4 van de 52
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Madame Prestige ‘88: niet starten… startmotor doet iets maar wil niet rond
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 november 2011 09:26 PM
  [ # 46 ]

Die klep moet ervoor zorgen dat je bij een koude motor eventjes meer lucht krijgt. Maar bij een warme motor blijft die gewoon dicht.
Hij gaat overigens niet helemaal open, wel helemaal dicht.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 08 november 2011 09:29 PM
  [ # 47 ]

Bij slecht stationair draaien denk ik toch echt als eerste aan valse lucht. Die extra-lucht klep heeft daar geen enkele invloed op, die verhoogt enkel het toerental bij koude motor.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 08 november 2011 09:33 PM
  [ # 48 ]

hm, ik denk bij nader inzien inderdaad dat fluidphreak hier een punt heeft… mijn draait nu bij koude start tussen de 400 en 1000 toeren, op en neer, en net niet stilvallen, als je gas bijgeeft sputtert blok eerst wat, en dan luistert ie naar je pedaal. laat je pedaal bruusk los, en dan valt ie echt stil. Bij warme motor draait ie dan ruim 1100 toeren, wat dan eigenlijk teveel is…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 november 2011 10:30 PM
  [ # 49 ]

Ik denk Co afstellen.

Dat deed de mijne ook toen de LMM niet goed afgesteld stond.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2011 10:39 PM
  [ # 50 ]
fluidphreak schreef:

Bij slecht stationair draaien denk ik toch echt als eerste aan valse lucht. Die extra-lucht klep heeft daar geen enkele invloed op, die verhoogt enkel het toerental bij koude motor.

Eens. Eerst op valse lucht controleren, dan pas verder zoeken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 november 2011 12:15 PM
  [ # 51 ]

Mee eens. Soms hoor je gewoon dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Door wat te duwen en trekken aan de luchtslangen kunt je een evt lek wel opsporen.

Overigens vind ik dat sommige luchtaansluitingen, bijv deze van de carterontluchting wel heel erg losjes zijn gemonteerd, geen slangklem oid.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 09 november 2011 02:18 PM
  [ # 52 ]

Inderdaad, er is ook een dikke slang die over het kleppendeksel loopt die gewoon losjes op een koppelstuk geschoven zit. Verbaast mij ook altijd.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 09 november 2011 10:31 PM
  [ # 53 ]

carterventilatieslang is bij mij vernieuwd, iets kleinere diameter, dus spant wat meer, en die grote harmonicaslang is verleden jaar (bij een luchtlek…) vervangen, heb ook al aan die kleinere slangen zitten duwen en rekken, maar dat verandert niets (zie ook mijn eerdere posts) Ik heb wel gemerkt dat als ik het kleine slangtetje, dat van achter het blok,over midden van het blok naar de inlaatbuis loopt, lostrek, hij dan wel een hoger stationair toerental aanhoudt, maar lek is het ook niet… hij, sorryyy, ZIJ heeft het ook alleen maar de eerste minuten van de koude start, daarna draaite ze mooi stationair. dat was wel anders toen die harmonicaslang gescheurd was,... viel zelfs met warme motor bijna stil op stationair

Profiel  
 
Gepost: 09 november 2011 11:16 PM
  [ # 54 ]
maartens schreef:

Door wat te duwen en trekken aan de luchtslangen kunt je een evt lek wel opsporen.

De snelste en makkelijkste manier om te ontdekken of er ergens valse lucht wordt aangezogen, is om met een spuitbus remmenreiniger (of iets dergelijks) over en langs de slangen te spuiten. Doet de motor dan ineens whoeoeoeiieieie!!! dan zuigt hij de remmenreiniger aan en dan weet je dat daar het lek zit. Wink


Verder vermoed ik dat het meer te maken heeft met de luchtmassameter of de afstelling daarvan, maar als het écht alleen tijdens koude start is en dan alleen een paar minuutjes, zou ik me er niet al te druk over maken en de LMM ongemoeid laten.

Edit: ik heb de eerste post nog eens gelezen en wat ook nog zou kunnen: achterop de cilinderkop zit een sensor die de computer doorgeeft dat het koelwater koud is en dat er extra benzine moet komen. Ik meen dat er een blauw stekkertje opzit. Als die sensor niet goed werkt, verloopt de koude start ook niet goed. Of wellicht zit de stekker niet goed?

Als er ergens valse lucht aangezogen zou worden, zou de motor ook ‘halen’ als ze warm is immers?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10399
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 november 2011 12:33 AM
  [ # 55 ]

Toch wel leuk: remmenreiniger is bedoeld om beter te remmen, maar je motor gaat er harder van lopen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 10 november 2011 01:16 PM
  [ # 56 ]
La Léo schreef:

Verder vermoed ik dat het meer te maken heeft met de luchtmassameter of de afstelling daarvan, maar als het écht alleen tijdens koude start is en dan alleen een paar minuutjes, zou ik me er niet al te druk over maken en de LMM ongemoeid laten.

Edit: ik heb de eerste post nog eens gelezen en wat ook nog zou kunnen: achterop de cilinderkop zit een sensor die de computer doorgeeft dat het koelwater koud is en dat er extra benzine moet komen. Ik meen dat er een blauw stekkertje opzit. Als die sensor niet goed werkt, verloopt de koude start ook niet goed. Of wellicht zit de stekker niet goed?

Als er ergens valse lucht aangezogen zou worden, zou de motor ook ‘halen’ als ze warm is immers?

hey Léo,

indeed, moest het iets met de luchtslangen zijn (zoals vorig jaar) dan heb je ook bij warme motor problemen met stationair, nu niet.

ik check die stekker eens, merci voor de tip!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 24 november 2011 08:12 PM
  [ # 57 ]

ik heb daar een stekker gevonden (tsja, waar vind je er eigenlijk geen in een CX ...) eens netjes gekuist, vaseline erop, en we zien wel. heb ze nog niet gestart omdat ik zaterdag ook de thermostaat wil vervangen (was hier om de hoek trouwens ook 18€, Calorstat/Vernet). bepaalde tips (do’s/dont’s) ? (voor ik domme dingen doe, want zondag moet ze een ritje rijden…)

merci Smile

Profiel  
 
Gepost: 25 november 2011 02:16 AM
  [ # 58 ]

Vroeg in de ochtend beginnen als je persé op zondag weer wilt rijden, want er breekt gegarandeerd één (of meerdere) van de M6 boutjes af.
Vooraf goed inspuiten dus met kruipolie en voorzichtig draaien.

Leen best van iemand op voorhand een haakse boormachine om het eventueel gegarandeerd afgebroken boutje(s) te kunnen uitboren zonder meteen het hele waterpomphuis te hoeven demonteren. En leg een tap klaar om de draad te zuiveren of opnieuw te tappen.

Heb je al wel een pakking voor het thermostaathuis. Zo’n ronde met 3 gaatjes?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 25 november 2011 11:48 AM
  [ # 59 ]

Durf het hier bijna niet te zeggen: ik kon mijn thermostaat er gewoon zo uit schroeven. Wel heel voorzichtig gedraaid - zodat ik alsnog aan de gang zou kunnen met kruipolie, maar dat was dus niet nodig. Wie weet heb jij ook geluk.
Voor de zekerheid heb ik de boel met een heel klein beetje kopervet op de boutjes vastgezet voor als dat ooit nog een keertje moet.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 25 november 2011 12:15 PM
  [ # 60 ]

mooi dat dat gelukt is.
en kopervet erop is een goeie !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
4 van de 52
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook