Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Volledig ingeregeld op de bank zal hij wel wat meer vermogen geven verwacht ik. Het zal niet schokkend veel uitmaken denk ik, zonder een boost controller om de druk verder op te voeren, maar het levert vast wel wat op, zeker kwa gasrespons, minder turbogat en “driveability” in het algemeen, dat voel je nu ook al. Maar om dat echt helemaal optimaal te maken zal Harry hem nog even op de bank moeten laten inregelen een keer, en daar gaat het hem volgens mij niet echt om.
Het verlies van al die nare bochten, open luchtfilter en het toevoegen van een intercooler en een dumpvalve maakt hem soepeler en iets sneller natuurlijk, ik vind het geluid zeer acceptabel. Als je hem stiller wilt houden kan je ook een open luchtfilter in een afgesloten kast krijgen, een K&N Apollo bijvoorbeeld, dat zou weer wat stiller zijn, maar om nou te zeggen dat het nu storend is, het geluid, dat niet bepaald, wel is het anders.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Voor de fijnafregeling gaat de Femme wel naar DP in Nijmegen t.z.t, voorlopig even genieten van het nieuwe rijden c.q zweven een wereld van verschil met het oude systeem.
Het rijdt als een nieuwe voiture.
https://picasaweb.google.com/117648566053955775488/FemmeFatale10November2011#
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
He Harry ik krijg deze melding op je link naar de foto’s
Sorry, die pagina is niet gevouden
Veel plezier met de ombouw
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is die geplaatst dumpvalve naar de buitenlucht dat je zo’n sis hoort elke keer?
https://picasaweb.google.com/117648566053955775488/FemmeFatale10November2011?locked=true#
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Arjan Verkade schreef:Is die geplaatst dumpvalve naar de buitenlucht dat je zo’n sis hoort elke keer?
Ja dat is hem, en je turbogat is zo goed als weg.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
harry45 schreef:https://picasaweb.google.com/117648566053955775488/FemmeFatale10November2011?locked=true#
Harry
Hij doet het niet
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
https://picasaweb.google.com/117648566053955775488/FemmeFatale10November2011#
Deze wel?
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dus als het goed is,is dit een systeem waar je weer jaren mee vooruit kunt.
Zonder dat je last hebt van onderdelen gebrek.
Ben benieuwd naar jou ervaring over een paar weken.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
@Frank: Een paar weken lijkt mij wat aan de korte kant om een gefundeerde mening te geven, over een VEMS.
Ik richt mij indeze op de ervaring van, E.J die er al geruime tijd mee rond rijdt.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
dat snap ik.
Maar je bent naar mijn mening toch op dit systeem over gegaan om minder of geen last meer te hebben storingen en dergelijke.
En om alles weer een beetje te optimaliseren
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
harry45 schreef:Het turbogat is weg, zegt men, ook mooi, het enige wat ik zelf graag wil is probleemloos zweven.
Harry
Heeft een T1 dan zo’n duidelijk turbogat? Ik kan niet echt vergelijken maar de T2 vind ik al zijdezacht rijden en heeft al een enorm koppel bij lage toeren. Een ‘turbogat’ merk ik niet echt; het is natuurlijk ook geen nerveuze toerenmotor.
Ben ook wel benieuwd naar de winst in het verbruik. Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat je een stuk originaliteit kwijt bent; het is juist de uitdaging om onze oude beestjes op de weg te houden. Maar: zoveel mensen zoveel meningen
F.SvM schreef:dat snap ik.
Maar je bent naar mijn mening toch op dit systeem over gegaan om minder of geen last meer te hebben storingen en dergelijke.
En om alles weer een beetje te optimaliseren
Dat is waar, maar de motor loopt veel beter is feller en je kan bij 1500 toeren in de 5e versnelling gerust rijden geen probleem en om het brandstof verbruik te reduceren en de oude bekabeling, brakke stekkers, lmm, bdp sensoren inj comp en hoofd comp ben je allemaal kwijt,VEMS is digitaal en gemakkelijker in onderhoud.
Ik denk dat ik op tijd de juiste keuze voor mijn CX heb gemaakt.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
freek schreef:harry45 schreef:Het turbogat is weg, zegt men, ook mooi, het enige wat ik zelf graag wil is probleemloos zweven.
HarryHeeft een T1 dan zo’n duidelijk turbogat? Ik kan niet echt vergelijken maar de T2 vind ik al zijdezacht rijden en heeft al een enorm koppel bij lage toeren. Een ‘turbogat’ merk ik niet echt; het is natuurlijk ook geen nerveuze toerenmotor.
Ben ook wel benieuwd naar de winst in het verbruik. Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat je een stuk originaliteit kwijt bent; het is juist de uitdaging om onze oude beestjes op de weg te houden. Maar: zoveel mensen zoveel meningen
Ik heb een paar jaar terug eens in de bekende T2 met dumpvalve gereden en ik moet zeggen dat het verschil zeker merkbaar is. Je heb veel sneller vermogen dan in een standaard T2.
Het blijft uiteindelijk een kwestie van smaak of je het nodig vind of niet, maar het verschil is er zeker wel
Overigens kan ik ook 1500 rpm in zijn 5 rijden. Misschien doet een VEMS dat nog mooier dat kan natuurlijk best.
Als alles lekker warm is kom ik in de 3de versnelling ook prima een rotonde over met zo’n 1200 rpm.
heb tijdens een rit vanavond toch ook nog eens opgelet op de toerentallen en versnellingen die ik bij verschillende snelheden gebruik. Bij mij is 1500 rpm in z’n 5 vrij normaal. je rijdt dan zo’n 70 km/uur; zelfs vanaf zo’n 1300 rpm in z’n 5 pakt de motor heel goed op. In z’n 4 kan je probleemloos rijden vanaf zo’n 45 km/uur ook dan draait de motor zo’n 1500 toeren. En dat alles zonder enige aarzeling of signalen dat je verkeerd bezig bent. Met VEMS hoef je misschien nog minder te schakelen maar ik vind het standaard dus al extreem soepel. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd geraakt dat motor en electronische componenten in een zeer goede conditie verkeren (ik heb ook al veel vernieuwd in de loop der jaren).