Hallo allemaal,
Ik ben Merijn Pronk, en rij al een tijdje met zeer veel plezier in een Xantia, en ben hierdoor een beetje verslingerd geraakt aan citroen en vooral de hydropneumaten.
Nu rij ik op Lpg maar rij ik de laatste tijd lang niet zoveel als dat ik dat hiervoor deed, dus zat ik erover na te denken om misschien over te stappen naar een andere auto, en de cx kwam steeds meer in belangstelling bij mij, ook omdat ik mij ineens kon herinneren jaren geleden eens mee gereden te hebben met een cx zonder dit te weten, ik kan mij alleen de weelde aan ruimte herinneren, en dat is met mijn postuur en lengte vrij zeldzaam.
Nu wil ik dus op zoek gaan naar een eigen CX, maar zou daarbij graag van jullie kennis en expertise gebruik willen maken.
Als allereerste vraag, zijn er teovallig CX rijders in Noord holland of daar in de buurt die met mij een ritje zouden willen maken om nader kennis te maken met deze geweldige auto’s graag zou ik een ritje willen maken in een diesel om te kijken hoe dit bevalt.
Ook zou ik graag willen leren waar de zwakke schakels liggen bij de CX qua roest en onderhoud, ik zorg altijd graag goed voor mijn auto’s en ben zeker niet bang de handen vies te maken, darentegen ben ik alles behalve een monteur, meer het type enthousiaste amateur.
Mvg,
Merijn

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk dat je interesse heb in de CX
Eerst even over de lengte, als je echt lang ben dan pas je niet goed achter het stuur. Maar het goede nieuws is dat er wel langere stoelrails te verkrijgen is, zodat de stoel verder naar achter kan
Verder zou ik aanraden om eerst te bedenken of je een serie 1 of 2 wil.
Daarna ook wel fijn om te weten wat voor motor je voorkeur naar uit gaat.
Dan kan je nog overwegen om te bedenken of je graag bepaalde opties wil, zoals airco of ABS.
Koop ook geen CX zonder hem op de brug gezien te hebben en de dorpelkappen eraf gehaald te hebben, hier kan ook veel elende achter zitten.
Succes met je zoektocht!
Eigenlijk is dat ook wel erg leuk dat zoeken

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Wat betreft je lengte, ik ben ook vrij lang (1,93 m) maar ik pas prima achter het stuur! Ja, als je 2 meter bent, dan past het niet echt lekker meer denk ik.
Eerst een tijdje rondkijken en niet meteen verliefd worden op een auto. Leer eerst goed kennen wat er is aan CX’en en wat ervoor gevraagd wordt.
Verder lekker veel op dit forum lezen, er staat echt veel informatie op over kosten, roest en onderhoud!

Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik zou zeggen, zoek een CX 25D Pallas, simpele betrouwbare auto, heeeeel goeie motor (wel niet snel…) en toch al wat luxe (ahnja,Pallas )
een vriend van me rijd daar dagelijks mee, nu al 11 jaar! winter en zomer, reizen naar Spanje, ect, geen problemen. In die 11 jaar heeft ie hem 1 keer moeten laten staan ivm een lekkende radiator van de verwarming, voor de rest heerlijk gezapig dieselen (en onderhoud is poepsimpel)
en inderdaad: NIET zomaar verliefd worden op een mooie CX, op de brug moet ie!

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
welkom hier !
klinkt alsof je besmet bent met het CX virus. dat wordt alleen maar erger als je er in 1 hebt gereden
idd, even kijken waar je voorkeur naar uit gaat - serie 1/2 en motorisatie.
(mee-)rijden mag, maar ik zit niet in de buurt.
zodra je er 1 of een paar hebt gezien, weet je waar de roest kan zitten.
investeer in de aanschaf van een goede basis. scheelt uiteindelijk.
reken op een potje aan jaarlijks onderhoud. een CX zal wat meer onderhoud vergen dan een Xantia. maar als je investeert, is het heerlijk zweven !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Als je wil mag je ook met mij en zelf een stuk sturen in mijn CX serie 2 25 GTI Turbo VEMS.
Ik zelf woon in Nieuw-Vennep, Haarlemmermeer.
Ik hoor wel of het voor jou in de buurt is.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Totaal aantal Berichten: 234
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Zoals je ondertussen waarschijnlijk al weet is een CX, welke type ook, niet te vergelijken met een moderne of klassieke auto. Dit heeft vooral te maken(denk ik) enerzijds dat Citroen altijd heeft afgeweken van de standaard. En anderzijds dat men alle technische middelen uit de toenmalig kast hebben getrokken die mogelijk waren. Oftewel de overgang naar mechaniek naar elektronica was volop in gang. Wat je dus in een CX zult kunnen aantreffen op het gebied van elektronica past heden ten dagen in een luciferdoosje, maar is verdeelt over meerdere onderdelen onder de motorkap en binnenin de auto. Roest bestrijding? Uiteraard had men daar van gehoord en men deed zijn uiterste best om het te voorkomen, maar niet aan de standaard waaraan men nu kan voldoen, of zelfs aan de standaard van je Xantia. Er is nog veel overlappend plaatwerk, waar vocht tussen kruipt met als gevolg?? Roest. Wees daar op bedacht maar ook niet bang voor.
Uiteraard wil ik je niet afschrikken, voor het aanschaffen van een CX. Maar bedenk wel het ontwerp is rond de veertig jaar oud de modellen zijn minimaal twintig jaar oud. Werk zul je er aan hebben, de kosten en dat is mij zeker de laatste paar jaar opgevallen zijn behoorlijk gestegen. Maar met een beetje zoeken kun je zeker een hele mooie auto rijden, die is voorzien van een bijzondere Franse niet te evenaren techniek.
Het gevoel die je kunt beleven met het rijden in een Franse auto van die tijd is eenmalig. Je zult merken dat de meeste (mannen) de CX hier bestempelen als een vrouw en misschien zegt dat nog wel het meest. Ze vervloeken haar, maar houden van haar als niets anders op de wereld( hhmm dit zegt misschien nog het meest over mannen ).

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
alvast een lekkermakertje
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
en deze

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
en deze

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
en…....
par eXeMple! schreef:Wat betreft je lengte, ik ben ook vrij lang (1,93 m) maar ik pas prima achter het stuur! Ja, als je 2 meter bent, dan past het niet echt lekker meer denk ik.
Dit hoor ik zó vaak, maar ik begrijp niet waar het vandaan komt. Ik ben 2 meter en pas prima achter het stuur en ook m’n hoofd zit niet tegen het dak. En nee, ik heb geen go-go-gadget-harmonicamodus.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik ben 1,90 en pas eigenlijk niet in mijn CX. Mijn hoofd zit tegen het dak en ik kijk door de ruit daar waar de wisser niet komt. Met mijn dijbeen pas ik nauwelijks tussen het stuur en de stoel door. Toch zit ik lekker. De zit verschilt heel erg van CX tot CX.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik denk dat je met een serie 2 VIP stoel ook nog steeds het beste af ben. Deze geven de meeste ondersteuning en kunnen goed versteld worden.

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
die stoel zit echt goed (je hebt ze ook in leer, zelfde vorm/ondersteuning).
maar dan moet je de auto er om heen ook leuk vinden.
wie gaat een rondje rijden met Merijn ?

- CX 25 GTi Turbo 2
Ach ja, ze zijn normaal geleverd in een serie 2:
25 GTi
25 GTi Turbo (2)
25 TRD Turbo (2)
Keuze zat lijkt me