1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
kapotte thermostaat of koppakking?
CasparGTL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-2010

Gepost: 05 november 2011 01:33 PM

Hallo,

Nadat mijn CX voor 4000 euri 2x is gerepareerd sta ik opnieuw stil.
Nu wordt de motor te heet.

Wat is er gebeurd.
Er zijn vele reparaties uitgevoerd zoals nieuwe koppeling, assen, lagers, startmotor, leidingen etc etc. en ook het gas was opnieuw afgesteld omdat ik hem wat te traag vond.

1,5 week liep de motor als een nieuwe en was ik erg happy met de toch forse investeringen.
Maar toen begon de motor op gas weer in te houden en behoorlijk te schokken.
Op benzine was er niets aan de hand.
De benzine raakte op en ik schakelde weer naar gas. De eerste 2 kilometer gaat dat goed maar dan begint het schokken en inhouden weer.
Afijn, toen de benzine op was heb ik nog een korte rit gemaakt op gas maar binnen 10 minuten brandde het STOP- en thermometerlampje.
Auto langs de kant en ik meende erg veel hitte van de motor af te zien komen toen ik de kap open deed al was er geen rook of stoom ofzo. Ik draaide voorzichtig de dop van het bolvormige reservoir een stukje open en daar borrelde het behoorlijk. Dat ging na een minuut over.
De volgende dag de auto naar huis gereden, paar straten verder.
De auto staat in R’dam West en ik durf hem zo niet naar Delft te rijden waar van Bemmelen zit die normaal alle reparaties doet. Mijn parkeervergunning is verlopen (ben net verhuisd naar Zuid) en de auto moet daar weg.

Hebben jullie misschien tips om er zelf achter te komen of het de kopppakking is of wellicht iets minder erg als de thermostaat?
Of heb je een tip voor een betrouwbare garage bij mij in de buurt? Of een kenner die ik tegen betaling kan vragen om ernaar te kijken?

Alvast bedankt.

Caspar

Edit mod: Privegegevens als adres, emailadres en telefoonnummers geven we niet in de topics.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 november 2011 03:02 PM
  [ # 1 ]

begin even bij het begin :

koelvloeistof bijvullen indien nodig .

dan de auto een keer laten draaien en kijken wat er gebeurd .

Rij dan even snel naar een tankstation en doe er voldoende benzine in .

Nu kan je een proefritje maken op benzine en kijken of hij ook op benzine deze problemen geeft

( het zou de ontspanner kunnen zijn die lek is )

Dat hij warm loopt kan nog vele andere oorzaken hebben ;

bvb. als de fans niet draaien , krijg je ook alle warmte niet weg !

Verstopte radiator , thermostaat is natuurlijk ook een verdachte

voor je gaat denken aan een koppakking ....

Meld je dan maar met de resultaten .

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 november 2011 03:16 PM
  [ # 2 ]
CasparGTL schreef:

Hallo,

Nadat mijn CX voor 4000 euri 2x is gerepareerd sta ik opnieuw stil.
Nu wordt de motor te heet.

Wat is er gebeurd.
Er zijn vele reparaties uitgevoerd zoals nieuwe koppeling, assen, lagers, startmotor, leidingen etc etc. en ook het gas was opnieuw afgesteld omdat ik hem wat te traag vond.

Dan ga je toch gewoon even terug naar die garage? Je moet mensen even de kans geven dit op te lossen hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 november 2011 04:34 PM
  [ # 3 ]

Ik zie ook geen reparaties mbt het koelsysteem.

Over wat voor uitvoering en welk bouwjaar hebben we het eigenlijk? Wink

Profiel  
 
CasparGTL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-2010

Gepost: 05 november 2011 04:56 PM
  [ # 4 ]

Walter, dank je wel. Ik ga dit weekend checken wat je voorstelt.
Ik zou willen dat ik het direct kon doen. Smile

Het gaat om een CX 2000 pallas uit 1984

@ waterman;
Ik heb een uitstekende relatie met de garage maar azoals je in mijn post leest is Delft niet haalbaar of te riskant.

edit mod: opmerking aan het adres van de moderator gewist. Is de pb-knop soms stuk?

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 05 november 2011 05:32 PM
  [ # 5 ]

He Casper,

Ik zie dat je al een paar tips hebt gekregen, als je het goed vindt, doe ik er ook een paar bij.

Ik zou er niet direct mee gaan rijden, maar eerst een paar dingen onderzoeken.

Neem een tankje benzine mee, je zegt dat hij daar altijd goed op heeft gelopen. En vul de auto ter plekke.
Draai even de de olie vuldop los en kijk in de dop. Als de koppakking lekt dan ontstaat in de dop een vieze grijs geelachtige smurrie.
Een auto met een lekke koppakking heeft de neiging om bij het starten op een cilinder minder te gaan lopen. Dit komt omdat er koelvloeistof de cilinder in wordt gezogen waardoor de verbranding minder wordt. Ik moet toegeven dat het niet altijd zo is en vaak ook lastig te horen.
Draait de motor wel draai dan even de dop van de koelvloeistof tankje los. Als je dan met de hand een beste dot gas geeft en tegelijk je in de tank kijk, zie je waarschijnlijk het niveau van het vloeistof wegzakken. Laat je het gas los dan komt het weer terug op niveau. Vaak zie je het ook al gelijk borrelen in het tankje. Dit komt doordat een deel van de compressie van de lekkende cilinder in het koelsysteem wordt gedrukt. En als laatste doordat er een deel van koelvloeistof in de verbranding komt, wordt het door de zuiger er ook weer uitgeperst door de uitlaat. Een auto met een lekkende koppakking heeft ook als hij warm is een mooie grijs/witte pluim achter zich hangen.


Maar bovenal en dat is ook al gezegd, wees er zeker van dat er voldoende koelvloeistof aanwezig is.
Succes met je auto en laat je niet te snel ontmoedigen.

Profiel  
 
CasparGTL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-2010

Gepost: 05 november 2011 05:41 PM
  [ # 6 ]

Dank je Martin.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 05 november 2011 06:19 PM
  [ # 7 ]
CasparGTL schreef:

Ik heb een uitstekende relatie met de garage maar azoals je in mijn post leest is Delft niet haalbaar of te riskant.

dan overleg je toch gewoon met je garage wat te doen, zij willen hem vast voor je ophalen dan en dan kunnen ze als zij een fout gemaakt hebben dit ook voor je oplossen.

en verder niet gelijk in paniek raken en eerst analyzeren wat er aan de hand is zoals eerder beschreven.

Succes,

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 05 november 2011 07:23 PM
  [ # 8 ]
CasparGTL schreef:

Maar toen begon de motor op gas weer in te houden en behoorlijk te schokken.
Op benzine was er niets aan de hand.

Dat is toch opmerkelijk. Het lijkt me dan sowieso dat er iets niet in orde is met de gasinstallatie.
Lijkt me niet direct gerelateerd aan een koppakking.

Overigens neem ik even aan dat je een CX 20 hebt dus een Douvrin blok, want de 2000 bestond niet meer in 1984.

CasparGTL schreef:

Afijn, toen de benzine op was heb ik nog een korte rit gemaakt op gas maar binnen 10 minuten brandde het STOP- en thermometerlampje.

Had je die 10 minuten voldoende rijwind of heb je langzaam gereden?
M.a.w. moest de fan werken? (misschien heeft hij gehaperd)

Je thermostaat zou ook dicht kunnen blijven.
Werd de radiateur wel warm?

Dit kun je gewoon bij jou thuis voor de deur testen dus. Koelsysteen afvullen, dan motor stationair laten lopen en steeds voelen aan de bovenste slang naar de radiateur en aan de radiateur zelf. Als deze na 10-15 minuten nog steeds koud is, blijft de thermostaat dicht zitten en wordt de motor -uiteraard- te warm.

Blijf het rode lampje op je dashboard in de gaten houden. En als deze gaat branden, gewoon motor afzetten en niet direct de dop van het koelbolletje losdraaien en al helemaal niet direct met koud water gaan bijvullen!

Dus:
- Wordt de radiateur warm?
- Slaat de fan in?

Als beide zaken het geval zijn, zou ik gewoon Van Bemmelen opbellen en het aan hen voorleggen.
En als één van beide zaken niet het geval is….ook!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 november 2011 07:28 PM
  [ # 9 ]

Van Bemmelen rules!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 05 november 2011 07:43 PM
  [ # 10 ]

Heb in een heel grijs verleden met een Volvo 240 meegemaakt dat de gasklok bevroor toen er geen koelvloeistof meer langs/doorstroomde.Het koelvloeistof niveau was toen te laag.Op benzine geen probleem maar op gas wilde de auto niet meer lopen.
Weet niet of dit nog steeds zou kunnen maar misschien iets om naar te kijken.

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 05 november 2011 07:59 PM
  [ # 11 ]

Autogas kan inderdaad bevriezen, en daardoor zal de auto zeker niet meer op gas kunnen lopen. De koelvloeistof beschermt tegen bevriezing.

Profiel  
 
CasparGTL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-2010

Gepost: 05 november 2011 11:15 PM
  [ # 12 ]

Dankjewel allemaal!
Ik ga zeker het koelvloeistofniveau checken. Ik had daar niet meteen aan gedacht omdat de auto net een grote beurt heeft gehad.
En ik bel maandag van Bemmelen om te overleggen.
Komt goed.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 05 november 2011 11:34 PM
  [ # 13 ]

Succes

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
CasparGTL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-2010

Gepost: 07 november 2011 05:32 PM
  [ # 14 ]

Ik kreeg een bericht via Marktplaats van ‘Zeemeeuw’ maar ik kan niet reageren, zie geen link ofzo.

Als je dit leest;
Dank voor je aanbod.
Ik moet woensdag werken en heb helaas geen centen over om naar een andere auto te gaan kijken.
Veel plezier!

Caspar

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 07 november 2011 09:19 PM
  [ # 15 ]

Ben wel benieuwd of je de auto al hebt laten lopen (uiteraard nadat je het koelvloeistof hebt gecontroleerd en zo nodig bijgevuld).

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook