1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Poll
Welke motor voor de DS3
1,6 Hdi 112 pk 9
1,6 Thp 150 pk 16
Totaal Aantal Stemmen: 25
U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen
Hdi 112 of Thp ?
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 03 november 2011 09:25 PM

Na een kleine 3 jaar (& 600000 km) in een C5 te hebben rondgegleden is het tijd voor wat nieuws.
De Ds3 heeft al langer mijn goedkeuring en die gaat het dus bijna zeker worden.
Kleur , opties, enz. kiezen zijn niet het grote probleem. Een Sport chic in één van de twee rode kleuren met vermoedelijk een wit/zwart zebradak, natuurlijk ook navi en eventueel leder.
Maar met de keuze van de motor heb ik meer problemen, de prijs van benzine en diesel staan in België op een bijna gelijk niveau en er gaan geruchten dat in de toekomst de diesel wel eens duurder zou kunnen worden als de benzine. Bovendien willen ze de diesel hier zwaarder gaan belasten wegens meer vervuilend (of gewoon omdat er daar meer van rond rijden en het dus meer gaat opbrengen Mad  )
De 112 pk sterke dieselmotor ken ik want mijn vriendin heeft zo’n C3 met deze erin, fijne motor, voldoende krachtig, zuinig, niet teveel lawaai en over nu ong 25000 km probleemvrij, mooi dus.
De Thp heb ik echter geen ervaring mee, maar met wat ik zo allemaal lees op de forums begin ik toch beetje angst te hebben om deze motor te nemen. Vooral de distributie verkoopt blijkbaar de nodige problemen en vaak zelfs niet éénmalig!
Hoe zijn jullie ervaringen, en hebben jullie weet of die motor ondertussen al wat evoluties ondergaan heeft zodat hij nu minder storinggevoelig is?
In de meeste testen is men zeer te spreken over deze motor en ik denk dat als hij het doet zoals het moet, het idd een zeer fijne motor is die mijn voorkeur zou hebben op een Hdi.
Maar ik heb geen zin in problemen & eindeloze garagebezoeken.
Wat zou jullie keuze zijn en waarom?

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 03 november 2011 10:39 PM
  [ # 1 ]

diesel. nuff said

Profiel  
 
jasper85
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 10-05-2011

Gepost: 03 november 2011 11:06 PM
  [ # 2 ]

De THP natuurlijk, zeker als de kosten niet zoveel schelen. Gewoon een heerlijke motor. koppel breed beschikbaar, je kunt m lekker doortrekken, geluid/gevoel veel lekkerder en natuurlijk meer vermogen. Met iedere motor zijn probleemgevallen ken ook genoeg verhalen van HDI’s met problemen dus zou daar in ieder geval niet de keuze van laten afhangen.

Profiel  
 
Nitro+
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011

- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Gepost: 03 november 2011 11:25 PM
  [ # 3 ]

Ik rij zelf een e-HDi 90, maar als ik zou moeten kiezen tussen de HDi 110 en THP 155 dan zou ik voor de THP gaan. Puur en alleen al het mooie zoemende geluid van deze motor zou mij overstag doen gaan. Wink
Als je overigens nog meer over de THP wilt lezen, dan moet je ook eens een paar MINI-forums bezoeken (de THP is ontwikkeld door BMW en PSA en zit daarom ook in Mini Cooper S).

Profiel  
 
mads3
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Gepost: 03 november 2011 11:52 PM
  [ # 4 ]

En bij twijfel over de kwaliteit van de THP extra garantie kopen in NL kan dat tot 5 jaar loop je in ieder geval geen risico,al blijft het wel techniek huh.
Succes met de keuze,zoals je ziet ik ben voor de THP gegaan!

DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 04 november 2011 12:04 AM
  [ # 5 ]

Ik heb net mijn keuze gemaakt voor de THP.
komt door mijn racing. Razz


HDI is een schitterende motor met een koppel van een diesel.

THP heeft dan bij jullie toch minder voordelen aan de pomp begrijp ik.

even mijn ervaring over de THP
De proefrit heb ik gemaakt met een THP dus die beschrijf ik dan even met een beetje ervaring van mijn racing.

Bij mijn racing ligt de koppeling eruit en daan zijn vandaag alle onderdelen voor binnen gekomen.
misschien ook wel een beetje mijn eigenschuld maar tis tenslote een RACING dus moet je het vermogen ook wel kunnen gebruikene in mijn ogen.

verder vind ik het een zeer fijne auto.
trekt lekker door.
en een mooi geluid.

kwa verbruik kan ik alleen mijn ervaring van mijn racing geven en dat is tot nu toe:
1:14,7 na 6500km gereden te hebben.

incl. diverse stukken zonder koppeling. (b.v. vanuit belgie 100km naar midden nederland in de 5de versnelling.) dus geen 6 gebruikt.


Als ik dan even de E-hdi van mijn vriendin pak kan ik haast zeggen dat die goed te vergelijken is met de C3 uit 2003. 1.6 16v sensodrive 109pk.
haast meer trekkracht. (kan misschien ook wel zo zijn maar weet de cijfers zo niet van deze 2 auto’s)


Ik zou dus zeggen THP
gezien jou idee over de brandstofprijzen.

 

en wat mads3 volgens mij zegt.
5 jaar garantie erbij kopen en alles is klaar.  Wink  Wink

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 04 november 2011 12:19 AM
  [ # 6 ]

Iedereen kan wel “THP” roepen, maar rij ze gewoon alle twee eens na elkaar en maak dan je eigen keuze. Diesel rijdt zo anders dan een benzine-orgel…

Persoonlijk heb ik gekozen voor de THP (maar toen was de e-HDI er nog niet). Heerlijk bakkie, tot noch toe geen enkel probleem mee gehad (nou ja, ophanging bumper stuk, maar dat kwam niet door de THP maar door de eikel achter het stuur). Ik heb een hekel aan het geluid van een (koude) diesel en aan het gemis van het “lekker doortrekken” tot hoog in de toeren. Maar aan de andere kant zijn de meeste diesels wel schakellui te rijden. De THP valt wat dat betreft tegen, onder de 2000 tpm doet’ie niks en onder de 1500 tpm begint’ie zelfs al snel te bokken - al heb ik begrepen dat de e-HDI onderin ook niet zo wil doordat’ie daar erg geknepen is.

Profiel  
 
Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 11-02-2011

- DS 3 E-HDI
Gepost: 04 november 2011 10:10 AM
  [ # 7 ]

Ik heb geen THP gereden, maar ik zou de diesel links laten liggen en voor de benzine gaan. Er gaat niks boven een benzine met turbo (het liefst ook met veel cilinderinhoud Wink ).

Mijn keuze zou anders uitvallen als mij een diesel en de VTI voor zou leggen. Dan ga ik voor de diesel aangezien de VTI m.i. gewoon wat koppel mist.

En voor wat mijn voorganger zegt over bokken, volgens mij ligt dat aan de geknepenheid van beide blokken om aan emmisie-eisen te voldoen (en aan een kleine cilinderinhoud volgens mij). Laat ze beide chippen en ik denk dat ze allebei een wereld van verschil zijn.

Profiel  
 
Fabian Wierth
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 503
Geregistreerd: 06-11-2010

Gepost: 04 november 2011 10:17 PM
  [ # 8 ]

Persoonlijk zou ik ook voor de THP gaan! Zeker als de kosten niet veel verschillen.
Hier in Nederland ben je al snel duurder uit, tenzij het de e-HDI is.

De diesel zal inderdaad iets soepeler zijn bij echt lage toeren, maar een THP gaat
Vanaf 1750 toeren ook al prima! Mijn THP heeft zelf een koppel van 307nm bij 2800 toeren en dat doet de HDI niet na.

Daarnaast is de beleving ook compleet anders. Een diesel blijft een diesel, dus van het geluid hoef je het
al niet te hebben!
Daarnaast moet je voor jezelf ook de keuze maken of je wat sportiever wil rijden of juist schalellui.
Als je voor sportief kiest, neem de THP.

Een THP kan daarnaast ook best zuinig zijn. Als je veel lange afstanden rijdt is 1 op 16,5 echt geen uitzondering.
Ik rij over de afgelopen 30.000km gemiddeld 1 op 16,1

Al met al erg tevreden en zou niet anders willen, ja, als ze me een racing aanbieden Wink

Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 04 november 2011 10:21 PM
  [ # 9 ]

Hey, allemaal heel erg bedankt voor de toffe reacties.
Momenteel is het hier in België nog zo dat er een overheidskorting is van 15% op propere wagens en daar valt de nieuwe 112 pk e-Hdi met zijn 99 gr co² mooi binnen. Tel daar de korting van de dealer bij en er gaat al snel 21% van de prijs zodat een full-option Sport Chic voor een goeie 20000 euro over de toonbank gaat. Een Thp zit dan algauw richting 23000 euro wat toch wel aanzienlijk is.
Er zijn echter twijfels over het voortbestaan van die overheidskorting begin 2012, daar moet de overheid een beslissing in nemen. Probleem is dat we (al meer als 500, ja vijfhonderd!!!) dagen zonder regering zitten in dit surrealistische apenland, en niemand ook de dealers niet meer weet hoe of wat.
En het is de datum van levering / inschrijving die bepalend is, dus met een wachttijd van 4 maand is de mogelijkheid om ernaast te grijpen dus denkbeeldig.
Kan ik de premie hebben dan is het Hdi, anders misschien Thp (want de keuze van het hart).
De dealer wil wel een mooi gebaar doen, als ik een Hdi bestel en de premie intussen zou verdwijnen mag ik mijn bestelling nog wijzigen in een Thp en nemen zij de Hdi in stock. Lijkt me een goeie voorwaarde om het risico van nog wat langer te moeten wachten bij nieuwe bestelling (Thp) te nemen.
Intussen heb ik nog ruim tijd zat om info te vergaren en het kostenplaatje nog eens goed na te rekenen en af te wegen t.o.v. het rijplezier dat wat beter zal zijn in de Thp.

Groetjes en fijn weekend Wink  .

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 04 november 2011 10:49 PM
  [ # 10 ]

20k voor een 112 hdi, nice. was dat maar zo in NL.

Profiel  
 
jasper85
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 10-05-2011

Gepost: 04 november 2011 11:26 PM
  [ # 11 ]

Idd, wij betalen hier 6k extra belasting.. waarschijnlijk verbruikt ie in de praktijk nauwelijks meer dan de ehdi(op de snelweg nog minder dankzij de 6 bak) maar daar betaal je helemaal geen belasting voor, af en toe vraag ik me echt af wat er omgaat in de hoofden van die idioten die die regels bedenken hier…

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 05 november 2011 01:24 AM
  [ # 12 ]

money makes the world go round.

Profiel  
 
Nitro+
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011

- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Gepost: 05 november 2011 01:32 AM
  [ # 13 ]
Marien schreef:

20k voor een 112 hdi, nice. was dat maar zo in NL.

Als een HDi 110 hier in Nederland ook 20.000 zou kosten, dan zou onze mooie regering het verschil met de huidige aanschafprijs alsnog via allerlei andere belastingen en accijnzen terug willen ontvangen…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 05 november 2011 10:30 AM
  [ # 14 ]

het schijnt dat vanaf 2012 de BIV regels gaan veranderen..
als ik goed ben ingelicht..
dan zou je voor een Thp met 200 pk nog maar 330 euro Biv betalen tov 2500 euro nu..

maar zoals het nu is, zou ik je de diesel aanraden..waarom??
belgie is een dieselland..
de meerprijs van die Thp ben je over een jaar of 3 kwijt zo je je wagen willen inruilen…
voor een E Hdi krijg je dan een veel betere inruilprijs..

kijk maar eens naar het draadje van daniell in de DS5 sectie…
de dealers staan niet te springen op een Ds3 met THP..
ook niet als je een DS5 zou willen kopen..

Profiel  
 
Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 11-02-2011

- DS 3 E-HDI
Gepost: 05 november 2011 10:45 AM
  [ # 15 ]

Als je een bepaalde auto gaat kopen omdat de inruilprijs na een aantal jaren verschillend (hoger) is dan moet je denk ik nog een keer goed te rade gaan bij jezelf. Je koopt een auto voor jezelf toch? Niet omdat je een hoge inruilprijs wil na een paar jaar?

Voor een lage afschrijving zit je bij Citroen sowieso verkeerd Wink Tenzij je er natuurlijk 20 jaar in gaat rijden….

Misschien dat de DS-lijn daar een uitzondering op is omdat het een redelijk speciaal karretje is….die houden over het algemeen hun waarde iets beter.

Als ik nu op Marktplaats kijk naar een demo e-HDI dan schrik ik mij een hoedje….wat een lage prijzen nu al!! Volgens mij zag ik al modellen staan met een paar duizend kilometer voor iets van Euro16K (in NL dan)....

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook