hoogte en de diameter van de band bekijken. en dan meten of deze altijd kunnen draaien zonder de kast te raken.
Eventueel de achteras controleren op spelling.
slot volledig normaal
deurvanger or bestel nr
9181 E2 links 34,26 EUR
let wel dit de dealer kan hierop nog wat extra vragen..
Heb net gezien dat er RA een 185/60 14 ligt en de rest 185/55 14 is. verklaart een hoop volgens mij. 165/65 14 is standaard volgens boekje. As heeft geen speling volgens mij. Heb ook een setje toulouse velgen gevonden voor weinig. Moeten wel flink opgeknapt worden. Is 100,- teveel voor zo’n setje met 2 goede en 2 slechte banden?
Nice een hoogte verschil in de banden. ... kijk voor alle zekerheid alle gegevens per velg na. Deze moeten identiek zijn. Dus even goed schoonmaken ik heb ook eens per ongeluk een 8 voor een 0 aanzien op een velg waar veel zand op lag maar zonder problemen kunnen wisselen.
Je kan best eens contact opnemen met dat bedrijf met de vraag of ze de band ra willen veranderen naar een 185/55 ipv een 185/60. normaal mogen ze een wagen niet zo afleveren. Je raakt zo ook niet door de keuring en dit met recht en rede.
daarna kan je ze dit stel doorverkopen.
Een set banden 2de hands kost ongeveer 20 a 30 euro per band naargelang het merk en staat hier is rekening gehouden met ong 4-6mm profiel. alu velgen varieren nogal afhankelijk van de staat. Dus lijkt me de prijs ok als ze tenminste niet vol bordeurschade zijn.