@roadrunner
Hoe staan ze in belgie tegenover een auto die je invoert vanuit het buitenland ? Je zou anders een Xm op NL kenteken kunnen aanschaffen, de HDI erin proppen en dan in Belgie invoeren Of je doet het geintje in de UK, daar mag je zo’n beetje alles wat elders is verboden…
En wat de elektrische XM betreft… dat mag een flinke accu worden dan. Iedere keer dat je pomp aanslaat sleurp deze aan je vermogen. en dan een klein detail… waar wilde je de accu’s stoppen ?
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dag Gompy,
Als je hier een auto uitvoert vanuit NL houdt men geen rekening met de keuring die daar gebeurd is. Zelfs al is hij volledig gekeurd in NL en op de weg toegelaten (is dat jullie APK ?) dan moet hij nog een volledige keuring ondergaan hier om te zien of hij aan alle wegvoorschriften voldoet - dus kijken ze nog een stuk nauwkeuriger en val je helemaal door de mand.
Iedere auto die hier op de weg komt heeft een PVA-nummer (proces verbaal van aanvaarding). De invoerder die een bepaald type op de markt brengt moet daarvoor een speciale intensieve keuring laten uitvoeren, ongeacht het feit of hij in andere landen mag rijden of niet, en dan krijgt dat type zijn PVA-nummer. Die keuring, voor zover ik weet, kost zo’n 12 à 15K - die kosten spreidt de invoerder over het grote aantal auto’s die hij verkoopt.
Als voorbeeld : iemand in B kocht vorig jaar in Duitsland één van de laatste Mexicokevers, gloednieuw - die mocht in D rijden - maar kon die hier niet op de weg krijgen omdat die nooit ingevoerd waren in België. De laatste Kevers hier werden ingevoerd in 1979 en sindsdien was het PVA-nr afgemeld. Dus kan die mevrouw enkel haar auto hier op de weg krijgen als ze zelf een PVA-keuring laat uitvoeren met alle kosten vandien.
Voor één enkele auto is dat dus enorm duur. Weinig particulieren willen (kunnen) zo’n bedrag nog eens extra investeren in hun auto - of je moet al een die hard liefhebber zijn.
Wat de ombouw betreft baseer ik mij op ombouwkits zoals er al een heel pak bestaan in de US, Canada, Mexico.
Als je met loodaccu’s werkt (niet het gewone type waarmee wij onze auto starten, maar meer iets zoals bijvoorbeeld in heftrucks gebruikt worden) is dat best wel betaalbaar.
Als de motor uit de motorruimte verwijderd wordt en vervangen door een electrische win je daar al een pak ruimte voor accu’s en je zal uiteraard een stuk van je laadvloer moeten afstaan. Een gastank neemt echter ook ruimte in. Bij een Xm zal je dan wel een electrische pomp moeten voorzien voor de hydrauliek ook.
In ieder geval, het kan gedaan worden. Een ombouwkit voor een Kever (ja, ik heb er nu eenmaal een) zonder de batterijen (een tiental gewone loodaccu’s) kan men in Mexico krijgen voor zo’n 2000€, rijbereik 80km en 100 km/h topsnelheid. Ik heb ook contact met een Canadese uni waar ik een (heel klein) beetje meegesponsord heb voor de electrische Beetle die de studenten gemaakt hebben (een t-shirt E-Beetle heb ik er toch al aan overgehouden en veel informatie, lol)
Kortom (het hele verhaal zou ons te ver leiden), het kan gedaan worden, ook bij een Xm, ook zonder de dure gehypete lithium-ion-batterijen waar iedere fabrikant een fortuin wil op verdienen.
Je boet natuurlijk aan actieradius in - ik schat dat je iets kan maken met zo’n 100km actieradius met goedkopere loodaccu’s - en aan topsnelheid - boven de 120 zal je waarschijnlijk niet kunnen of je zuigt zo je batterijen leeg, en aan ruimte.
Ook de oplaadtijd is lang - bijvoorbeeld thuis aan het gewone stopcontact is minstens 8h, met 380V kom je al een stuk sneller terecht - dus wordt het geen Xm voor erg lange ritten, eerder iets om ‘rond de kerktoren’ te rijden.
In ruil krijg je een fantastisch stille auto met een gigantisch koppel vanaf de eerste omwenteling van de motor, quasi geen onderhoud en ongeveer onverslijtbaar, en geen dure benzine- of dieselrekening. En nog milieuvriendelijk ook. Enfin, we kunnen dromen, alle realisaties zijn begonnen met een droom…
Aan JanSr, de eigenaar van Het Roode Gevaar… excuses voor het kidnappen van de topic - was eigenlijk niet de bedoeling, ik wilde enkel Gompy’s bericht beantwoorden. Misschien kan er ooit eens een aparte topic komen voor electrische Xm’s, wie weet.
Roadrunner… never been caught.
Matthijs309 schreef:Dat dingetje met rol is net zo schofterig duur als de de veer.. ik snap niet waarom dat zo duur moet wezen.. ik heb die ook vervangen destijds. Toen de veer en de looprol met zn arm weer vervangen waren bleek de bout al zo op zn donder te hebben gehad dat ie niet veel later ook maar afbrak..
Dat armpje word tegenwoordig met een nieuwe bout geleverd.
Armpje + bout, heb ik nog nieuw over, kopen ?