Totaal aantal Berichten: 116
- BX 1.6 TGI progress
Immers zoals mijn naam al zegt ben ik een bx rijder. Een zeer betrouwbare auto vind ik..
Toch heeft mijn pa een citroën xm en zweert het daarbij.
Per tankbeurt is ook weer een aandachtspunt voor onderhoud nodig…En hij tankt toch best wel vaak..dus dat zegt iets over het onderhoud. Toch wil hij de auto niet weg doen.
Het euvel van deze keer:
Rare geluidjes als hij de auto op contact zet.
Het komt uit de buurt van het zekeringen kastje.
Tevens het zekeringen kastje fibereed nogal op het moment van het geluid.
Op een gegeven moment gaat het over en kan uit het niks weer terug komen.
Het geluid kan van zacht tot vrij hard gaan..
Ik denk niet dat het de stuurbekrachtiging is omdat die pas werkt op het moment dat de motor is gestart.
Maar nu beste xm rijders…
Hebben jullie ook ooit zo’n geluid gehad en het probleem weten te verhelpen? Of hebben jullie ideeën??
Zo ja, help ons!!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Stuurbekrachtiging doet niks met iets in de buurt van het zekeringen kastje. Is het niet een brak relais dat staat de jutteren tussen 2 standen? Ga eens zoveel mogelijke elektrische verbruikers na tijdens het rare geluid. Is er één die raar doet of het niet doet, dan zou een daaraan gerelateerd relais wel eens de boosdoener kunnen zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
- BX 1.6 TGI progress
Bedankt!!
Het zal idd denk ik aan een relais liggen.
Mn pa en ik hebben net gekeken en warempel het ligt aan het stokje van de richting aanwijzer…
Bij links of rechtsaf doet hij het geluid niet en als je em terug tikt begint het ongelofelijk hard te kraken, piepen en zo.
Het lijkt mij dus stug dat een xm rijder alleen bochten kan maken wil die comfortabel rijden.
Hoe kom ik achter het schermplaatje van dat stokje?
Hopelijk moet het dashboard (niet alweer) eruit. Is het ook mogelijk om een schermkapje onder het stuur te verwijderen?
Ik kon ze niet vinden.
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Komt het geratel uit de hendel of uit het zekeringkastje?
Hendel is wel open te maken, maar ik zou matthijs309 eens een berichtje sturen, die heeft vast nog wel een hendel liggen.
Om bij de relais achter de zekeringen te komen hoeft het dash niet eruit, maar het is wel een kloteklusje om daar goed bij te komen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
- BX 1.6 TGI progress
Bedankt voor de snelle reactie!
Volgens mij komt het geluid uit het zekeringenkastje. Die trilt ook zoals ik al had beschreven.
Maar is er ook een beschrijving van hoe ik achter het zekeringenkastje kan komen?? (liefst met foto’s)
Alvast bedankt!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 10330
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Bram. Het is “vibreren”. Dan weet je gelijk waar het woord vibrator vandaan komt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 219
- XM 2.0 16v op LPG G3
Zo wordt een Xm misschien nog een ‘chick-magnet’. Ok, off topic; ik weet het, maar ik kon het niet laten
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 10330
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Natuurlijk komt het geluid uit het kastje, immers, je stuurhendel stuurt het relais van je knipperlicht aan en die zit in het kastje
Tijdig vervangen komt brand. Aan de andere kant, als ik je zo hoor, zie je je ouwe man liever in een BX Dus gewoon niets zeggen
Ouwe mopperkont
Achterin het zekeringen kastje is beetje lomp werk btw.. eerst het ding open hangen en dan kan je hem met wat wrikken uit het scharnier uit de achterkant krijgen.
Terugbouwen in omgekeerde volgorde
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1226
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Is het hetzelfde probleem als in dit topic?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202507/
Dan is de oplossing ook hetzelfde denk ik!
Totaal aantal Berichten: 3440
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bekend XM verschijnsel. Is wel meer over geschreven, ook hoe je de richtingaanwijzerhandle kan repareren.
Mijn blauwe doet het nu ook. Weer een klusje.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
- BX 1.6 TGI progress
@Matthijs 309
Voor jou het langste verhaal en een grote vraag:
Door de link van Ed P kwam ik erachter dat je precies hetzelfde probleem hebt gehad.
Heb jij een beschrijving (met foto’s) hoe dit aangepakt moet worden? En zou je zo vriendelijk willen zijn dan om mij dat dan te geven.?
Aangezien wij het wel goed moeten doen en ik vrees dat het stuur met airbag eruit moet.
En moeten we dus naar de sloop om een nieuwe richtingaanwijzer hendel te halen?
@Ed P
Je hebt volkomen gelijk. Dit is precies hetzelfde probleem als dat bij de xm van de ouwe heer voorkomt.
Bedankt voor de link!
@JanSr
Mooi dat wij niet de enige zijn met dit probleem. Gelukkig maar.
Heren heel erg dank voor de reacties.
Nu hopen dat Matthijs 329 de beschrijving heeft hoe het moet zodat dit euvel verholpen kan worden.
(immers een BX is zorgeloos en comfortabel maar schijnbaar zou een xm dat ook moeten kunnen zijn )
Ook deze gek een gebrek!
Die richtingaanwijzer is van een ongelooflijk slijtgevoelig materiaal gemaakt. Maar hij is nog nieuw leverbaar. Ik heb het al vaker geschreven: doe een diepte-investering (€136,-) en je hebt er de komende jaren geen zorgen over in plaats van een tweedehands te plaatsen die zeer waarschijnlijk ook al versleten is.
Wim,
Disciplus Simplex
- BX 1.6 TGI progress
Tjah dan is het inderdaad wel een diepte investering.
Zal daar eens even met pa over in conclaaf gaan.
Maar….
Nu weet ik alleen niet hoe we die moeten vervangen en liefst doen we het zaterdag.
Staat het in een ambiance extreme of heeft iemand een beschrijving?? (stappenplan)
Ook deze gek een gebrek!
achterop het stuur zitten 2 torxjes, die moet je loshalen om de airback eruit te wippen. (stuur ff naar links of rechts draaien om er goed bij te komen.
Als de airbag los is even centrale moet van het stuur loshalen en stuur weghalen.
Dan onder het stuurkolom even de schroefjes van de stuurkappen zoeken en losmaken. Dan zie je zo dat de hendel zelf met 2 mini torxjes vast zit in zn houder. Stekkers losklikken, stengel dr uit, montage in omgekeerde volgorde
Ouwe mopperkont