Olie bijvullen in 4HP18?
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 06 november 2011 03:14 PM

Mannen,

Vorig weekend mijn 1997 XM TCT VSX gekocht, ge-wel-di-ge wagen!

Ik probeerde net de olie van de automatische versnellingsbak te peilen (met warme, stationair draaiende motor) maar zag met moeite een klein druppeltje grijzige olie aan de peilstok. As. vrijdag heb ik een afspraak bij Gert de Jong voor een bollencheck en die vieze oude grijze automaatolie te vervangen voor helder rode, maar ik wil niet nog een week met te laag (veel te laag?) olieniveau blijven rijden. waar kan ik het bijvullen? Ik zie zo 123 geen dop en het instructieboekje geeft daarover ook geen uitleg.

Alvast dank!


Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 november 2011 03:55 PM
  [ # 1 ]

Mooie auto!

Je moet wel heel goed op de peilstok kijken hoor! Het is niet zo duidelijk als het peilen van motorolie bij een stilstaande motor. Maar het olieniveau zou wel ergens tussen de 40 en 80 graden niveaus zichtbaar moeten zijn.
Olie bijvullen doe je door de opening van de peilstok, met een slangetje aan een trechter, of door de ontluchtingsdop er af te draaien. Dit is een gele dop die ergens boven de peilstok zit. Ook hiervoor heb je een slangetje nodig.

Als de olie gaat laten verversen, dan loopt er maar 3 van de 9 liter uit de bak. De rest blijft in de koppelomvormer zitten. Er wordt dus ook maar 3 liter bijgevuld. Als je de oude olie grotendeels door verse wilt vervangen dan zal je dit een aantal malen moeten herhalen en steeds tussendoor een stuk rijden.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 06 november 2011 04:43 PM
  [ # 2 ]

Dankjewel, ik ga morgen even een trechter met slangetje scoren! Hoeveel liter gaat er tussen de twee niveaustreepjes? 0,5?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 november 2011 08:13 PM
  [ # 3 ]

Geen idee, maar voorzichtig bijvullen want te veel olie in de bak is óók erg schadelijk.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 06 november 2011 08:43 PM
  [ # 4 ]

Ik hou ‘m in de peiling!

Even van een andere orde: zojuist een cd-speler er in gezet. Wát een geluid zeg! Blijken er zes speakers in te zitten, heel wat anders dan de Continental Edison korte golf-radio met monospeaker in m’n ID Break Smile

Profiel  
 
XMofiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 25-02-2010

Gepost: 06 november 2011 09:10 PM
  [ # 5 ]

Als je helemaal safe wil gaan en toch gaat verversen, oude olie aftappen en dan kan er weer 2,5 / 3 liter in , teveel olie is idd net zo funest als te weinig.
In aftapplug zit een magneetje kan je meteen aan zien hoe de toestand is, veel ijzerslijpsel of niet, ruiken of olie branderig ruikt….in aftapopening nog een filtertje, vernieuwde ik bij mijn vorige XM (2.0 16V 1997) , koste me trouwens wel 50 euro,met nieuwe O-ring.

Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 november 2011 10:28 AM
  [ # 6 ]

Onder aan het differentieelhuis zit ook een aftapplug. Als alle olie er uit is even starten en 2 sec lopen levert je ook de olie uit de koppelomvormer, dan heb je bijna alles beet.

Als de bak nu goed schakelt en de olie ziet er niet al te slecht uit kan je overwegen door te rijden.
Dat wordt anders als je met 5 man en een mud aardappels en de goed gevulde sleurhut over de Alpen wilt.
Maar in ons vlakke landje heeft zo’n automaat een bruin leven.

De reden is dat na een oliewissel nogal eens storingen optreden en dan ben je echt aan de beurt. Die verse olie maakt vuiltjes los die in microgaatjes gaan zitten in het brein.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 07 november 2011 10:56 AM
  [ # 7 ]

Dat wist ik niet, van die aftapplug op het differentieelhuis! Smile

Wel of niet olie verversen van de automaat, al vaker over gediscussieerd hier… Ik ben voorstander, gewoon omdat olie niet het eeuwige leven heeft. En de gemiddelde XM automaat heeft het misschien niet zo heel erg zwaar, maar zo sterk zijn die bakken niet. Elke grote beurt een kwart van de totale bakinhoud verversen, zorgt ervoor dat de totale hoeveelheid olie niet te oud wordt, en je gooit er niet in één keer allemaal verse olie in.

Trouwens het brein is toch relatief makkelijk te vervangen, mocht dat kapot gaan?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 november 2011 11:09 AM
  [ # 8 ]

Tsja, wat is relatief?
Een nieuw brein kost € 500 ex, het plaatsen iets minder, dus als je € 1000 relatief vindt….

Gewoon doorrijden tot er echt wat mis gaat levert diverse mogelijkheden.

Complete bakrevisie ca € 2000
tweedehands bak zelf erin zetten kost één `a twee dagen werk en pakweg € 200 voor een bak (die het dan misschien ook niet goed doet).

Zie ook http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 november 2011 11:39 AM
  [ # 9 ]

Die automaatruil van jou was een briljante swap volgens mij, ik denk niet dat je dat 123 nog een keer ergens vind Wink Hoewel ik van mening ben dat de motorolie best langer mee kan gaan dan fabrieksopgaaf denk ik dat de automaat toch iets gevoeliger is ivm rembanden e.d. die de olie kunnen laten verbranden. Wat jan zegt; Is het mooi helder rood dan lekker laten zitten. Dat spul smeert echt wel.
Is het echter bruin en/of stinkt het dan is de olie op en moet er nieuwe in.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 07 november 2011 12:22 PM
  [ # 10 ]

Heb zojuist de ATF2D in de 4HP18 (ja hallo, is mijn naam R2D2?) op peil gebracht. Handige fles met zo’n uittrekslang maar nog steeds nèt niet handig genoeg om bij die diep weggestoken peilstok te komen. Bij die grote dop die 10 cm verderop zit ging het beter. Hand achter alle slangen wurmen, lucht uit de fles blazen en al teruggorgelend omkeren en de tuut meteen op de vinger zetten zodat er niets gemorst wordt. Naar het gaatje dirigeren en daar (in stappen) uiteindelijk een halve liter moeten bijvullen voordat de peilstok een goed peil aangaf. Proefritje gemaakt, schakelt nu nóg zachter dan voorheen en dat deed ‘ie al zo zacht! Na de rit nogmaals peilen, nog steeds prima niveau en ik laat het nu maar even zo. Vrijdag bij Gert de Jong kijkt er een kenner naar en wordt het sowieso ververst, ik ben in ieder geval blij dat de bak weer goed op peil is nu. Dank voor alle tips en aanvullingen!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 november 2011 12:46 PM
  [ # 11 ]

Halverwege het verhaal zat ik helemaal niet meer aan auto’s te denken totdat ik bij ‘Gert’ aankwam Razz

Ps; wel gepeild met lopende motor he ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 07 november 2011 01:36 PM
  [ # 12 ]

vingers, gaatjes, tuuten, morsen, diep weggestoken peilstok… Laughing

Gemeten met draaiende motor, check!

Alle sappen op peil brengen, kapotte zekeringen vervangen, lekker stuk snelweg mee rijden, even flink laten gymnastieken (hoogteregelaar achter is nu weer gangbaar, yess!)... al die kleine dingen die ik met de XM nu doe wordt ze merkbaar beter van. Ik denk dat ze de laatste tijd weinig en alleen maar voor korte ritten is gebruikt, ze komt nu lekker los. Vrijdag dus olie en bollen bij Gert, deze XM wordt weer een topper!

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 november 2011 06:20 PM
  [ # 13 ]

Het kan natuurlijk zo zijn dat de bak niet goed is afgevuld, maar het zou ook kunnen dat er wat lekt. Laat dus bij de olie wissel even de aandrijfaskeerringen nakijken, die willen nog wel eens gaan lekken. Toch jammer als je daardoor je bak in puin draait.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook