Het kostenplaatje wordt, naar mijn ervaring, ook beïnvloed door de marge die een dealer heeft op een nieuw te verkopen auto. Ik heb eind 2010 een C3 besteld, het is uiteindelijk de 1.4 VTi geworden. Ik rijd ca. 15.000 km/jr., dus het kostenplaatje hierboven geldt ook voor mij. Belangrijkste reden voor die 1.4 VTi: een aanmerkelijk hogere inruil (ca. € 1.500) dan bij aankoop van een e-HDi. Iets soortgelijks heb ik ook gemerkt bij de Fiat- en Opel-dealers. En daarnaast, maar dat is een gok, verwacht ik dat de inruil van een benzine-C3 over een paar jaar makkelijk gaat vanwege de lagere MRB voor de volgende eigenaar. Het lijkt me de moeite waard om, als je voor de keuze staat, deze aspecten goed te bekijken.
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
@ jeroen-2CV
Is het niet zo dat het verschil in wegenbelasting in Diesel en Benzine langzaamaan wordt afgeschaft? Ik meen dat ergens gelezen te hebben.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Als je vanaf NU de WB voor een vergelijkbare benzine auto opzij zet, dan heb je vanaf 2014 een aardig reservepotje om de opsom voor diesel rijden uit te betalen. Tegen de tijd dat die pot leeg is overweeg je opnieuw of D of B voor jou voordeliger is….
boeman schreef:ArrY schreef:Ongelijkheid lijkt mij.
Ik heb deze auto aangeschaft in de veronderstelling dat deze minimaal 5 jaar belasting vrij blijft.
Hoe kun je dan in vredesnaam uitrekenen welke auto aan je verwachtingen voldoet.
Een krachtig protest lijkt hier op zijn plaats.Je zegt het zelf al: “in de veronderstelling”. De vrijstelling van mrb is altijd gecommuniceerd als een tijdelijke regeling, op het moment dat jij jouw auto kocht was de einddatum van vrijstelling van mrb 1 januari 2013, met geen enkele toezegging voor overgang en/of verlenging. Ik dacht op het moment van bestellen wel mooi meegenomen al die meevallers (mrb-vrij, 14%, mia/vamil) maar ik rekende me niet rijk en ging er vanuit dat de voordeeltjes stopten op de dan bekende eind-data. Dus voor mij is 2013 een bonusjaar, want feitelijk krijg je een jaar extra vrijstelling ten opzichte van de stand van zaken op het punt dat jij jouw auto kocht. Een protest is helemaal niet op zijn plaats, eerder een dank je wel richting de overheid voor het extra jaar. Zo zie ik het in ieder geval.
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,2 liter.
23,7 km met 1 liter.
display 4.0
50% snelweg 50% landweg
Vandaag onze (Gris manitoba) c3 feestelijk opgehaald bij Emerpark in Hilversum.
Goede uitleg en auto ziet er keurig uit, we zijn zeer benieuwd hoe we onze eerste Citroen gaan ervaren.
vandaag de eerste keer getankt, 840 km en 41 liter, 1 op 20,4, Valt niet tegen. Rijdt trouwens verrassend vlot en lekker.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Vandaag voor de 3e keer getankt en het verbruik viel niet tegen,
1 op 27,5
760 km en 27,6 l
4.0 l / 100 km volgens de display
Bij de eerste 2 tankbeurten lag het verbruik nog rond de 1 op 20 (volgens de boordcomputer eveneens 4.0 l / 100 km).
De ervaring met eerdere diesels (Saxo en C3 1.4 HDi) leert dat in het begin het verbruik hoog is en na een paar duizend kilometers al aardig zakt.
Inmiddels heb ik na 3 weken bijna 2300 km op de teller staan en ik hoop dat het “indrinken” nu over is.
Weet iemand hoe het verbruik op het display gemaakt wordt?
Het gemiddeld verbruik vanaf het begin of na elke start?
Kan het diplay op minder dan 4.0 komen?
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Het gemiddeld verbruik is het verbruik na de laatste reset. En niet je ritverbruik.
Aangezien je 2 dagtellers hebt in je display, kun je 1 dagteller gebruiken voor het gemiddelde tussen 2 tankbeurten, en de andere dagteller voor je ritverbruik.
Sla het instructieboekje er maar eens op na.
Ja dat kan, afgelopen week schommelde bij mij het gemiddelde tussen de 3.8 en 4.0.
3.8 werd gehaald na (rustig) snelwegwerk en 80km wegen.
Het verbruik ging richting 4.0 omdat er een stuk stadsverkeer achteraan kwam.
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,2 liter.
23,6 km met 1 liter.
display 4.0
50% snelweg 50% landweg
Zegt iemand dit verhaal (over de C3) iets (quote van een ander niet nader te noemen forum):
bij de 110pk diesel zijn er veel problemen met het dubbelmassa vliegwiel en de koppeling. de koppeling kan (productiefout?) niet altijd het koppel aan en het vliegwiel vangt dit op. gevolg: slippende koppeling en vliegwiel ziet af.
bij mij is dit op 40.000km 2x vervangen alsook de turbo (1 maal).....
Zetels zijn ook heel persoonlijk maar vind ze niet superhandig voor een groot persoon, schuur met de kruin snel tegen het plafond.
moest je de motoren van de PSA groep willen chippen (peugeot-citroen) doe je dit beter niet => koppeling is heel nipt berekend op het nm.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
het gaat hier om de 1.6 hdi met 110 pk
kan je zeggen dat de motoren betrouwbaar zijn..
mits je optijd de olie wisselt..
de turbo is wel gevoelig..
maar als je elke 15000 km de olie verwisseld dan voorzie ik geen problemen…
en chippen van de 1.6 hdi..
dat heb ik in een andere draadje ook al afgeraden…
mijn vorige C5 had deze motor, mijn huidige C5 heeft deze motor en de C3P van mijn vrouw heeft ook de 1.6 hdi erin
en wij zijn super tevreden van die blokjes..
Ik wil allereerst iedereen bedanken die de afgelopen tijd heeft gereageerd op mijn vragen/opmerkingen over de C3 e-HDI.
Ik ben tot een besluit gekomen wat betreft de kwestie: FIAT Punto Evo 1.3 MultiJet 16V 85 pk blijven rijden of kijken of een overstap naar een Citroën C3 1.6 e-HDI 90 pk mogelijk is.
Ik heb het financiële plaatje daarbij nog buiten beschouwing gelaten. Eerst moest ik er uit zijn of ik het wel echt wilde. Ik vind de Punto Evo en de C3 beide mooie auto’s om te zien. Ze hebben niet dezelfde karakters/uitstraling, maar ze staan wat mij betreft op gelijk niveau. Maar dan: de Punto Evo zoals ik die nu heb is zeer rijk uitgerust, zeer comfortabel, probleemloos, en bevalt eigenlijk gewoon erg goed. Een overstap naar de C3 zou een achteruitgang zijn in:
- ruimte (behalve dan de kofferbak, maar daar zit ik zelf niet in);
- mediasysteem (een mooi all-in-one systeem als Microsoft/FIAT Blue&Me;, dat te combineren valt met een lekkere audioinstallatie als de Interscope/SIPE van FIAT is niet echt mogelijk bij Citroën), en
- overige aankleding/uitrusting. (bijvoorbeeld dagrijlichten, sfeerverlichting in het interieur, en nog wat kleinigheidjes)
Daarnaast blijf ik vooral ook het zitcomfort (op langere termijn) van de Citroën vrezen: de stoelen in de nieuwe C3 zijn even groot als van een FIAT 500; zitvlak en rugleuning zijn beide 4 cm korter dan in de Punto, en er zit geen verstelbare lendensteun in. Ik heb de FIAT 500 destijds al in verband met het zitcomfort op langere termijn bij veel woon/werkverkeer (vanwege te kleine stoelen/stoelen die voor kleinere mensen zijn ontworpen) weg moeten doen en ik wil dat risico liever niet nogmaals lopen.
De enige redenen om wél over te stappen op de C3 zijn (wat mij betreft):
- het is altijd leuk om weer iets nieuws/anders te hebben;
- de motor van de C3 is een tikkie sterker/vlotter.
Aangezien ik volledig tevreden ben over de prestaties van de 1.3 MultiJet van FIAT weegt dat laatste argument niet zo zwaar. Conclusie: ik blijf voorlopig lekker FIAT Punto Evo rijden. Citroën heeft me met de C3 e-HDI vooralsnog op papier onvoldoende kunnen overtuigen om in te zetten op een overstap. (wie weet dat ik het over 1 a 2 jaar weer eens heroverweeg, want een beetje Citrofiel blijf ik toch wel )
Au revoir! Ciao!
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Wie weet wat de bandenspanning voor winterbanden in de maat 185/65-15 is.Ik heb alleen de opgave voor de maat 195/55-15.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
pieterc schreef:Wie weet wat de bandenspanning voor winterbanden in de maat 185/65-15 is.Ik heb alleen de opgave voor de maat 195/55-15.
voor 2,1 achter 2,0
zie ook
http://www.michelin.nl/banden/autobanden/?brand=citroen&selectorMode=byCar&model=c3 ii&range=c3&engine=1.6 hdi 90&year=2009#filter=winter
en dan even “toon alle mogelijk banden en bandenspanningen voor deze wagen” openen.
Sterkte