Dank allemaal voor het enthousiaste welkom :]
Die lekker makertjes zijn heerlijk inderdaad!
Om heel eerlijk te zijn vind ik het heel moeilijk om het verschil tussen de types te zien, ik had een tijdje geleden al gelezen wat de verschillen moeten zijn, in ieder geval de bumpers wat een makkelijk herkennings punt is, maar als ik het interieur zie dan ben altijd weer verbaast wat er in zit, de radio voorin of in het midden is het makkelijkst herkennings punt tot nu toe, ook omdat muziek heel belangrijk voor me is, ik maak niet voor niets gitaren .
Ik denk dat mijn interesse vooral naar een turbo diesel gaat, qua type vind ik het heel moeilijk, soms zie ik een type 1 en denk ik wouw die is echt prachtig, dan zie ik weer een type 3(?) en denk ik sjees die ziet er ook strak uit zeg…
Het blijft dus vrij lastig, op het moment probeer ik me vooral niet vast te pinnen en loop ik lekker een beetje te grasduinen door de franse site die hier bij jullie word gelinkt, en gelukkig is er google translate! want mijn frans is erg zwak.
Het gaat volgens mij vooral gewoon om een mooi exemplaar, het basis ontwerp is gewoon prachtig en daar ga ik voor.
Typisch genoeg ben ik dus 2 meter in de xant normaal pas ik, maar echt comfortabel niet, dus heb ik er zelf sledeverlengers in gemaakt, dat werkt perfect, alhoewel de mensen achter mij wel erg weinig ruimte hebben nu
Hoe is het stoelsysteem op een CX? gewoon de standaard sledes? dan is zo’n zelfde sledeverlenger weer heel makkelijk te maken.
Trouwens het gevoel van ruimte is niet alleen de daadwerkelijke ruimte die je hebt, maar ook zoals het glas om je heen zit, dat verschil merk je erg als je in een duitser gepropt word, het is alsof je je broek tot je oksels optrekt, alles zit om je heen gebouwd.
Nieuw-vennep vind ik prima om naartoe te rijden, alleen moet ik maandag eerst bij de lpg specialist langs, een paar dagen geleden is men xant er ineens mee opgehouden lpg te lusten, lpg komt bij de injector en aan de injector ligt het ook niet (omgewisseld met een werkende), toch rijd ze der niet op, hopelijk is het een kwestie van de lpg computer resetten :]






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
al je nu op marktplaats kijkt, kan je zo wat moois uitzoeken !
je weet dat je wat achter dan hand moet houden voor achterstallig onderhoud en antiroest behandeling ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In de basis spreken we eigenlijk van 3 types.
Serie 1 smalspoor
Serie 1 breedspoor
Serie 2 (automatisch breedspoor en natuurlijk nieuw interieur en de kunstof bumpers)
Een serie 1 smalspoor kan je herkennen aan de voorschermen, deze hebben een minder bolle wielkast.
Dit zijn ook de oudeste modellen, later kwamen de breedspoor modellen.
Als je voor een turbo diesel gaat dan heb je nog weer 2 keuzes. Een Turbo en een Turbo 2, deze laatste heeft 120 pk en een intercooler. Dat maakt hem weer wat zuiniger en natuurlijk een stuk vlotter. Ik dacht ook dat deze een extra lange 5de versnelling heeft wat natuurlijk weer een stuk rustiger is.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Lucid schreef:Hoe is het stoelsysteem op een CX? gewoon de standaard sledes? dan is zo’n zelfde sledeverlenger weer heel makkelijk te maken.
Standaard sledes. Verlengers zijn makkelijk zelf te maken maar ook te koop bij CX basis. Bij mij staan de standaard sledes echter niet op de achterste stand, dus dat is het probleem niet. Ik zou veel beter zitten als de hoogte verstelling er tussenuit gaat, maar zo belangrijk vind ik het nou ook weer niet.
Mijn CX is te koop, maar valt - zo je verhaal lezende - niet binnen jouw criteria. Desondanks ben je van harte welkom om in Delft een ritje in mijn CX te komen maken.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
...en een Turbo 2, deze laatste heeft 120 pk en een intercooler.
Uuuhh… heeft een Turbo 2 geen 168 PK?












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb het over een diesel Turbo 2
Een benzine Turbo 2 heeft idd een beetje mee
Nieuw-vennep vind ik prima om naartoe te rijden, alleen moet ik maandag eerst bij de lpg specialist langs, een paar dagen geleden is men xant er ineens mee opgehouden lpg te lusten, lpg komt bij de injector en aan de injector ligt het ook niet (omgewisseld met een werkende), toch rijd ze der niet op, hopelijk is het een kwestie van de lpg computer resetten :]
Je bent van harte welkom, volgende week komt mijn CX bij v.d.Laan vandaan en dan kunnen we gelijk het nieuwste motormanegement voor de CX uit proberen.
Stuur mij maar even een PB via dit forum.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
jaco schreef:par eXeMple! schreef:Wat betreft je lengte, ik ben ook vrij lang (1,93 m) maar ik pas prima achter het stuur! Ja, als je 2 meter bent, dan past het niet echt lekker meer denk ik.
Dit hoor ik zó vaak, maar ik begrijp niet waar het vandaan komt. Ik ben 2 meter en pas prima achter het stuur en ook m’n hoofd zit niet tegen het dak. En nee, ik heb geen go-go-gadget-harmonicamodus.
Het is maar een vermoeden van me, want met mijn lengte past het net. Maar als je met 2 m. goed zit, dan is dat toch prima! Ree zit weer krap met z’n 1.90 meter.
Volgens mij hangt het nogal af van het interieur dat je er in hebt. Standaard serie 1 stoelen zitten wat hoger. Ik heb een serie 1 maar was niet weg van het zitcomfort. Met mijn dijbenen zat ik tegen het stuur aan. Bovendien zit er kriebel-tweed stof op de stoelen. Ik heb dus dat interieur op zolder gezet totdat de auto ooit weer verkocht wordt en er een serie 2 VIP interieur ingezet. Daar zit ik veel lager in en heb ik voldoende ruimte onder het stuur en boven mijn hoofd.
btw, bij Xantia en XM heb je het over types, bij CX hebben we het over series zoals Arjan ze noemt. Een serie 3 bestaat niet.
Een in mijn ogen mooie combinatie is een serie 1 turbo diesel met airco. Maar die is er dus niet als turbo diesel 2.
Wat betreft koetswerken is er keuze uit:
- de “gewone” Berline
- de verlengde Prestige (benzinemotor) of Limousine (dieselmotor)
- de Break (5 zitplaatsen) of de Familiale (7 zitplaatsen)
Bedenk wel dat de (turbo)diesels zowel serie 1 als serie 2 redelijk zeldzaam zijn.Vooral de diesels serie 2 met bouwjaar ‘86 zijn bijna op een hand te tellen!!Maar mocht je geen problemen hebben met het betalen van MRB dan kan je altijd een jongere exemplaar pakken daar zijn er iets meer van en over het algemeen wat scherper geprijsd.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Staan op dit meerdere mooie CX op marktplaats,
Ook een turbo bouwjaar 85 met airco en ABS en nog een prestige die steeds goedkoper wordt,enz enz
Wat ik zo zie is er keuze zat.
Maar effe een vraag is Citroy nu RC?
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ikzelf ben toch eigenlijk wel een beetje voor een MRB vrije auto aan het zoeken, die zijn er gelukkig genoeg, wel jammer dat je de turbo 2 hier niet in kan vinden(?)
Excuus ik ben gewend met de type’s van de xanten te praten, serie is het van nu af aan :]
Prettig te lezen dat er standaard sledes in de CX zit dat maakt dat wat makkelijker, over het algemeen heb ik het meeste last van men benen kwijt te kunnen.
Wel een prachtige auto die je daar hebt Ree, jammer genoeg nog even aardig buiten budget, vooral aangezien het niet op de goedkopere brandstoffen is :]
Mocht het mij financieel ineens goed voor de wind gaan ga je zeker van mij horen.
Airco is een erg prettige optie op een auto, maar voor mij gelukkig niet een dealbreaker, als het erbij zit zou ik er zeer content mee zijn, maar ben niet echt op zoek daarnaar wat het gelukkig weer aardig wat makkelijker maakt.
Nu is het vooral eerst wat proeven en bijleren, en dan is het nog een aardige kans dat ik een keer een leuke vakantie in frankrijk koppel aan het kijken naar 1 of 2 auto’s, wat me ook een zeer spannend avontuur lijkt, tenzij ik er hier 1 tegenkom die de criteria kan voldoen natuurlijk!
In ieder geval heel veel dank voor de informatie en adviezen zo ver, ik zal harry een berichtje sturen na maandag als ik wat meer weet over mijn huidige auto, en hij zijn auto dan ook weer terug heeft.
Mvg,
Merijn









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hallo Merijn,
Als je een rit in een serie 1 CX familiale (break, 1980) wenst, laat je het maar weten. Alkmaar en omgeving. Achterin zitten is met 1,93 geen optie, maar jij wilt achter het stuur, toch?
Groet,
HvdL
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Lucid schreef:Wel een prachtige auto die je daar hebt Ree, jammer genoeg nog even aardig buiten budget, vooral aangezien het niet op de goedkopere brandstoffen is :]
Mocht het mij financieel ineens goed voor de wind gaan ga je zeker van mij horen.Airco is een erg prettige optie op een auto, maar voor mij gelukkig niet een dealbreaker, als het erbij zit zou ik er zeer content mee zijn, maar ben niet echt op zoek daarnaar wat het gelukkig weer aardig wat makkelijker maakt.
Ik had al begrepen dat je niet op zoek bent naar een auto voor “erbij” zoals die van mij. Airco is echter écht een groot voordeel. De ventilatie van de CX is niet optimaal. Met airco trek je hem van binnen zo droog, zonder lukt het pas als de motor goed op temperatuur is.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog een tip voor de langeren onder ons: een Prestige en de Break hebben een hoger dak. Ik ben zelf niet bijzonder lang (1,90) maar ik merk dat ik de hoogteverstelling van de stoel nodig heb om mijn benen kwijt te kunnen: voorkant van de stoel iets omhoog. Voor modellen zonder deze voorziening geldt dat je (in elk geval bij de serie 2) de kunstof bussen onder de stoel kunt weghalen. Als je dit alleen aan de achterzijde doet heb je meer hoofdruimte en betere ondersteuning van de bovenbenen. De sledeverlengers heb ik trouwens vooralsnog alleen rechts - juist daar merk ik een gebrek aan beenruimte.
Enne - die airco is inderdaad een must. De capaciteit van de blower is bij warm weer echt onder de maat.
Ok dat was een iets spannender bezoekje aan de lpg specialist dan bedoelt :]
Toen ik men auto naar binnen wilde rijden knalde er vrolijk een bougie uit, nu is dit wel op te lossen, maar je schrikt je een ongeluk als je bij de lpg specialist staat en je hoort een knal en daarna komt er rook onder je motorkap uit, alhoewel je je denk ik altijd wel een hoedje schrikt als dat gebeurt.
Gelukkig was de andere reparatie een garantie klus, aangezien ik bij hem ongeveer een jaar geleden een nieuwe verdamper had gekocht en deze kaduuk was.
Nu dus gaan voor de proefritjes, ik zal even pb’s sturen naar de 2 die hebben aangeboden, ik kan niet wachten :]