Berlingo 2.0HDI 2001. Repareren remklauw geleiders / remzadels
sathopper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-10-2011

Gepost: 30 oktober 2011 06:19 PM

Ik ben nieuw op dit Forum. Ik heb een Berlingo 2.0HDI uit 2001.
Inmiddels heb ik er bijna 360000km mee gereden.
De reparatie lijst is dan ook al aardig lang.

Ik loop al een paar jaar te modderen met mijn voor remmen. 
Het begon met trillende remmen tijdens het remmen op hogere snelheid
en verergerde zich steeds meer en meer.

De garage heeft de schijven meerdere keren afgedraaid en later 2 x vervangen maar het
probleem kwam na een paar duizend km steeds weer terug.
Uiteindelijk ben ik een aantal weken geleden zelf aan de slag gegaan. De Berlingo
trilde zowat uit elkaar met remmen.

Nieuwe schijven en blokken aangeschaft.
Alles goed schoongemaakt in de lak gezet en ingevet.
Na de eerste rit waren beide schijven al rood gloeiend.
Dus één wiel eraf.  Conclusie rem klauw muurvast. 
Één boutje van de rem klauw ietje los en alles was weer gangbaar???
Oorzaak twee kromme rem klauw geleiders (ik neem aan dat deze zo heten).
Geleiders voorzichtig recht getikt en gecontroleerd in de kolom boormachine (op slingeren).
Andere zijde exact hetzelfde probleem.
Na deze actie leek alles prima in orde. Helaas begon rechtsvoor na verloop van tijd toch weer te trillen.

Wat bleek weer kromme geleiders! Weer recht gemaakt.  Zonder rem blokjes alles prima gangbaar. Met rem blokjes klemt de zaak. Oorzaak de veren op de rem blokjes duwen de rem klauw naar boven. Omdat de geleiders speling hebben klemmen deze(lijmtang effect) en duwt de sterke rem cilinder de geleiders krom.

Her en der geïnformeerd maar ik kan nergens lossen geleiders kopen. Ik heb ook geen idee als er bussen in de remzadel zitten of ik deze kan vervangen. Iemand hier nog een idee over.

Ik denk dat ik maar bij de sloop langs ga en hopen dat ik iets kan vinden wat nog goed werkt.

Bijv. Dank.

Afbeelding Bijlagen
Berlingo.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 oktober 2011 07:00 PM
  [ # 1 ]

Een nieuwe remtang kost/stuk 130 euro ongeveer, misschien goedkoper om ze dus compleet te vervangen.
Alvast welkom.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
sathopper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-10-2011

Gepost: 09 november 2011 01:49 PM
  [ # 2 ]

Inmiddels een mooi compleet setje van de sloop gemonteerd Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 november 2011 11:03 PM
  [ # 3 ]

Dat kan ook en zou misschien ook mijn oplossing geweest zijn Smile

Maar het euvel is dus van de baan?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
sathopper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-10-2011

Gepost: 10 november 2011 08:17 AM
  [ # 4 ]
paso schreef:

Maar het euvel is dus van de baan?

Alles lijkt weer prima te werken. De remschijven trillen nog iets
maar het lijkt niet meer erger te worden. Hopelijk slijten de
verglaasde delen vanzelf anders laat ik de schijven ietsje afdraaien.

Bij deze complete remmen van de sloop zien de geleiders (onder de rubbers) er nog
als nieuw uit.
L en R komen van 2 verschillende auto’s. Bij mij waren de geleiders erg verroest
aan beide zijden. De rubbers om de geleiders van mijn auto zijn groter en hebben
waarschijnlijk niet het water tegen gehouden. Dus ik vermoed dat op deze manier
de boel stuk is gegaan. confused
Nu zit er een nieuw setje rubbers om.
Tevens een rem cilinder vervangen die ik niet vertrouwde. Hij veerde niet goed terug.
Kon hem wel terugduwen dus vast zat hij niet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook