Uit milieu oogpunt raad ik de 123-LPG aan.
Het voordeel kwa LPG gebruik is erg beperkt, ik denk dat het heel lang duurt voordat je de investering er uit haalt. Inbouw is ook vrij veel werk, omdat de vlampijp gedemonteerd moet worden.
Dan het vermogen: ik vind dat mijn DS meer vermogen heeft gekregen en nu in het hele toerenberijk beter trekt. Maar door de tijd die het hele traject gekost heeft, kan ik niet meer echt objectief vergelijken. Het verschil is niet enorm groot.
Wel of niet aanraden?
Het is een mooi stukje elektronica, maar net als bij de 123-ignition is het effect beperkt als je het vergelijkt bij een goed onderhouden en goed afgestelde auto. Maar veel DS-rijders hebben niet de apparatuur of vaardigheid om alles regelmatig goed af te stellen en net als bij de 123-ignition: eenmaal goed geplaatst en afgesteld, daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.
Ik raad in elk geval iedereen aan om als de vlampijp los ligt ( ook als je op benzine rijdt) in elk geval de bevestigings moer op de vlampijp te lassen en het liefst ook een lambda sonde te monteren. Dan kan je met een multimeter goed kijken wat de motor doet in verschillende omstandigheden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:terwijl in de klassieke situatie het mengsel bij laag vermogen te rijk is en bij hoog vermogen te arm is.
Sorry beetje offtopic van de 123 op zich…maar is dit/kan dit ook een reden zijn waarom, bij rijden op gas, het ‘doortrappen’ of zelfs letterlijk plankgas geven eigenlijk weinig echt extra vermogen oplevert? Wel meer geblaas/herrie maar geen echte versnelling? Of is dat te simpel gedacht.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Carburateurs hebben voorziening om extra brandstof te brengen bij snel intrappen van gaspedaal (acceleratiesproeiers), LPG-verdampers niet.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
injectie heeft die voorziening ook; extra injectie pulsen bij pedaal indrukken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
En ded 123-LPG heeft die voorziening ook. Als het motorvacuum plots daalt ( intrappen gaspedaal), dan stelt hij tijdelijk het mensgsel extra rijk, om daarna terug te gaan naar Lambda=1. Dat vacuum wordt ook gebruikt om de gastoevoer tijdelijk af te sluiten als je op de motor remt. Mooi stukje techniek he.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Inderdaad - dit begint er aardig op te lijken. ik geloof dat ik m’n mening over gas in een oudere auto moet gaan bijstellen. De techniek staat voor niets en ik ben nog niet te oud om te leren.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Heel mooi stukje techniek. Kun je bij flink belasten ook merken dat de verbranding minder heet is? Aan de temp.meter bijvoorbeeld? En kun je ook eerder de choke dichtduwen omdat het 123-oracel het mengsel bijstuurt? Of moet de motor eerst warm zijn, voordat ‘ie werkt.
Ik zie een clubworkhop keelstukboren aankomen…
De sonde zelf moet warm zijn voordat hij gaat regelen, dat gaat in veel minder dan een minuut. Na een minuut hoef ik geen handgas meer te geven. Effect op motor temp kan ik niet zoveel over zeggen.
Ik denk dat ik hier inderdaad een lezing over ga maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De meeste sondes hebben een verwarmingselement.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi Egbert,
Sinds een week heb ik ook 123-LPG in mijn DS23 (carburateur) ingebouwd. Ik zal mijn ervaringen even puntsgwijs doen, anders wordt het zo’n lang verhaal.
• Alles werkt eigenlijk goed, al zie ik nog niet echt verbeteringen in verbruik of beter lopen van de motor. Sterker nog, ik vind juist de acceleratie en het starten minder. Maar mijn belangrijkste doel was om te voorkomen dat de motor te rijk of te arm zou draaien en daardoor schade op zou lopen.
• Verbruik: over de laatste 2200 km vóór 123-LPG reed ik gemiddeld 1 op 7,9 km; de eerste tank ná deed 1 op 7,4 km. Maar dat was incl. met 140 km/h naar een lezing rijden van Utrecht naar Son en Breugel over een oranje 4-deurs cabrio ...
• Jouw 2 liter Break loopt prima; dinsdag reed ik vanaf de lezing achter je aan de snelweg op en kon je nauwelijks bijhouden.
• Closed loop bij hogere snelheden: met 170 op de teller (4400 rpm in 5e versnelling) rij ik nog steeds in closed loop. Door het lage vacuum doordat de gasklep helemaal open staat gaat vanaf een bepaald moment i.v.m. vollastverrijking de lambda zelfs naar 0,7 Volt, daarvoor is het ca. 0,4 Volt
• Ik heb de lambda sonde onderin de dubbele vlampijp die ongeveer onder een hoek van 45° staat, dus net achter de startmotor, iets voordat de 2 pijpen bij elkaar komen. De hoek van de sonde moet ongeveer tussen de 10 en 80° zijn om ophoping van vocht in de voeler te voorkomen waardoor deze defect kan raken. En bij LPG komt er nogal wat water vrij (voor de mensen die zich afvragen waarom hun auto ‘s-winters ook wit ‘rookt’ als deze warm is…). Opwarming van de sonde gaat snel genoeg, met 5°C buitentemperatuur ben ik in 2-300 meter in closed loop. De lokatie die jij hebt gebruikt vond ik teveel in het zicht en teveel in de stroom rommel en vocht die via de remmen binnen komt. Voordeel is ook dat ik de gassen meet van cylinders 1 en 4, welke door de slechte vorm van het inlaatspruitstuk (de hark onder de carburateur) normal gesproken armer draaien. Alhoewel ik mij afvraag of dat effect op LPG erg groot is…
• De default waarde van 35% vanaf fabriek is inderdaad veel te laag voor een DS. Het zijn tenslotte ook motoren tot bijna 2,4 liter. Mijn instellingen zijn 30-65-99%. Het dicht gaan tijdens afremmen op de motor heb ik uitgezet in verband met licht naploffen in de uitlaat maar vooral voor het erg slecht oppakken daarna. Met volle acceleratie haal ik de 95% open. Ik denk dus ook dat het system voor max. 2,5 liter motoren geschikt is.
• Twee dingen welke ik anders gedaan heb:
1.De veel te dikke lasmoer heb ik gehalveerd om de sonde verder in de gasstroom te kunnen steken
2.De 123-unit (servoklep) zit dichter bij de gasmengventuri, ca. 10 cm ervoor, waar het klassieke kraantje meestal ook zit. De lokatie op de verdamper lijkt mij niet juist en te ver van de venture. Dit zou ik als eerste veranderen om te kijken of dit effect heeft op het probleem van uit closed loop gaan bij hogere snelheden.
Groet, Leon
Leon,
goed om te horen dat jij de 123-LPG zonder veel problemen aan de praat gekregen hebt.
Ik heb de afstelling als volgt gedaan:
Eerst de min en max veel te ruim zetten. Dan rijden en kijken wat in praktijk min en max is en daar op zetten. Default zetten op de waarde die je bij rijden op constante en niet te hoge snelheid ( bv 100km/u) hebt.
Daarna bij stationair loop de stationair mengsel schroef op de verdamper afregelen totdat de 123 ongeveer de opening heeft die je als default hebt. Deze laatste stap is om te makent dat starten goed gaat.
Ben benieuwd naar je verdere ervaringen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Al tijden olielekkage van achter het vliegwiel…dus bak eraf in de vakantie.
Gelijk maar eens mijn gasmengstuk/venturi beter onderzocht voor deze thread, wat trouwens ook kan zonder de bak te demonteren
Wat blijkt ? Ik heb exact het aantal gaatjes (24) met dezelfde opening (2,4 of 2,5 mm) in mijn standaard venturi als dat nodig waren voor Egbert om zijn probleem van een te arm mengsel bij hogere snelheid op te lossen!
Met deze gaatjes rijdt mijn DS23 ook bij 150 km/h (echte km’s) nog ‘closed loop’ op de 123-LPG. Oftewel, dit moet groot genoeg zijn voor alle motoren. Verdere gegevens: venturi keel diameter 34 mm, doorlaat vanaf LPG-slang rond 13 mm.
Conclusie: 123-LPG op DS, controleer of gas-doorgang in venturi equivalent is met ongeveer 24 x 2,4 mm.
Trouwens de olielekkage zo te zien ook gevonden…de hoekjes van het stukje kurk over de voorste lagerkap geven bellen als ik afzeep. Dus de motor kan er ook nog uit!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En dat laatste is dan weer minder. Is de lekkage zo groot dat het niet nog even kan wachten?
gelaleo schreef:Trouwens de olielekkage zo te zien ook gevonden…de hoekjes van het stukje kurk over de voorste lagerkap geven bellen als ik afzeep. Dus de motor kan er ook nog uit!
Succes met je motor en carterpan demontage
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
gelaleo schreef:Trouwens de olielekkage zo te zien ook gevonden…de hoekjes van het stukje kurk over de voorste lagerkap geven bellen als ik afzeep. Dus de motor kan er ook nog uit!
Je hebt volgens mij carteroverdruk, waarschijnlijk door versleten zuigers/veren, du met een betere ventilatie/ontluchting ook op te lossen lijkt me. Check eens de doorlaat van de carterdamp slangen, onder en boven?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!