Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik heb sinds kort een Xantia TD. Ik merk dat deze auto zonder problemen bij een laag toerental kan opschakelen. Zodra ik weer getankt heb zal ik het verbruik plaatsen in dit draadje. Met mijn ZX kwam ik altijd op een bijzonder laag verbruik uit: 1 op 19 in de winter en 1 op 22 in de zomer.
Ik ben zelf wel erg benieuwd, de Xantia is natuurlijk een stuk zwaarder maar de motor heeft het gemakkelijker.
Wordt vervolgd.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Het wordt alweer kouder, het verbuik stijgt dus ook weer. Zit nu rond de 1: 15.5 geloof ik.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik heb net getankt en kan voor het eerst het verbruik van de Xantia meten. 942 km, 58.2 liter (nokkie vol), dat is 1 op 16.2. Ben daar niet zo tevreden mee, al valt dat wel binnen de verbruikscijfers die ik hier lees. Maar ik doe echt mijn best om zuinig te rijden,, dat is voor mij een sport zeg maar.
Ik heb het idee dat de auto wellicht wat aanloopt met de remmen. Mijn ZX rolt echt heel makkelijk door, en als er maar even wat hoogteverschil is op de weg dan rolt ie al weg. Dat lijkt de Xantia niet te doen. Iemand hier bekend mee?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Die van mij rolt wel direct weg als ie ook maar iets schuin staat. Maar 1: 16.2 vind ik toch redelijk netjes voor de TD hoor. Zou ik me geen zorgen over maken. Wat rij je voornamelijk? snelweg of stad?
Als je gaat planken met de TD zit je zomaar op 1: 14 of zo hoor dus voor 1: 16 moet je best al een beetje moeite doen
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
web schreef:Bij mij is het effect van “het nije ried’n” altijd NUL geweest. Het enige wat bij mij helpt is een hoge versnelling inschakelen als je eenmaal een constante snelheid bereikt hebt. En wat pas echt verschil maakt, is die constante snelheid laag houden. Dus geen 140 maar 120 op de snelweg.
Bokkend en pruttelend onder de 2000 rpm optrekken zoals sommige goedbedoelende lieden onder de vlag van het nije ried’n proberen is zinloos gebleken. Ik kan net zo goed lekker doortrekken in de versnellingen, acceleratie maakt bij mij hoegenaamd geen verschil voor het verbruik. Misschien rijd ik daarvoor te weinig stadsverkeer, dat zou kunnen. Maar ik heb het allemaal afzonderlijk geprobeerd om te zien welk aspect nou het verschil maakte, en dat bleken toch echt alleen de stukken met constante snelheid te zijn.
Ligt maar net aan de auto en de motor die erin ligt.
In de bx heeft dat nieuwe rijden wel effect, in negatieve zin wel te verstaan.
Dat ding moet gewoon een beetje op toeren gehouden worden (rond de 3000-3500 toeren pas schakelen) dan rijdt ie het zuinigst.
De Xantia daarentegen is wel degelijk zuiniger als ik snel opschakel.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
En je moet even op het karakter letten… het is een turbo motor en dus moet je net als met de hdi niet proberen erg zuinig te zijn… de motor is pas op zijn sterkst rond de 4000 toeren…. dus wil je zuinig rijden? dan toch iets meer de toeren in jagen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Simpele Ziel schreef:En je moet even op het karakter letten… het is een turbo motor en dus moet je net als met de hdi niet proberen erg zuinig te zijn… de motor is pas op zijn sterkst rond de 4000 toeren…. dus wil je zuinig rijden? dan toch iets meer de toeren in jagen
Je hebt het hier over de TD? Die heeft het optimaal koppel rond 2000-3000 toeren hoor, dus niet naar 4000. Alleen af en toe om even door te blazen. Vlot opschakelen tussen 2000-3000 toeren dus om zuinig te rijden.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
zandvoorta schreef:Simpele Ziel schreef:En je moet even op het karakter letten… het is een turbo motor en dus moet je net als met de hdi niet proberen erg zuinig te zijn… de motor is pas op zijn sterkst rond de 4000 toeren…. dus wil je zuinig rijden? dan toch iets meer de toeren in jagen
Je hebt het hier over de TD? Die heeft het optimaal koppel rond 2000-3000 toeren hoor, dus niet naar 4000. Alleen af en toe om even door te blazen. Vlot opschakelen tussen 2000-3000 toeren dus om zuinig te rijden.
Dank voor jullie reacties tot nu toe! Inderdaad heeft de TD een maximumkoppel bij 2000 toeren. Vanaf 1500 toeren is het koppel al lekker thuis trouwens. Ik merk erg weinig van een turbogat, vergeleken met de gewone diesel. Wat dat betreft is de TD een heerlijke motor. Overigens rijd ik een mix van snelweg en buitenwegen.
Het feit dat het verbruik me wat tegenvalt komt doordat ik met de ZX extreem zuinig rijd. 1 op 20 minimaal het hele jaar door, dat ligt bijna 15% lager dan de door de fabriek opgegeven verbruikscijfers. Deze 1 op 16.2 komt vrijwel overeen met de fabrieksopgave, in die zin valt het me wat tegen.
Wordt vervolgd.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja ik had het over de TD…als je het HDI verbruikt extreem veel topic doorleest zie je dat met turbo’s vaak te voorzichtig wordt gereden.
Max vermogen ligt bij de TD op 4000tpm, koppel licht wat lager, maar voor acceleratie gebruik je het vermogen en niet het koppel
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Simpele Ziel schreef:
Max vermogen ligt bij de TD op 4000tpm, koppel licht wat lager, maar voor acceleratie gebruik je het vermogen en niet het koppel
:neenee
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Simpele Ziel schreef:Ja ik had het over de TD…als je het HDI verbruikt extreem veel topic doorleest zie je dat met turbo’s vaak te voorzichtig wordt gereden.
Max vermogen ligt bij de TD op 4000tpm, koppel licht wat lager, maar voor acceleratie gebruik je het vermogen en niet het koppel
Idd. Maar ook in de acceleratie bedien ik het gaspedaal met een “fluwelen” voet. Als ik die 4000 toeren haal dan ben ik de roet aan het verbranden voor de APK keuring! Btw: dat is 180 per uur in zijn vijf. De Xantia heeft een V1000 van 45 km per uur. Errug lekker hoor! Heerlijk stil in ieder geval.
Ik zal mijn rijstijl eens proberen aan te passen, moet er wel iemand met een zweep naast zitten denk ik…....
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
zandvoorta schreef:Simpele Ziel schreef:
Max vermogen ligt bij de TD op 4000tpm, koppel licht wat lager, maar voor acceleratie gebruik je het vermogen en niet het koppel
:neenee
Volgens mijn schoolboeken wel iig..
als ezelsbruggetje heb ik altijd:
Een jeep heeft veel nm’s voor het trekken van de paardentrailer
Een F-1 heeft veel PK’s om snel op te trekken
Carbase schreef:
MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 21,8:1
max. vermogen 66 kW (90 pk)
4000tpm
max. koppel 196 Nm
2250tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening ohc
turbo ja
katalysator nee
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
En het ging om het verbruik, niet zo snel mogelijk optrekken. Een diesel loopt het zuinigst in z’n optimale koppelgebied, 2000-3000 toeren dus. Bij 4000 toeren gaat er echt heel wat diesel door hoor
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Maar er gebeurt heeeeel veeeeeel in het 3000/4000 gebied
Volgens mijn pa lijkt de xant eerst een hele trage auto, pas boven de 3000 zou er iets gebeuren…heb het echter zelf nooit gezien omdat mijn pa nooit boven de 2500 kwam….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
zandvoorta schreef:En het ging om het verbruik, niet zo snel mogelijk optrekken. Een diesel loopt het zuinigst in z’n optimale koppelgebied, 2000-3000 toeren dus. Bij 4000 toeren gaat er echt heel wat diesel door hoor
Verklaar mij dan even dat verhaal dat in het HDI topic :
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI