Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Weer 3 weken terug na mijn Z.Amerika vakantie( die echt geweldig was), weer bezig met de DS.
Afgelopen dagen flink gereden in de auto en met de laptop de 123-lpg optimaal afgesteld.
Hij werkt nu perfect, zelfs met 140 km/u blijft hij in closed loop.
De auto loopt echt lekker, trekt goed op etc. Bij hogere snelheden heb ik duidelijk meer vermogen dan voor de 123-LPG ( Niet gek want hij stond toen veel ter arm).
Bij een rit waar ik veel haast had en veel 140 op de teller ( =130 op TomTom) gereden heb was het verbruik 1:7. Een rit daarna waar ik gewoon rustig gereden heb 1:8,3. Dit zijn verbruik cijfers die wel iets beter zijn dan voor de 123-LPG, maar het belangrijkste effedt is toch dat de auto gewoon prettiger rijdt en beter trekt.
De oplossing was dus: 100% meer gasdoorlaat gaatjes in het keelstuk maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Op LPG 1 op 8 met een DS is helemaal niet slecht hoor!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
toppie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Wat mij nu intrigeert is de vraag of het maken van die extra gaatjes dan ook nut heeft als je (nog) géén 123-LPG hebt.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ja, goeie vraag. En hoe boor je die gaatjes? Schuin?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Dat schuin vroeg ik me ook af. En of die extra gaatjes weer niet voor ... extra verbruik zorgen ?
Het gasmengstuk bestaat uit 2 delen: een buiten cylinder met daarin een soort diabolo. In die diabolo zitten de gaatjes. Die kan je voorzichitg uit de buitencylinder tikken. Als je dat gedaan hebt, kan je heel makkelijk, precies opde goede plek en zuiver recht naar het centrum gaatjes bij boren.
Heeft mi geen zin als je geen 123-LPG hebt, want dan gaat inderdaad het verbruik omhoog.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb in de slang naar het mondstuk een stelschroef, die bepaalt toch de hoeveelheid gas? Omdat het mondstuk een vaste ‘weerstand’ is moet je igv gaatjes bijboren (lagere weerstand, betere menging?) de schroef dus dichter draaien en schiet je nog niks op. Ook niet bij hogere toeren.
Als ik het goed begrijp is de 123-lpg een automatische ‘stelschroef’ geregeld op basis van de samenstelling van de uitlaatgassen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
123-LPG is inderdaad een “stelschroef” die voortdurend regelt op basis van de uitlaatgas samenstelling. Nu blijkt dat bij laag vermogen de stelschroef eigenlijk meer dicht moet zitten dan bij hoog vermogen. Aangezien bij het afstellen van een LPG installatie de CO gemeten wordt bij 3000 toeren onbelast en aan de hand daarvan de stelschroef wordt afgesteld, is er niemand die LPG rijdt die weet of de stelschroef wel ver genoeg open staat bij “vol vermongen” ( 130 km/u). Met de lambda sonde kan je dat dus wel meten. Wat bleek bij mij: ook bij het vol open draaien van de “stelschroef” ( in de 123-LPG) kreeg de motor niet voldoende LPG. Om bij volledig opengdraaide “stelschroef” toch meer LPG te kunnen krijgen heb ik gaatjes in het keelstuk bijgeboord. Inderdaad moet nu bij laag vermogen de “stelschroef” verder dichtgedraaid worden, dat doet de 123-LPG dus automatisch.
Dus resultaat van 123-LPG + de aanpassing van het keelstuk: Bij elk motorvermogen een ideale mengverhouding, terwijl in de klassieke situatie het mengsel bij laag vermogen te rijk is en bij hoog vermogen te arm is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Heel mooi verhaal, heel goed volgehouden, Egbert. En de oplossing gevonden.
Alle conventioneel gasgestookte DS’en rijden in vollast dus waarschijnlijk met een te arm mengsel. In theorie zorgt dat voor oververhitting en overmatige slijtage aan kop en kleppen. In de praktijk lijkt dit toch mee te vallen. Komt dat omdat het DS-blok zo robuust is, ondanks de niet erg overbemeten koelcapaciteit? Ik gebruik mijn DS stevig en hoef iedere 10.000 km de uitlaatkleppen nauwlijks iets ruimer te stellen. Anderen rijden ook zomaar 3,5 ton of meer op gas met dezelfde kop. Of is een te schraal mengsel algemeen niet (zo) schadelijk voor een motor?
Ik heb met mijn DS zo’n 5 jr ( 10K per jaar) op LPG gereden voor die 123-LPG. Afstelling lekker krap, zodat hij redelijk zuinig was. Dus inderdaad achteraf echt veel te schraal bij vollast. Ook maar weinig aan de kleppen hoeven stellen. Kennelijk kunnen de kleppen daar goed tegen.
Ik heb begrepen dat bij een te arm mengsel de NOx omhoog gaat, dus dat dit niet goed is voor het milieu.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het arme mengsel gaat goed omdat het octaan getal van lpg lekker hoog is. De motor gaat daarom niet pingelen en dat richt daarom geen schade aan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is niet zo dat er geen schade kan ontstaan als er geen gepingel ontstaat. Het arme mengsel zal hogere verbrandingstemperaturen veroorzaken. Omdat de DS een ontzettend goede cilinderkop heeft ontstaat er weinig tot geen schade door het wat arme mengsel. Dit staat dus los van het wel of niet pingelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Egbert, ik lees dat je de 123-lpg nu goed werkend hebt gekregen, wat is nu je eindconclusie? Zou je een 123-LPG aanraden?
Ik ben wel geinteresseerd, heb een DSuper met std. 2 liter blok die in principe goed rijdt, maar ik zou wel wat meer vermogen willen, zodat ik makkelijker met het verkeer mee kom. Is dit daarvoor de oplossing?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!