Al een tijdje moet ik er iets aan gaan doen. Roest.
Twee plekken, onder de achterdeur bij het acterwiel en bovenop de voorste wielkast, om aan te pakken maar ik heb nog geen goede strategie bedacht tegen het bruine monster.
De minst mooie manier is de roest zoveel mogelijk verwijderen en een roestomvormer van Caprotech of Fertan te gebruiken.
Dit weer lakken als extra optische mogelijkheid.
Maar gezien de vorm van de roest ( een gat dus bij de achterdeur ) niet de mooiste oplossing.
wat is een goede manier om het gat te dichten?
Is het mogelijk zonder laswerk het gat te dichten? Bijvoorbeeld door een stuk metaal met goede kit in het gat te plaatsen?
Als de roest uit het zicht zit zou ik eens horen of niemand in je kennissenkring een lasapparaat heeft.
Mijn achterkant is gelast door iemand die al veel gelast is maar die zich geen pro noemt. Die was al blij dat die nog eens mocht oefenen. Ik blij, hij blij.
Op een plaats in het zicht (vb rond de ruit) zou hij er echter niet aan beginnen omdat hij zich daarvoor nog niet goed genoeg vindt
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Je kan doen wat je wil maar zolang niet alles roest in weggeslepen en opnieuw IN(niet op) gelast komt het terug.
Tijdelijke middelen genoeg, daar niet van.
Kaalzetten en por15 erop kan je doen.
Kaalzetten, Fertan(of rustarrestor ofzo) erop, terug kaalzetten, zinc erop en spuiten kan ook.
Tis maar wat je wil, enkel niet reclameren als het er na effe terug is dan
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Dat roest weg kan blijven als je het ook echt helemaal verwijderd heb ik wel onthouden van de diverse topics over roest.
Ik houd dan wel een flink gat over bij de wielkast.
Dat is voor het gezicht niet zo erg onder de motorkap. Of zou de stevigheid van de constructie er onder lijden?
Maar bij de achterdeur is lassen dus de enige mooie mogelijkheid.
Mm. Hoe ga ik dat ik de juiste vorm buigen en vouwen?
Een zelfde stuk metaal uit een donor BX zou dan wel goed van pas komen.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Neuh, 1gat doet je (haast) niks, een gatenkaas is anders.
Heb je een foto van wat je nodig hebt?
Probleem is uiteraard dat alle BXen op de typische punten slecht zijn, en de enigeste 2 die het niet hebben , daar ga ik de schijf niet inzetten
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kan je niet beter op zoek gaan naar een harde deur? Voor een BX moet dat wel te doen zijn in kleur..
Gat in de wielkast kan je denk ik wel voor niet al teveel laten lassen, dat hoeft ook niet super netjes want je ziet er van buiten niet veel van
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Arjan Verkade schreef:Kan je niet beter op zoek gaan naar een harde deur? Voor een BX moet dat wel te doen zijn in kleur..
Het zit niet op de achterdeur, maar op de rand van de achterste wielkast waar de achetrdeur overheen valt als die dicht zit, als ik de foto zie?
Verder wilde ik mijn voorste wielkasten ook t.z.t. gaan aanpakken, dus ga ik dit topic zeker volgen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zie net dat er foto’s staan…
Denk dat het het makkelijkste is dat je het bij een sloper eruit slijpt.
Ik heb het wel liggen maar ik moet nog eerst het buitenspatbord eraf halen, en heb daar niet bepaald tijd voor…
Schijf in een sloper zetten??
Zelf kloppen kan ook, echter is dit niet voor de beginner, het erin lassen ook niet…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ik ga van het weekend eens op het lokale autokerkhof een kijkje nemen.
Hoe ik daar er weer een stuk uit ga krijgen is zien we daar wel.
Maar het lijkt me een goed idee.
Beter van een wrak dan een gewone donor zal ik maar zeggen.
Ik wil voor de wielkast dan ook maar gelijk de juiste delen meenemen. Dan blijft de BX toch net iets meer in concours staat.
Binnenkort is er toch weer de apk dus dan ook maar een las afspraak maken.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
edit: laat maar.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Zo, twee jaar verder. En er is uiteraard weer ergens roest. Op twee plaatsen.
Maar deze plek lijkt best lastig.
Rechts waar de achterbrug vast zit met twee moeren. Er is gelukkig nog een derde moer. Maar hoe veel zorgen moet ik me nu maken?
Er zat tussen de twee moeren in een randje. Dat is vrijwel kruimels. Volgens mij kijk ik zo op het montage punt van de achterbrug.Is RX5 een oplossing of is lassen noodzaak?
Aan de linker kant is overigens alles nog praktisch roestvrij.
Tweede plek.
De afstandhouders van het achterscherm/achterbumber zijn volledig weggeroest. ( onderdeel 10 op de tekening ) Los zijn ze niet onbetaalbaar maar het lijkt dat ze ook niet echt iets te doen hadden. Ik zie nergens dat ik ze mis namelijk. Of komt dat nog?
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dit is serieus niet best.
Om te repareren zal de hele achterbrug weg moeten. Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de roestschade groter is dan wat je nu kunt zien. En er gaan BX-en om minder ellende naar de sloop.
En ja, repareren is noodzaak. Tenzij je wilt dat de complete achterwiel-ophanging ineens blijft staan terwijl de rest van de auto wegrijdt.
Even uitgegaan van het beste scenario.
Dat is dan de roest verwijderen en alleen het montagepunt is aangetast.
Is het dan een kwestie van een nieuwe plaat erin lassen zodat de brug weer vast komt te zitten?
En is dat zo eenvoudig als het lijkt?
De benzinetank zit in de buurt dus ik verwacht een lastige klus.
En dit uitbesteden kost wel wat uren denk ik.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zal dus worden: achterbrug compleet uitbouwen, tank uitbouwen, ontroesten, nieuw stuk inzetten en alles weer opbouwen. Daar gaat wel een dagje of 2 in zitten ja. Dit zijn echt vervelende plekken om te moeten herstellen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste