Ik heb vanmiddag even zitten kijken onder de motorkap van de Peugeot Partner met 1.4i motor van mijn broertje. Wat ziet deze motor er anders uit? Ik wilde eigenlijk alleen kijken waar de sensor voor de toerenteller zat, op de bobine of het vliegwiel? Op het vliegwiel zit dus een sensor met 2 draden. Ik heb ook een 1.4i motor uit 1992 met code KDY met een verdeelkap. De latere 1.4i is met code KDX en heeft geen verdeelkap, deze heb ik ook weleens gezien bij een auto uit 1996.
Bij deze motor kon ik echter de bobine niet vinden, ik kon niet eens de boegies en de kabels daarvan vinden. Zitten deze ergens onder de brandstofrail die ik wel zag zitten met de injectoren? De motor is voorzien van allerlei dingen die mij niet bekend voorkomen. Die zullen wel iets te maken hebben met de aardgas installatie in de auto. Hij werkt bij Eneco en daar willen ze blijbaar het goede voorbeeld geven met auto’s die op aardgas rijden. Maar hij rijd bijna nooit op aardgas, de auto heeft dan veel minder vermogen en de motor ligt constant uitelkaar bij de garage.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Geen bougies? Geen kabels? Is het niet per ongeluk een diesel? Het onbreken van een verdelerkap kan ik me voorstellen, maar iedere benzinemotor heeft nog altijd bougies nodig, dus als die er niet in zitten kan het alleen maar een diesel zijn…
lijkt me ook een logische conclussie, te meer omdat het een Partner is. Bestelbusjes hebben eigelijk bijna altijd dieselmotoren. Grijs kenteken dus lage wegenbelasting dus temeer reden voor een diesel….
Ik zat laatst onder de motorkap van een Seat (zo’n kleine) te neuzen, en daar hebben ze de kabels in de cilinderkop weggewerkt. De bobine hebben ze in een kast waar ook de computer in zit gestopt.
In de cilinderkop zitten sleuven waar de kabels in ‘geklikt’ kunnen worden, op de kop zit dan een aluminium afdekkap.
Kan dat niet ook zijn zoals ze het bij nieuwe PSA motoren afwerken?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Daar kan theiz best ‘s gelijk in hebben. Afdekkappen zijn zo’n beetje de laatste mode wat motorenmode betreft….
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Het zou best kunnen dat er een 1.4 benzine motor in zit. Hij staat ook gewoon in de prijslijst bij Citroën.
Dit is de motor (in een Citroen C3 1.4 Ligne Ambiance weliswaar). Ik zie ook geen bougiekabels. Maar ik zou zeggen dat net als de 16v modellen er een zgn bobineblok op de motor gemonteerd zit. Dit klik je in de bougiegaten en zoals het woord al zegt….de bobine zit er ingebouwd. Zal wel veel betrouwbaarder zijn als het ouwe systeem met de kabels.
Hier nog een plaatje van het blok in de Saxo 1.4 iFurio VTS
En nog een plaatje van de Peugeot Partner XT 1.4
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Dit is de motor (in een citroën C3 1.4 Ligne Ambiance weliswaar). Ik zie ook geen bougiekabels. Maar ik zou zeggen dat net als de 16v modellen er een zgn bobineblok op de motor gemonteerd zit. Dit klik je in de bougiegaten en zoals het woord al zegt….de bobine zit er ingebouwd. Zal wel veel betrouwbaarder zijn als het ouwe systeem met de kabels
Ja het is precies deze benzinemotor met een aantal extra onderdelen voor de aardgas installatie. Er ligt immers ook een aardgas tank in. Het bedrijf heeft zelf een aardgas tank station, schijnt weer goedkoper dan diesel te zijn :
Als we toch over dit motortje aan het babbelen zijn
Bijna alle nieuwere motoren hebben het uitlaatspruitstuk aan de grilkant. Soms worden hierbij zelfs (naar mijn idee) idiote dingen gedaan, net als bij het VW blokje van mijn schoonvader waar aan dezelfde kant ook het inlaatstpruitstuk zit….. (onder uitlaatspruitstuk)
Iemand een idee waarom dit zo een beetje de nieuwe norm is in de autolerarij? Wat zou het voordeel zijn???
Overigens Op de foto lijkt me ook een afdekkap Hieronder zitten ongetwijfeld kabels. Je moet kabels hebben om je stroomvoorziening en timing te regelen, zelfs al zouden ze de bougiekabels hebben afgeschaft (wat me sterk lijkt, aangezien je dan dat hele ding los moet halen bij de service beurten).
Een ander weetje trouwens
Ik kan bij mijn ZX nog zelf de computer uitlezen, bij de nieuwste motoren moeten de monteurs een laptop aansluiten met internet toegang Deze maakt dan verbinding met een server in Frankrijk. Deze server vertaald automatisch foutcodes naar een reperatie en stuurt het terug. Tevens wordt de fout op de server opgeslagen. PSA heeft zo een heel goede feedback die ze kunnen gebruiken bij terugroepacties en bij nieuwe ontwerpen.
Als we toch over dit motortje aan het babbelen zijn:
Bijna alle nieuwere motoren hebben het uitlaatspruitstuk aan de grilkant.
Bij mijn ZX uit 1992 zit het uitlaatspruitstuk ook aan de grillkant. Bij de sloop-ZX van 2 weken terug, een 1.6i was het uitlaatspruitstuk aan de achterkant.
Dat van het uitlezen met een computer en een modem verbinding met de server in Frankrijk heb ik gezien toen ze mijn 306 gingen uitlezen. Daar kunnen ze dan alle gegevens van de motor zien en eventueel het motormanagement updaten. Dit hebben ze toen gedaan, de monteur zij dat de auto dan wat meer power zou krijgen met het nieuwe programma. Ik merkte inderdaad iets meer trekkracht en een hogere topsnelheid
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
een aardgas auto kan nooit een diesel zijn!
de bougies zitten niet onder de injectiegallerij die zitten net als bij de normale uitvoeringen .alleen de bobine ziet er anders uit, langwerpig,
en vervangd tegelijk de kabels (minder kans op storingen).
gr dennis :cevr
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN