Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die slang is onderdeel van de retourbundel, dus dan lijkt het mij geen HD leiding.
Leuke mistlampen
Die leiding die je aangeeft is zo te zien de retourleiding van de HD-regelaar. (al hoort die helemaal van rubber te zijn)
De lekkage kun je oplossen door het harde stuk LHM-slang eraf te snijden en met een koppelstukje er een stuk andere slang (bv benzineslang) aan te koppelen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Afgelopen weekend de carterpakking vervangen…
Om de olie af te tappen, had ik een mooie stuk gereedschap om de carterplug los te krijgen:
Hehehehe!
Maar goed, viel me nog best tegen! Ik dach bouten los en voilá hij is los…..
Nee, met een schroevendraaier wrikken (voorzichtig!) kwam hij los van het blok!
Moet wel zeggen dat het wel erg gaaf is om zo je motor te zien:
....
Maar goed, dan de ouwe pakking van het motorblok en carterpan af te steken:
Handig z’n steekbeitel, waar men de kit uit een ruitensponning steekt..(altijd handig als dat in de buurt ligt)
Wat me opviel aan de pakking dat er oliesporen zaten aan de bak kant/krukas-keerring kant:
Lekkage van de pakking, want op het randje bij het vliegwiel onder de krukaskeering zat geen olieresten..
Tussen de pakking heb ik speciale kit gedaan en de carterpan teruggezet.
3x met de ratel vastgedraait, niet té en een keer met de hand nagelopen.. Wel eerst kruislings aangedraaid met de ratel..
Wat wel raar is dat ik naast de bouten, 3 imbusbouten had om de carterpan vast te zetten.. En aan de kant van het vliegwiel kon ik 2bouten niet helemaal in krijgen, de bouten zijn net te groot, nadat ik ze opmeette? Dit heb ik opgelost met vulringen.. Zou dát de lekkage verklaren?
Daarna olie vullen, en starten!
Na 2min lekkage…............................... Nouja LHM dus:
De leiding komt vanaf de stuurbekrachtiging, die gaat naar een t-stuk die naar de drukverdeler gaat (boven de voorraadbol) en daarna naar de voorraadvat gaat… Köt dus….
Dus Ik heb een prijsopgave gevraagt bij Hegru…..... Ik wil dus de lekkage aan het systeem verhelpen! Zal wel wat kosten, maarja hobby kost geld…
Maar het goede nieuws is! Geen olielekkage na 2min de motor laten lopen.. En 2min was eerst al genoeg om de olielekkage te krijgen… Dus wellicht is dit opgelost!
Alles afgebouwd en de nieuwe nouja 2dehandse dwars subframe teruggezet:
Wie van de 2…..........
En als laatste even de mistlampen bij de bumper gehouden. Het zou net in de uitsparring kunnen passen:
Ondanks deze niet orginele vierkanten mistlampen, past dit érg goed bij de vierkante koplampen!
Wordt vervolgt:
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Goed bezig man! Hopelijk is de olielekkage nu verleden tijd.
Heb je ook steunen voor die mistlampen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed werk Gert!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Over die boutjes Gert, zaten er geen verschillende lengtes in? Vaak heb je bij zulke dingen korte en lange boutjes die je dus niet zomaar kunt verwisselen.
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
XBXG schreef:Goed bezig man! Hopelijk is de olielekkage nu verleden tijd.
Heb je ook steunen voor die mistlampen?
Nee dat heb ik niet, dat wordt nog leuk om daar een oplossing voor te vinden Wouter..
@waterman, dankje Yuri….
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dat is het vreemde Marc, niet dus…
Daar kwam ik achter toen ik alles een voor een los draaide…..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
GWHENDRIKS2 schreef:XBXG schreef:Heb je ook steunen voor die mistlampen?
Nee dat heb ik niet, dat wordt nog leuk om daar een oplossing voor te vinden Wouter..
Ik kan mij herinneren dat er specifieke mistlichtsteunen voor de BX waren. Althans voor de originele, die op de GT zijn geleverd. Ik moet nog ergens een setje hebben liggen, maar die moet ik even voor je zoeken…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Lijk me super Wouter!
ik hoor het wel!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Mooi dat de krukaskeerring toch goed is.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ja, gelukkig wel Coen….
Was me toch een behoorlijke sleutelmarathon, waar ik een hoop geleerd heb…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Klasse! Leuk verslag ook.
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dankje…
Vandaag is de Digit opgehaalt en naar Hegru gebracht…
Daar wordt in een keer alle LHM lekkages verholpen..
-Lekkage drukverdeler
-Lekkage stuurbekrachtiging
-Alle leidingwerk aan de kant van de motorgedeelte wordt vervangen die slecht zijn…
Ik ben het een beetje beu die lekkages. Ik kan het natuurlijk zelf aanpakken de eerste 2 dingen. Maarja als ze toch bij Hegru staat, dan kan ik net alles laten doen.
Dan weet ik zeker dat ze na de stallingperiode weer kan zweven zonder een LHM lek..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Oja, het blijkt dat de Digit niet de orginele bollen heeft..
De medewerker van Hegru vertelde me dat de BX bollen iets kleiner zijn die er nu op zitten..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?