Mijn Zx aura is na de vervanging van de distributieriem weer helemaal tiptop.
Er zijn alleen nog 2 zaken die ik moet verhelpen/verklaren;
Als ik ‘s avonds in de wagen rij dan zie ik dat een deel van de wijzerplaat (van 0-80) niet verlicht is. Is dit een lampje wat kapot is of een zekering? Hoe kan ik dit lampje vervangen?
Ook hoor ik als ik in de wagen rijd en soms ook als ik de motor afzet een zware bromtoon. Het kan volgens mij niet van de motor komen want ik hoor het ook als de motor niet draait. Ik hoor het niet altijd. Is dit iets wat met de spanning van de accu heeft te maken?
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
1. dat is gewoon een lampje..een zx rijder kan je vertellen hoe je het dash er het gemakkelijkst uit krijgt.
2. Stuurbekrachtiging?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die brom is waarschijnlijk je ventilator die nog even doorgaat met koelen. Als je het hoort snel je kap open doen en kijken of je fan draait.
Edit: Dit is normaal gedrag. No worrie jonge!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik raad je bovendien even aan om meteen alle lampjes in je dash te vernieuwen anders is het volgende week donker bij de 80/140 km/pu etc…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Even een beknopte handleiding voor het vervangen van de lampjes (en vooral het uitbouwen van de klokkenwinkel):
Schroef de snelheidsmeterkabel in de motorruimte los. Die zit (uiteraard) aan de linkerkant en er zit een schroefkoppeling in.
Zet het stuurwiel in de laagste stand.
Schroef de onderplaat onder het stuurwiel los (5 schroeven) en verwijder de onderplaat en de afdekplaat boven de stuuras. Hierdoor komen twee schroeven onderin de binnhuls los, verwijder die en twee schroeven bovenin de binnenhuls. Verwijder de pluggen van de vier schakelaars op de binnenhuls. Schroef de twee schroeven onderin de klokkenwinkel los en trek de klokkenwinkel een beetje naar voren. Als je de snelheidsmeterkabel in de motorruimte niet los gemaakt hebt heb je hier vrij weinig speling.
Haal de plug van de snelheidmeterkabel achter de klokkenwinkel los en daarna de 5 kabelbomen. Het is niet nodig om de kleurcodering op te schrijven want de hebben allemaal een ander aantal aansluitingen.
Nu is de klokkenwinkel los. De lampjes zijn de zwarte vierkantjes achterop. Tegen de wijzers van de klok draaien en ze komen los. Een paar zitten achter het grijze kapje aan de kant van de toerenteller.
Ze kunnen vrij lastig los te halen zijn met de hand, een klein tangetje doet wonderen maar pas op dat je ze dan niet kapot draait.
Ook altijd leuk om de plastic dopjes even te verwijderen en met een lamp te kijken welke controlelampjes bij jouw ZX niet aangesloten zijn.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Ook altijd leuk om de plastic dopjes even te verwijderen en met een lamp te kijken welke controlelampjes bij jouw ZX niet aangesloten zijn.
Dit heb ik dus ook gedaan, het rare is dat er lampjes zijn die niet van toepassing zijn voor mijn ZX, maar toch een zwart kapje met een lampje erin hebben ipv een plastic dopje. Het voorgloei lampje voor een diesel is er zo eentje, die heb je toch echt niet nodig voor een 1.4i benzine.
Bedankt voor de tips….ben nu ook wel benieuwd wat ik daar allemaal ga aantreffen aan niet aangesloten lampjes…!!!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)