1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX gti voor APK keuring, maar terug met veel afkeur
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 15 oktober 2011 11:37 AM

gisteren mijn GTI maar eens even voor de apk gebracht. Heb nog wel even de tijd, maar had al wel het idee dat er misschien het eea aan werk nog inzat voordat hij goed gekeurd zou worden. Als eerste zit er een aardige scheur in de voorruit. Verbazend genoeg is deze, in dit geval, geen afkeur. Echter zijn er wel een aantal andere zaken die afkeur voor de apk zijn, zoals; draggarm speling links achter te groot, linker achterremschijf volledig geroest, linker achterremklauw werk niet, steekashoes lek, linker voorrem niet helemaal lekker. Genoeg afkeur dus. 30 november moet de bx gekeurd zijn, dus ik heb nog even de tijd. Leuke sleutelklussen dus ga maar eens even wat info vergaren. Ik weet dat er voor de draagarmen revisiesetjes zijn. Zijn deze er ook voor de remtangen voor de bx ? Steekas hoezen moet ik even kijken of deze te lijmen zijn en anders ook maar vervangen, is dit veel werk ? Ik zal van de klussen afzonderlijk foto’s maken. Natuurlijk is alle info welkom.
Waarschijnlijk dacht de apk keurmeester, ik zal deze klant eens even de moed in de schoenen laten zaken, maar helaas deze bx krijg je niet van de weg. Ben er van de week ook weer even mee naar Belgie geweest, ook op de lange strek blijft het een heerlijke auto.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 15 oktober 2011 01:49 PM
  [ # 1 ]

de achterremmen zijn eenvoudig te fixen. Hoop stoeptegels achterin, en eens een stuk rijden en flink remmen.. Werkt prima voor de APK.

De rest laat ik over aan mijn collega forummers.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 oktober 2011 01:55 PM
  [ # 2 ]
jurki schreef:

Waarschijnlijk dacht de apk keurmeester, ik zal deze klant eens even de moed in de schoenen laten zaken.

Volgens mij heeft die man gewoon zijn werk gedaan zoals het hoort en die auto goed bekeken Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 15 oktober 2011 06:03 PM
  [ # 3 ]
waterman schreef:
jurki schreef:

Waarschijnlijk dacht de apk keurmeester, ik zal deze klant eens even de moed in de schoenen laten zaken.

Volgens mij heeft die man gewoon zijn werk gedaan zoals het hoort en die auto goed bekeken Wink

Tuurlijk,deze man heeft gewoon zijn werk goed gedaan.
Het stoeptegel verhaal is een mogelijkheid, maar heb de remmen toch liever “gewoon” in orde. Het gti karakter van deze auto verleid mij toch nog wel eens tot sportief rijgedrag, dus remmen moeten ok zijn. Ik kan niet zeggen dat de achterkant dan altijd lekker strak aanvoelt. Waarschijnlijk door de speling op de draagarmen. Dus naast het moeten voor de apk, zal de auto er van opknappen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 15 oktober 2011 08:57 PM
  [ # 4 ]

Voor de draagarmen moet je even naar Hegru in Veldhoven. Voor € 90 per kant worden er complete ruildraagarmen (met nieuwe lagers) onder gezet.

Remschijven, indien geheel verroest, gewoon vervangen. Ze kosten geloof ik rond de € 40 per setje. Verder LHM eens verversen en de remmen goed spoelen. Daarnaast de remzuigers eens goed reinigen. Ofwel: groot onderhoud aan het remsysteem.

Steekas hoezen ook gewoon vervangen. Lijmen is een tijdelijke beunoplossing en een nieuwe hoes is ook zo duur weer niet. Alleen het monteren is wat meer werk Wink

Succes ermee!

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 15 oktober 2011 09:58 PM
  [ # 5 ]

Goed om te weten dat gereviseerde draagarmen te verkrijgen zijn. Vind 90,-Voor de draagarmen voor een auto aangeschaft als rij/sleutel hobby iets te veel. Kom ik in tijdnood is dit een optie, maar eerst ga ik kijken of zelf vervangen van lagers gaat lukken. Idd lijmen van hoezen is de dirty optie, maar om zelfde reden misschien even als tijdelijke oplossing.

Bedankt voor de info iig.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 15 oktober 2011 10:06 PM
  [ # 6 ]

Koop dan net zo goed geen auto.

En als je je bedankt dat een lagersetje voor een achterdraagarm al gauw iets van 60 tot 80 euro kost, dan is die 90 euro gemonteerd en al een spotprijsje. Wink

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 15 oktober 2011 11:57 PM
  [ # 7 ]
BasisBIX schreef:

Koop dan net zo goed geen auto

??

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 oktober 2011 10:30 AM
  [ # 8 ]

Als je zulke zaken te duur vind dan kan je beter niet zo’n auto hebben.

Een auto (vooral in Nederland) kost een hoop geld!
De APK is een minimale check op vooral veiligheid en milieu. Dus als je met deze auto nog even voorruit wil zou je er toch echt wat geld in moeten steken.

Als er problemen zijn met de remmen dan zou ik die gewoon vervangen. Dan haal je direct even de klauwen uit elkaar en kan je alles goed schoonmaken Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2011 11:09 AM
  [ # 9 ]
jurki schreef:

Vind 90,-Voor de draagarmen voor een auto aangeschaft als rij/sleutel hobby iets te veel..

Eén ding is zeker, je maakt de naam die veel BX-rijders hebben helemaal waar Laughing

Even voor de goede orde: lagers kosten ca 15 euro per stuk en je hebt er per arm 2 nodig. Dan 2 keeringen, dat is ook 10 euro. Een lagerset kost 80 euro, maar daar zit allerlei shit in die je helemaal niet nodig hebt en die ik ook gewoon niet gebruik. Ik koop dus nooit een lagerset maar gewoon losse lagers en keeringen. Dus ongeveer 40 euro materiaal. Ben je een handige jongen, heb je een goede werkbank, een goede bankschroef, en de spullen om de lagers uit de draagarm te rossen, dan kan je het dus zelf gaan doen. Ben je wel effe bezig als je het nog nooit gedaan hebt, maar het kan. Voor 90 euro zou zelfs IK het bij de hegru laten doen want dat is gewoon geen geld.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 16 oktober 2011 12:07 PM
  [ # 10 ]

Heren, allen bedankt voor jullie reacties. Ik stel kosten zeker niet boven de veiligheid en dat is dus ook niet de reden om low-cost de reparaties uit te voeren.

Begrijp me goed voor mijn familie bak (Voyager V6) en mijn KTM 990 adv hanteer ik een andere aanpak, de dealer en ben ik het helemaal met jullie eens, maar met mijn BX kom ik tenminste aan mijn sleuteltijd.

Ik beschik over het juiste gereedschap en ruimte om deze klussen uit te voeren. Over de kennis laat ik andere maar beslissen. Zelf voel ik me comfortabel om deze klussen uit te voeren met mijn 20+ jaar ervaring als maintenance engineer turbines, cranes, engines en life boats voor een Olie maatschappij Wink

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 16 oktober 2011 11:31 PM
  [ # 11 ]
Hilko16TZI schreef:

Voor de draagarmen moet je even naar Hegru in Veldhoven. Voor € 90 per kant worden er complete ruildraagarmen (met nieuwe lagers) onder gezet.

Remschijven, indien geheel verroest, gewoon vervangen. Ze kosten geloof ik rond de € 40 per setje. Verder LHM eens verversen en de remmen goed spoelen. Daarnaast de remzuigers eens goed reinigen. Ofwel: groot onderhoud aan het remsysteem.

Steekas hoezen ook gewoon vervangen. Lijmen is een tijdelijke beunoplossing en een nieuwe hoes is ook zo duur weer niet. Alleen het monteren is wat meer werk Wink

Succes ermee!

Hoe reinig je de remzuigers?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2011 07:31 PM
  [ # 12 ]

Als ze er gewoon uit kunnen net als bij een CX kan je ze gewoon schoonmaken met remreiniger.

Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 24 oktober 2011 11:27 PM
  [ # 13 ]

Inmiddels begonnen met de benodigde werkzaamheden voor de APK.
Eerst linker achterrem gedemonteerd en idd een zijde van de remtang (remblok) geheel vast + gebroken. Geheel goed kunnen demonteren.
Linker achterschijf aan een zijde 60/70% verroest,
Achterrem rechterzijde nog niet gedemonteerd, maar ga er vanuit dat deze hetzelfde is.
Onderdelen besteld voor opknappen remtangen achter,  nieuwe schijven achter, revisie set remtang links voor en draagarm lagers achter (vond 2 merken, SKF en MOOG, waarbij MOOG bijna de helft van de prijs was, heb wel voor SKF gekozen gezien de kwali van de lagers).

Ik wil gelijk maar de LHM-tank schoonmaken en systeem vullen met nieuwe LHM.

Afbeelding Bijlagen
DSCN6406.jpgDSCN6408.jpgDSCN6415.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jurki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011

- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Gepost: 04 november 2011 09:53 PM
  [ # 14 ]

Oke het gaat niet erg snel, maar geheel knapt wel weer op. Lagering in linker draagarm was geheel aan gort.
Alles weer samen gebouwd en 1 kant klaar. Rechterkant is nu aan de beurt.

Afbeelding Bijlagen
DSCN6419.jpgDSCN6421.jpgDSCN6428.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 04 november 2011 10:10 PM
  [ # 15 ]

Wat voor effect zo’n gaar lager eigenlijk op het weggedrag? Voel je zoiets?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook