Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, heeft het ding behalve de veer ook nog een dempertje?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nee, het is een in rubber gevulkaniseerde veer. Dat rubber ziet er nog perfect uit. Ok ben een nieuwe aan het halen, want ik wil dat gedonder niet. Duur kreng, € 100
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het moet wel die demper zijn, ik heb nog wel een zgan liggen maar ik weet niet hoe het met die rubbertjes staat.. kleine kans dat deze vriend ook je d-riem heeft laten verspringen zoals ik al eerder opperde.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het lijkt mij onmogelijk dat die multiriem de schuldige is. De D-Riem ging geheel op eigen gezag. De Multiriem zat er toen al 25 k km op en die was ook niet kapot.
De Multiriem gedonder begon nadat het D-riem drama was opgelost.
Raadselachtige auto’s die XM’s.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hm, t zou kunnen dat de multiriem dan niet goed op spanning is gezet of dat door het ontspannen van de riem die demper weer moeilijk is gaan doen en daarom ruimte had om te vibreren..
die 2.1TD’s zijn mooie motoren en door de EPIC lopen ze wel mooi maar door alle klerezooi die er toen bij op is gekomen echt onmogelijk om lang probleemloos te rijden.. op deze leeftijd gaat die pomp een keer lek, dan gaat die demprol een keer rommelen, dan rommelt je krukaspoulie weer scheef, die d-riem krijg je dr maar zo-zo op, de spanning op de d-riem kan verslappen, als je alles weer op de rit hebt lekt je pomp ondertussen wel weer :’)
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
René Jongejan schreef:Inderdaad, lang leve de diesels!
Ik heb een keer een distributieriem finaal doormidden gescheurd gehad, stationair draaiend in de file, in 1 keer uit.
Oorzaak: een losliggend boutje achter het distributiedeksel, de herkomst ervan nooit kunnen ontdekken.
Gebeurde met m’n CX 25 TRD T2.
Schade: alleen 8 kromme stoterstangen, niet eens kromme tuimelaars.
Deze uit een donorblok erin gelepeld en ook daarvan de riem gebruikt (wat moet je anders op een zondag?)
Starten en lopen alsof er niets gebeurd was!
Leve de ouderwetse onderliggende nokkenas.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Leve de ouderwetse kettinggedreven nokkenassen. Daarom ben ik zo verknocht aan de ZPJ.
Wel steeds een stil verlangen naar een V6-24 met kettinggedreven nokkenassen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Mijn TD heeft een identieke constructie, met zo een veerdemper (torsiedemper).
Begon ook te klapperen na de 2e D-riem wissel, ondanks dat ik alles had vervangen. Na de 1e riemwissel had ik het ook, maar dat ging over na c.a. 30K. Toen had ik ook alles vervangen, behalve dit ding, waar de veer aan vast zit, ik wist toen niet dat hier een lager in zit, dus alleen de rol vervangen die er op zat.
Blijkbaar is het lager vastgeslagen en was het klapperen over.
Voor de Xantia is er een info-rapid van, waarin staat dat het uitlubberen van het ophangoog de boosdoener is. Hiervoor is een nieuw type veer met versterkte ogen te koop.
Dat dingetje met rol is net zo schofterig duur als de de veer.. ik snap niet waarom dat zo duur moet wezen.. ik heb die ook vervangen destijds. Toen de veer en de looprol met zn arm weer vervangen waren bleek de bout al zo op zn donder te hebben gehad dat ie niet veel later ook maar afbrak..
Ouwe mopperkont
Als ik ooit nog weer eens XM diesel ga rijden smurf ik er een HDI in want ik ben die 2.1 EPIC méér dan zat
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mij heb je mee, dan doen we dat samen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Hoe haalbaar is dat eigenlijk, de 2.1 vervangen door een HDi ? En mag je daar dan probleemloos mee de baan op of heeft hij een of andere keuring nodig ?
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In Nederland kan dat gewoon zonder herkeuring. Dit omdat het vermogen vrijwel gelijk blijft. In België wens ik je héél veel succes….........
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Daarom mijn vraag, Waterman. Ik denk dat de enige mogelijkheid in België zou zijn om gewoon de omruil van motoren niet aan te geven en te hopen dat de keuringsmannen het niet merken. (zodra een auto meer dan vier jaar oud is moet hij hier elk jaar naar de keuring).
Als je naar de keuring zou gaan en vermelden dat er een andere motor in zit dan sta je binnen de kortste keren weer buiten zonder keuring en mag je niet meer rijden. Jammer genoeg, want de jaarlijkse autotaks voor een 2.1 is 474€ en voor een 1.6 Hdi met evenveel pk’s 256€. Met het verschil kan je al een paar leuke andere dingen doen.
Ik vraag me ook af hoe moeilijk zo’n ombouw zou zijn.
Ik speel bijvoorbeeld ook met het idee om een Xm om te (laten) bouwen naar electrische aandrijving (met de hydrauliek speelt het gewicht van een pak batterijen toch niet veel rol) maar ik vrees dat je met de keuringen hier nooit de weg op mag. Het enige wat de ‘officiëlen’ hier te vertellen hebben als je hen de vraag stelt is dat (nog)er geen instructies bestaan voor ombouw naar electrisch. Maar zou dat niet heerlijk zijn, een electrische Xm, doodstil, zuinig en met een enorm koppel ? In andere landen schijnen er wel al een paar DS’en omgebouwd te zijn.
Roadrunner… never been caught.
zou dat niet heerlijk zijn, een electrische Xm, doodstil, zuinig en met een enorm koppel ?
De ideale auto!
Zat er zelf ook al aan te denken , maar de benodigde pecunia ontbreken helaas.
XM TCT Ambiance`94